نرم افزار Endnote توسط مؤسسه Thomson Scientific نوشته و ارائه شده است. با کمک این نرم افزار علاوه بر درج صحیح منابع در مقابل متون و در داخل متن، در انتها در بخش فهرست نیز منابع به صورت صحیح و به ترتیب حروف الفبا، خود منظم میشوند. از همه مهمتر این که تمام مقالات و کتب و منابع استفاده شده در حافظه این نرم افزار ذخیره میشود. بنابر این هر وقت اراده کنید میتوانید منبع مور نطر را مجددد بررسی کنید.
از قابلیتهای برجسته این نرم افزار میتوان اینگونه گفت:
- قابلیت ذخیره سازی تمامی منابع (کلیه مقالات، کتب، ثبت اختراع، پایاننامه و …) در نرم افزار، مانند کتابخانه مجازی
- قابلیت جستجو اطلاعات در این منابع
- تهیه فرمت مناسب و درج منبع در کتب، مقالات و … به صورت ۲۳۰۰ نوع استانداردهای کتابنامه نويسی
- ذخیره سازی و سازماندهی اطلاعاتی نظیر جداول، تصاویر و نمودارها در کتابخانه مجازی
- و…
مراحل کار با Endnote
به طور خلاصه و ساده مراحل کار این نرم افزار را اینگونه میتوان توصیف کرد: درج منابع به صورت دستی و یا سیستمی در نرم افزار و در نهایت گرفتن خروجی به صورت درج منابع در مکانهای مشخص شده توسط نویسنده و انتهای فایل(بخش منابع).
برای اینکه بتوانید طبق این مطلب با این نرم افزار آشنا شوید و بتوانید با آن کار کنید لازم است تا سیستم شما، دارای موارد مندرج در ذیل باشد:
- نرم افزار endnote9
- ویندوز ۲۰۰۳
- نرم افزار word
- امکان اتصال به اینترنت
البته نگران نباشید اگر ورد پیشرفتهتری دارید، تقریبا مراحل شبیه به هم هستند.
گام اول: نصب برنامه
این نرم افزار را از طریق اجرای Setup نصب کنید. سپس از طریق منوی view در نرم افزار word بر روی ابزار Endnote رفته و آن را فعال کنید.
حال منویی تحت عنوان Endnote برای شما در کنار سایر منوها در نرم افزار word فعال میشود.
گام دوم: ایجاد کتابحانه مجازی
از طریق منوی Start وارد برنامه شوید. روی گزینه Create a new Endnote library بروید تا یک فایل جهت ذخیره اطلاعات مورد نظرتان تحت عنوان کتابحانه مجازی برای خود داشته باشید.
با انتخاب نام برای کتابخانهتان در قسمت Filename و فشردن دکمه Save کتابخانتان آماده است.
در مورد ورژن جدیدتر Endnote ممکن است بعد از باز کردن نرم افزار برای اولین بار، با فضایی به این شکل و یا مشابه آن روبه رو شوید:
گام سوم: ورود اطلاعات و منابع به Endnote
در این مرحله اطلاعات را میتوانید به دو صورت وارد کنید. یا به صورت دستی و با تایپ کردن اطلاعات و یا از طریق پایگاههای اطلاعاتی.
ورود اطلاعات و منابع به صورت دستی:
ابتدا فایل کتابخانه ایجاد شده را باز کنید.
از منوی Reference آیتم New Reference را انتخاب کنید. حال فرمت قایل منبع خود را ( کتاب، مقاله و…) انتخاب و درج کنید. البته نوع رفرنس به صورت پیش فرض در داخل Journal Article است. کافیست مثلث کنار آن را بزنید تا کشوی مربوط به نوع منبع نویسی مورد نیاز شما باز شود.
حال باید اطلاعات مربوط به نویسنده، سال چاپ، عنوان و … را تکمیل کنید.
برای نوشتن نام نویسنده یکی از این فرمتها را انتخاب نمایید:
Peter William Hamilton
Hamilton, Peter William
Hamilton, P. W
و در صورت وجود چندین نویسنده، نام هر یک را در یک سطر بنویسید.
در مورد عنوان مانند تصویر با حروف بزرگ کلمات را نوشنه و از هیچ علامتی در انتهای آن استفاده ننمایید.
در مورد ورود شماره صفحه به یکی از این دو روش عمل نمایید:
٩٢-۵۴٧
۵٩٢-۵۴٧
Endnote قادر به تغییر تاریخ نیست. بنابر این تاریخ را به همان صورتی که میخواهید درج شود یاداشت نمایید.
پس از آن که اطلاعات را کامل وارد نمودین با زدن ضربدر در گوشه سمت راست پنجره، Endnote به صورت خودکار مطالب درج شده را ذخیره میکند.
برای ویرایش اطلاعات وارد شده باانتخاب رفرنس مورد نظر جهت ویرایش و ۲ بار کلیک کردن بر روی آن میتوانید اطلاعات اصلاحی را اعمال کنید.
ورود اطلاعات و منابع از طریق پایگاههای اطلاعاتی:
برای آنکه بنوانید اطلاعات را از پایگاههای مختلف وارد این نرم افزار نمایید راههای متفاوتی و اختصاصی برای هر یک وجود دارد. اما در مجموع برای انتقال منبع از سایت https://scholar.google.com که مورد استفاده تمام محققین است، در زیر عنوان مقاله گزینهی import into Endnote وجود دارد. با انتخاب این گزینه، منبع مورد نظرتان در فایل کتابخانه مجازیتان به صورت خودکار Save میشود.
اگر چنین گزینهای جهت انتقال فایل از فضای اینترنت به کتابخانه مجازیتان وجود نداشت در صفحه اول گوگل به بخش setting بروید و مطابق تصویر گزینه Endnote را فعال نمایید.
ورود اطلاعات از Pubmed :
انتقال منابع بارگیری شده از Pubmed به Endnote:
سپس
در نهایت به این صورت منابع وارد شده روئیت میشوند:
افزودن منابع از سایر پایگاههای اطلاعاتی نیز مشابه همین روش صورت میگیرد.
گام چهارم: ورود اطلاعات از Endnote به Worde
ابتدا متن مورد نظر را تایپ کرده و سپس یک فاصله بین آخرین حرف کلمه آخر و نقطه آخر خط بگذارید. حال نشانگر تایپ را در آن محل فرار دهید و به آیتم go to Endnote بروید.
حال لازم است تا فرمت منبع حود را انتخاب نمایید. در سمت راست و انتهای این نوار ابزار باکسی وجود دارد که انواع روشهای ورود منبع مانند APA, ASCE, … در آن وجود دارد. پس از انتخاب این مرحله به ورد بیایید. برای ورود منبع به فضای word بر روی آیکون find citation یا یافتن مدارک بروید. در قسمت find نام نویسنده یا کلید واژهای را جستجو نمایید که میخواهید منبع آن را در کتابخانه خود بیابید. حال بر روی آن منبع کلیک کرده و insert را بزنید تا منبع به صورت فرمتی که انتخاب نمودهاید در متن شما درج شود.
همچنین Endnote به طور خودکار منبع انتحاب شده را به قسمت منابع در انتهای پایاننامه شما درج میکند.
مطالب مرتبطی که به شما پیشنهاد میدهیم آنها را نیز مطالعه کنید: