برنامه‌ریزی گردشگری شهری، و درس هایی که باید از ویَن آموخت!

0

پیش از پرداختن به برنامه‌ریزی گردشگری شهری وین باید اینگونه شروع کرد که شهر ویَن برای علاقه‌مندان به موسیقی کلاسیک، یک بهشت واقعی به شمار می‌آید. وین که اغلب تحت عنوان پایتخت موسیقی کلاسیک جهان هم شهرت دارد، برای کسانی که خود را دوستدار قطعات موتزارت می‌دانند، شهری رویایی خواهد بود.

اگرچه نام بسیاری از هنرمندان موسیقی کلاسیک مانند موتزارت و بتهوون در شهر وین بسیار مشهور است، اما در اصل این هنرمندان متولد وین نیستند. برخی از آهنگسازان مشهور مانند ” اشتراوس ” یا ” شوبرت ” اصالتا وینی بودند. داستان عشق بین وین و هنر، جزو تاریخچه های بلند و جذاب به شمار می‌آید.

مجسمه بتهوون در شهر وین

امروزه این میراث فاخر، با کنسرت‌های باشکوه متععدی که در ساختمان های موسیقی عالی وین برپا می‌شود، زنده نگه داشته شده‌است.

وین با چه روشی از این مزیت بهره برده است؟

شهر وین، با بهره‌گیری دقیق از عنوان ” پایتخت موسیقی کلاسیک جهان ” ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بسیار مناسبی برای صنعت گردشگری خود ایجاد کرده‌است. یکی از مهم‌ترین اصول توسعه گردشگری شهری، ایجاد بسترهای مناسب برای انعکاس و تبلیغ توانمندی‌های یک شهر است. در ادامه، استراتژی گردشگری شهری وین در سال ۲۰۲۰ را بررسی و نکات جالب آن را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم.

Vienna Tourism Strategy 2020

استراتژی گردشگری شهر وین در سال ۲۰۲۰، نام سندی است که از سوی سازمان گردشگری شهر وین منتشر شده‌است. مورد اولی که در مطالعه این سند با آن روبرو می‌شویم، توسعه گردشگری شهری از طریق تبلیغ و ارائه محصولات و صنایع نرم فرهنگی است. با کمی دقت، متوجه می‌شویم که در مهم‌ترین سند توسعه گردشگری وین، سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات بر محصولات فرهنگی اعم از: تئاتر و نمایش، کنسرت و اپرا، فستیوال‌ها و سایت‌های طبیعی-تاریخی، بر محصولات تجاری و صنعتی اولویت دارند!

در بخشی از این سند قید شده‌است که ” در جهان پساکرونا که عادات اخلاقی و اقتصادی گونه بشر تغییرات مهمی یافته است، علاقه و رغبت تقاضا‌کنندگان به محصولات فرهنگی و زمینه های احساسی-معنوی، بیشتر و علاقه آنان به استفاده از محصولات تجاری – صنعتی کمتر شده‌است “

گسترش نهاد‌های میان‌فرهنگی

مورد بعدی که در مطالعه این سند با آن روبرو می‌شویم، گسترش، توسعه و حمایت از نهادهای غیر‌دولتی است که ماهیت آن‌ها برقراری ارتباطات میان‌فرهنگی با دیگر کشور‌ها و ملت‌ها، و کسب آگاهی از علایق و نیاز‌های آنان است. این نهادها با بکارگیری نخبگان اقتصادی و فرهنگی، و همچنین متخصصان سرآمد در رشته‌های مختلف، ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های دقیق خود را به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران صنعت گردشگری وین ارائه می‌دهند.

Tourist Information

مورد مهم و پایانی، اطلاع‌رسانی و Tourist Information بسیار قدرتمند و خلاق شهر وین است‌. اگر به وبسایت wien.info مراجعه کنید، متوجه دقت بسیار زیادی می‌شوید که در طراحی این وبسایت به خرج داده شده‌است. خدمات راهنمایی و مشاوره‌ای این سایت برای گردشگرانی که مقصدشان شهر وین است، کاملا رایگان، و حتی هشدار‌ها و نکاتی برای گردشگران، به منظور در امان ماندن از دام کلاهبرداران درج شده‌است.

نتیجه‌گیری

به گزارش کمیسیون اروپا ( سند این گزارش در وبسایت کمیسیون اروپا موجود است )، مهم‌ترین اقدامات وین برای توسعه برنامه‌ریزی گردشگری شهری عبارتند از :

۱٫توجه به پر‌اهمیت‌ترین ظرفیت شهر وین، یعنی موسیقی کلاسیک و کنسرت‌هال های تاریخی در برنامه‌ریزی‌ها، به طوری که بیش از ۶۰ درصد منابع مالی و بودجه‌های دولتی به منظور حفظ، مرمت و تبلیغات این حوزه تخصیص داده شده‌است.

۲٫ تعلیم عملی و تئوریک منابع انسانی بخش گردشگری، و سپس آزمون و گزینش دقیق نیرو‌های متخصص در شُرف آغاز فصل سفر و تعطیلات

۳٫ روشن‌سازی منافع عمومی صنعت گردشگری برای تمامی اقشار و افزایش انگیزه شهروندان برای ارتقای سطح کیفیت و کمیت خدمات شهری.

۴٫ تقویت زیر‌ساخت‌های تکنولوژیک مانند دسترسی به اینترنت پر‌سرعت در تمام نقاط شهر، دسترسی به تلفن و پایگاه های ‌Tourist Information

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.