از ایلان‌ماسک چه می‌دانید؟(قسمت ۲)

0

تجربه نخستین موفقیت بزرگ

ایلان‌ماسک در سال ۱۹۹۵ با مشارکت برادر کوچک‌تر و سرمایه ۲۸ هزار دلاری پدر خود توانست شرکتی نرم‌افزاری را تاسیس کند. این شرکت Zip 2 نام داشت و توانست به موفقیت‌های فراوانی دست پیدا کند. لازم به ذکر است که این شرکت دارای مشتریان بزرگی همچون روزنامه نیویورک تایمز نیز بود. علی رغم آن که همه‌چیز آن شرکت به ماسک تعلق داشت، اعضای هیئت مدیره با ریاست او بر شرکت مخالفت کردند. سال ۱۹۹۹ شرکتی دیگر تصمیم گرفت تا Zip 2 را خریداری کند و اینگونه شد که ۷ درصد از مبلغ فروش شرکت معادل ۲۲ میلیون دلار به ایلان ماسک رسید و او پیش از رسیدن به ۳۰ سالگی توانست میلیونر شود. این سرمایه به ایلان قدرت آن را ‌داد که کسب و کار بعدی خودش را راه‌اندازی کند و به درآمد بیشتر برسد درحالی که برای رسیدن به اهداف و علایق خود برنامه‌ای هدفمند تدوین کرده بود.

ظهور PayPal به عنوان سیستم انتقال پول

ایلان پس از فروش Zip 2 به فکر راه اندازی سرویس پرداخت اینترنتی به نام X.com افتاد. این کسب و کار با سرمایه‌ای ۱۰ میلیون دلاری آغاز شد. پس از آن، شرکت دیگری به نام کانفینیتی ( Confinity ) با این شرکت ادغام شد و در نهایت هر دو شرکت توانستند سیستم انتقال پول پی پال را که پیش از آن تنها در اختیار کانفینیتی بود توسعه دهند. این دو شرکت در سال ۲۰۰۱ تصمیم به تعویض نام گرفته و سرانجام نام خود به PayPal تغییر دادند. پس از گذشت چندی، مشکلات ایلان‌ماسک با هیئت مدیره آغاز شد و سرانجام در سال ۲۰۰۲ هیئت مدیره این شرکت تصمیم گرفت پی پال را به شرکتی به نام eBay بفروشد.

SpaceX تحقق رویای کودکی!

SpaceX در سال ۲۰۰۲ تحت عنوان یک شرکت اکتشاف فضایی فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت از همان ابتدا به دنبال رشد و پیشرفت سریع بود. ایلان‌ماسک به حدی به این شرکت علاقه داشت که می‌خواست خیلی زود با اکتشاف‌های تازه این شرکت به رویاهای دوران کودکی‌اش دست پیدا کند.

در آغاز ایلان‌ماسک برای تهیه موشک به روسیه سفر کرد اما روسی‌ها او را به خاطر ارائه طرح ابتدایی‌اش به سخره گرفتند. ایلان به آمریکا بازگشت و تصمیم گرفت خود موشک مورد نیاز برای شرکتش را تولید کند. وظیفه ابتدایی SpaceX تولید موشک‎‌های مورد نیاز برای پروژه حمل و نقل فضایی بود. وی توانست با تحقیق و پژوهش فراوان موشک‌هایی بسیار ارزان بسازد. SpaceX در سال ۲۰۰۸  قراردادی با ناسا به مبلغ ۱٫۶ میلیارد دلار امضا کرد و موظف شد محموله‌های مورد نیاز یک ایستگاه فضایی را برای آن‌ها ارسال کند.

هدف SpaceX دست‌یابی به فناوری حمل و نقل فضایی است. از دید این شرکت، چنین امری تنها به کمک فناوری موشکی میسر است. SpaceX تاکنون در مسیر اهداف خود رشد و پیشرفت بسیار چشمگیری داشته و موفق به طراحی وسایل نقلیه فضایی تحت عنوان فالکن ۱ و فالکن ۹ نیز شده‌است. SpaceX همچنان به دنبال کسب تجربیات متفاوت و تازه در حوزه هوا و فضاست و تصمیم دارد تا توسط سفرهای فضایی انسان را به ماه بفرستد. این شرکت می‌خواهد از طریق انجام پروژه‌های متفاوت هزینه سفرهای فضایی را به حداقل برساند. به گفته ایلان ماسک اصلی‌‎ترین و مهم‌ترین رسالتی که شرکت SpaceX بر عهده دارد این است که تمدن بشری را به فضا برساند و انسان‌ را در سایر سیاره‌های منظومه شمسی ساکن کند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.