معرفی برخی از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری

1

یکی از مهم‌ترین موضوعات درمورد اطلاعات ما، تهیه نسخه پشتیبان از آن‌هاست. از دست دادن اطلاعات امری ناگوار است. حتی درمورد ذخیره‌سازی اطلاعات مهم روی هاردهای اکسترنال نیز ریسک از دست رفتن اطلاعات وجود دارد. بنابراین حافظه ابری در این مورد اهمیت می‌یابد. فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud Data Storage) بدین ترتیب است که به جای ذخیره اطلاعات روی سخت‌افزارها، آن‌ها را روی سروری در اینترنت نگهداری می‌کند. به عبارتی اطلاعات ما در همه جا و به وسیله تمامی دستگاه‌ها اعم از کامپیوتر و موبایل، با اتصال به اینترنت قابل دسترسی خواهد بود. سرویس‌های بسیاری در دنیا وجود دارند که این خدمت را به ما ارائه می‌دهند. در اینجا به معرفی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • مگا (MEGA): این سرویس به مدت ۷ سال است که فعالیت می‌کند. هم‌چنین ۵۰ گیگابایت حافظه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حداقل هزینه اشتراک ماهانه به ازای ۴۰۰ گیگابایت، ۴٫۹۹ یورو است. هم‌چنین روی پلتفرم‌های ویندوز، مک، آی‌او‌اس و اندروید قابل استفاده است.
مگا
  • گوگل درایو (Google Drive): یکی از بهترین نمونه‌های فضای ابری است که توسط گوگل پشتیبانی می‌شود. مزیت این سرویس فعال‌سازی آن بر روی حساب گوگل است. این سرویس به مدت ۹ سال است که فعالیت می‌کند و ۱۵ گیگابایت حافظه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حداقل هزینه اشتراک ماهانه به ازای ۱۰۰ گیگابایت، ۱٫۹۹ دلار است. هم‌چنین روی پلتفرم‌های ویندوز، مک، آی ‌او ‌اس و اندروید قابل استفاده است.
  • وان درایو (Microsoft OneDrive): وان درایو یا اسکای درایو سابق، سرویس ابری شرکت مایروسافت است و به مدت ۱۳ سال است که فعالیت دارد. از مزایای استفاده از آن می‌توان به سرعت آپلود بالا و هماهنگی با سرویس‌های مختلف مایروسافت اشاره کرد. این سرویس ۵ گیگابایت حافظه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حداقل هزینه اشتراک ماهانه به ازای ۵۰ گیگابایت، ۱٫۹۹ یورو است. هم‌چنین روی پلتفرم‌های ویندوز، مک و آی‌او‌اس قابل استفاده است.
  • دراپ باکس (Dropbox): این سرویس با ۱۳ سال فعالیت، قدیمی‌ترین نام لیست ما و از معروف‌ترین سرویس‌های فضای ابری است. از مزایای دراپ باکس، رابط کاربری بسیار ساده و هماهنگی با بسیاری از پلتفرم‌هاست. این سرویس در ابتدا فضای رایگان ۲ گیگابایتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حداقل هزینه اشتراک ماهانه به ازای ۲ ترابایت، ۹٫۹۹ دلار است. هم‌چنین روی پلتفرم‌های ویندوز، مک، آی ‌او ‌اس، اندروید، ویندوزفون و لینوکس قابل استفاده است.
دراپ باکس
  • آی‌کلاد (iCloud): این سرویس به مدت ۷ سال است که فعالیت می‌کند و تنها کاربران مایکروسافت، آی او اس و مک امکان استفاده از این سیستم را دارند. از مزیت‌های استفاده از آن، هزینه‌های معقول اشتراک است. این سرویس ۵ گیگابایت حافظه رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حداقل هزینه اشتراک ماهانه به ازای ۵۰ گیگابایت، ۰٫۹۹ دلار است. هم‌چنین روی پلتفرم‌های ویندوز، مک و آی ‌او ‌اس قابل استفاده است.
آی‌کلاد

برخی از این سرویس‌ها با معرفی آن‌ها به دوستان و نصب اپلیکیشن‌های مربوط به آن‌ها روی دستگاه‌های بیشتر، فضای رایگان بیشتری در اختیار کابران قرار می‌دهند.

سرویس‌های ابری ایرانی

در ایران هم سرویس‌های ابری وجود دارند که خدمات به مشتریان ارائه می‌دهند. یکی از این سرویس‌ها ابرینو است.

  • ابرینو سرویس ذخیره‌سازی ابری ایرانی است که حدودا ۵ سال است که شغول به فعالیت است. ابرینو مدعی است که با استفاده از مراکز داده‌ی داخلی باعث شده این سرویس عملکرد بسیار سریع‌تری نسبت به رقبای خارجی خود داشته باشد. ابرینو پس از ثبت‌نام، ۱ ترابایت فضای ابری رایگان ۱ ماهه به کاربران خود می‌دهد. از مزایای آن می‌توان به عدم نیاز به پرداخت ارزی و امکان پرداخت روزانه از روی شارژ یا قبض تلفن همراه، ترافیک نیم‌بهای اینترنت، سرور داده‌ها در داخل کشور، پشتیبانی قوی، امنیت بالا، نگهداری فایل‌های حذف شده تا ۳۰ روز و … اشاره کرد. این سرویس برای پلتفرم‌های ویندوز و اندروید و هم‌چنین تحت وب ارائه می‌شود. از آنجا که در حال حاضر نسخه اپ ابرینو برای iOS توسعه داده نشده، برای استفاده از ابرینو در سیستم عامل iOS می‌توانید از نسخه وب‌اپ ابرینو استفاده کنید. هزینه‌های ابرینو به صورت خرید بسته‌های ۱ ترابایتی مدت‌دار است که برای ۳ ماه، ۶ ماه و یک سال ارائه می‌شوند و به ترتیب ۵۴,۰۰۰، ۱۰۲,۰۰۰ و ۱۹۲,۰۰۰ تومان هزینه دارند.
1 نظر
  1. پرستو می گوید

    ممنون بابت اطلاعات خوب و متن روان و عالیتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.