شعور جنسی از منظر قرآن کریم

0

آیا می‌دانستید تقریبا همه‌ی حیوانات جهان فقط برای تولید مثل فعالیت جنسی دارند و از میان همه‌ی آن‌ها تنها انسان است که به دلایل متفاوتی ارتباط جنسی برقرار می‌کند؟ قرآن کریم می‌فرماید: زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ ألشَهَواتِ مِن ألنِسَآءِ – برای مردم علاقه و محبت و عشق به زنان، آراسته شده است.

دلایل ارتباط

– نوع بشر لذت‌جو است. بنابر حکمت اسلامی، انسان در دنیا مادام در رنج و سختی است و حکمت الهی که ناشی از لطف خدای متعال است بر این قرار گرفته که جهت بازیابی قوای خود که ناشی از تلاش روزانه و سختی معاش و کسالت ناشی از زندگی روزانه و عبادت است به سه نوع لذت متوسل گردد؛

  • خوردن و آشامیدن
  • خواب شبانگاهی
  • ارتباط جنسی

هیچ نیاز جسمانی وجود ندارد مگر اینکه با یکی از این سه طریق برطرف می‌گردد. البته در حکمت اسلامی این لذات سه‌گانه در این دنیا به نحو بسیار بسیار رقیق شده در اختیار انسان است و اصالت این لذات و حقیقت آن‌ها بستری را می‌طلبد که امکان ظهور در آن فراهم باشد و آن جایی نیست مگر مکانی که خداوند متعال به عنوان مظهر تام و تمامِ بروزِ صفاتِ خود به ما وعده داده است و آنهم عبارت است از بهشت. عرصه‌‌ی دنیا به دلیل مادی بودن و محدودیت در بروز و ظهورِ حقیقتِ اشیاء، مجال ظهورِ لذات اصیل را ندارد. قرآن کریم می‌فرماید: … ذلکَ مَتاعُ ألحَیاةِ ألدنیا – علاقه‌ی شما به زنان، تنها بهره‌مندی زودگذر و ناپایدار این دنیا است. لذا تعابیری که در قرآن کریم در باب توصیف بهشت شده است اشاره به معرفی لذات اصیل و حقیقی در بهشت را دارد. (مانند توصیف کاخ‌های بهشتی، خوراکی‌های بهشتی، همسران بهشتی، باغ‌های بهشتی و …). قرآن کریم می‌فرماید: و ما مِن شَیءِ إلّا عِندَنا خَزآئِنُهُ – و هیچ چیزی نیست مگر اینکه گنجینه و اصالت حقیقت آن نزد ما محفوظ است.

– در ارتباط جنسی معمولا پیوند عاطفی برقرار و بعد از آن این پیوند قوی‌تر می‌گردد. وجود مقدس رسول أکرم(ص) که کامل‌ترین فرد در تمام بشریت از نظر ساختار وجودی (جسمانی و نفسانی و روحی) هستند و نیز خود حضرتشان در مواجهه با آلام و رنج و سختی‌های زندگی بوده‌اند، محبت و علاقه‌ی خود را به زن در کمال صراحت بیان می‌فرمودند: “من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم؛ نماز، عطر، زن و روشنایی چشم من در نماز است و لذت من در دنیا از زنان است و گل‌های من حسن و حسین هستند”. و در بیانی دیگر فرموده‌اند: آنکس که دارای ایمان بیشتری است، به همسر خود بیشتر محبت کرده و توجه دارد. قرآن کریم می‌فرماید: و مِن آیاتِهِ أزواجاً لِتَسکُنوا إلَیها و جَعَلَ بَینَکُم مَوَدّةً و رَحمَةً – از آیات الهی، همسران شما هستند تا در کنارشان آرامش یابید و بین شما علاقه و رحمت قرار داده است.

– بعد از ارتباط جنسی است که برای هر دو طرف حس غرور بدست می‌دهد و مشخص است که حس غرور برای کسی است که از وضعیت خود کمال رضایت را دارد و از نوعی آرامش درونی و روانی برخوردار است. قرآن کریم فرموده است: … لِتَسکُنوا إلَیها – در جوار همسرتان است که به آرامش می‌رسید. می‌توان گفت که میزان علاقه به همسر و نگاه به ارتباط جنسی است که معین می‌سازد چه مقدار از ارتباط جنسی، کسب لذت و آرامش شده است.

