دارک وب چیست؟

5

تعریف دارک وب (یا Dark Web)

دارک وب بخشی از اینترنت است که توسط موتورهای جستجوگر فهرست بندی و نشان داده نمی‌شود.

اکنون با معرفی آن، درک بهتری از اینترنت و بستر وب پیدا خواهیم کرد. در واقع این بخش از اینترنت برای کاربردهای غیرقانونی و مجرمانه کاربرد دارد.

از جمله این موارد می‌توان به خرید و فروش اسلحه، مواد مخدر، اکانت‌های هک شده، سایت‌هایی مثل Netflix، حساب‌های بانکی برخی از بانک‌های آمریکا و … اشاره کرد.

درباره اکانت‌های هک شده‌ای که در آن وجود دارد باید بگویم که معمولا رایگان نیست. اما قیمتی به مراتب کم‌تر دارد. البته مواردی هم بصورت رایگان وجود دارد.

جالب است بدانید گروه تروریستی و جنایتکار داعش از این بستر برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کند.

تفاوت دارک وب و دیپ وب

این دو اصطلاح در برخی از مواقع به جای هم استفاده می‌شوند. اما درست نیست.

در واقع وب عمیق یا deep web محتوایی است که توسط گوگل، ایندکس یا فهرست بندی نمی‌شود.

ولی از طریق موتورهای جست و جو قابل دسترسی است و اغلب با ثبت‌نام و یا پرداخت هزینه بابت آن محتوا قابل دستیابی می‌شود.

همانطور که در تصویر قابل مشاهده است dark web زیر مجموعه‌ی deep web است. که از طریق مرورگر خاص یعنی همان Tor قابل دسترسی است. هیچ‌کس تاکنون حجم دارک وب را نمی‌داند. ولی طبق تخمینی حدودی نزدیک ۶% درصد برآورد شده است.

Tor ابزاری برای دسترسی به دارک وب

Tor مرورگری Open-source برای دستیابی به لایه سوم وب است. نمادی شبیه به پیاز دارد که دلیل آن هم به خاطر ساختار لایه لایه‌ای آن است.

بدین معنا که با عبور ترافیک شبکه بصورت تودرتو و لایه‌ای، نحوی ردیابی آن را از دید هر ناظر شبکه مخفی می‌کند. خوب است بدانید که این نرم‌افزار به وسیله زبان‌های برنامه نویسی C ، Python و Rust نوشته شده است.

گفتنی است که از این نرم‌افزار می‌توان به عنوان یک فیلترشکن برای اتصال‌های امن و خصوصی استفاده کرد. بطوریکه با تنظیم کردن یک پورت مشخص مسیر جریان ترافیک را عوض کرد و با همان مرورگرهای معمولی مانند: Google Chrome، Firefox و … به جست و جو در اینترنت پرداخت.

تا اینجای بحث ممکن است اصطلاحی دیگر از این موضوع به نام dark net به گوش‌تان خورده باشد و بخواهید ارتباط آن را با این مطلب بدانید.

هر چند توضیحاتی در حد یک مقاله دیگر نیاز دارد ولی بطور کلی دارک نت (dark net) شامل شبکه‌های کوچک peer to reer هستند و پایه‌ی تشکیل دهنده دارک وب هستند.

5 نظرات
  1. میلاد می گوید

    ممنون جالب بود

  2. Amir می گوید

    ممنون مفید بود

  3. parasroo می گوید

    عااالی ممنون بابت مطلب خوبتون

  4. mahtab می گوید

    از توضیحات بسیار عالی تون ممنون و سپاسگزارم. امیدوارم راهی برای پیشرفت همه باشه

  5. Mohsen می گوید

    فعالیت توی این ضمینه قانونیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.