– در گذشته برای پایان دادن به اختلافات قومی و قبیله‌گی ازدواج اتفاق می‌افتاد که این ازدواج نوعی تضمین پیمان صلح بود که در نهایت به افزایش شراکت اقتصادی و یا گسترش مذهب می‌انجامید.

– حسادت، رقابت و کنجکاوی نیز از دیگر دلایل برقراری ارتباط جنسی است.

– در نهایت در موارد کمتر، اقدام جهت فرزندآوری از دیگر دلایل است که این نکته از اهداف اصلی ارتباط جنسی در قرآن کریم برشمرده شده است: نَسآؤُکُم حَرثٌ لَکُم – همسران شما، کشتزارهای شما هستند. مشخص است که کشتزار بدون محصول، کشتزار نیست. و در ادامه رسول اکرم(ص) فرموده‌اند: من در روز قیامت به تعداد افراد امت خودم مباهات می‌کنم ولو به فرزندان سقط شده.

در کنار تمام رفتارهای فوق، انسان‌ها در طول زندگی بنابر ضمیر ناخودآگاه خود تلاش دارند تا بدن و ظاهر و چهره‌ی زیبا داشته باشند که به زعم آنان در ایجاد رابطه‌ی جنسیِ مطلوبشان مؤثر است که این خصلت ناشی از ضمیر و فطرت و غریزه‌ی انسان است که در این بُعد از فطرت خود، با تمام حیوانات از جهت جلوه‌گری برای جذب جنس مخالف مشترک است. (از آراستن خود و آشیانه، گشودن پرهای رنگارنگ، نمایش قدرت، سرودن آواز، به عرضه گذاشتن داشته‌های خود و…). تجربه ثابت کرده است که وضعیت مالی بهتر و موقعیت اجتماعی برتر و داشتن توانایی‌های فردی در دستیابی به ارتباط جنسی ایده‌آل بی‌تاثیر نیست.

حتی وقتی که انسان مستقیما به ارتباط جنسی فکر نمی‌کند و به دنبال آن نیست، تلاش و تاکید مداوم و غیر مستقیم در دستیابی به ارتباط جنسی و زمینه‌چینی و فراهم کردن بستر آن را دارد. رفتارهایی از قبیل پوشیدن لباس زیبا، موزیک مورد علاقه، زمزمه‌های شاعرانه، رفتارهای رمانتیک، خواندن قصه و شعر، راه‌اندازی مد و … که با این رفتارها بر غنای سرمایه‌ی فرهنگی خود می‌افزاید تا خواستنی‌تر بوده و بیشتر دیده شود و به اقتضای جنسیت خود فاتح بوده و جنس مخالف خود را فتح کند و یا صاحب هنر باشد و دلبری کرده و جنس مخالف خود را جذب کند.

تقدس ارتباط جنسی

لذت جنسی در قرآن کریم به قدری مقدس است که خداوند متعال آنرا به فردی که در حال طلاق گرفتن از همسر خود است گوشزد و یادآوری می‌کند: و کَیفَ تأخُذُنَهُ و قَد أفضی بَعضُکُم إلی بَعضٍ – چگونه به همسرتان تهمت می‌زنید تا حق و حقوقش را ندهید، در حالیکه از همدیگر کام گرفته و بهره‌مند شده‌اید!!

در ادبیات قرآن کریم و در لسان روایات به قدری بر اهمیت روابط سالم جنسی (چه از نظر حقیقی و چه از نظر حقوقی) تاکید شده است که در صدر مسائل فردی و اجتماعی قرار دارد تا به حدی که آثار آن در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی افراد منعکس است و نهی خداوند متعال از ارتباط ناسالم بسیار شدید است تا به آنجا که می‌فرماید نه تنها ارتباط غیرسالم برقرار ننمایید بلکه به آن نزدیک هم نشوید: لاتَقرَبوا ألزِنا – به ارتباط ناسالم نزدیک نشوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.