راهنمای مینیمالیست شدن

0

مینیمالیسم به چه معناست؟
مینیمالیست به چه کسی می‌گویند؟

واضح است که هنرِ خوب، روی احساسات آدمی تأثیر مثبت می‌گذارد و تحقق ایده‌های جدید را ممکن می‌کند. اصطلاح «هنر مینیمالیستی» (که اولین بار در سال ۱۹۲۹ به‌ کاربرده شد)، اولین رشد عظیم خود را در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تجربه کرد. در این دوره، هنر ساده گرایی خودش را در نقاشی، مجسمه‌سازی و موسیقی نشان داد. کمی بعد، به طراحی و معماری راه پیداکرد و باعث شد به «طراحیِ مدرن» تعریف جامع‌تری ببخشد. این جنبش، روی احساسات افراد تأثیر گذاشت و موجب گردید مینیمالیسم به‌عنوان سبک زندگی نیز مطرح شود.
در حال حاضر، مینیمالیسم فقط یک سبک هنری نیست بلکه روشی‌ست برای ایجاد تغییرات مثبت در زندگی، به این صورت که زندگی هریک از ما می‌تواند بسیار ساده‌تر و در‌عین‌حال لذت بخش‌تر به نظر برسد. بنابراین، می‌توان گفت مینیمالیست فردی‌ست که ساده‌ترین حالت یا حداقل میزان از هر چیزی را ترجیح می‌دهد.

کاربرد مینیمالیسم به عنوان سبک زندگی

همه‌ی ما می‌دانیم که مصرف‌گرایی در دنیای امروز حضوری پررنگ دارد و نقش مهمی را در فرهنگ ایفا می‌کند. اتفاقی که در فضای مجازی و برنامه‌ای همچون اینستاگرام کاملا نمود پیداکرده‌است. تبلیغات همچنان یادآور می‌شوند که خرید‌کردن رضایت‌بخش و دلچسب خواهدبود و مردم نیز کماکان باور می‌کنند. اما می‌بایست اقرار کرد، تعداد انسان‌های متفکر که پشت پرده این ادعاهای غیرواقعی را می‌بینند و آن‌ها را به چالش می‌کشند، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. آن‌ها در دارایی‌های خود بیشتر به‌دنبال خوشبختی بوده‌اند، ولی انتظارهایشان برآورده نشده‌است. درنتیجه کم‌کم به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر باید خوشبختی و برآورده‌شدن خواسته‌هایشان را در مسائل دیگری همچون روابط انسانی، پرداختن به علایق و رشد و توسعه‌ی فردی‌ جست‌وجو کنند.

از کجا شروع کنیم؟

۱٫ برای خود اهداف و دلایل واضح و مشخص تعیین کنید

ایده اصلی مینیمالیست‌ها (Less Stuff, More Life) است. بدین‌معنا که با خلاص شدن از شر وسایلی که به آن‌ها نیازی نداریم، شاد‌تر زندگی کنیم. قانونی به نام قانون ۹۰ روز وجود دارد که می‌گوید چنانچه طی ۹۰ روز از وسیله‌ای استفاده نشد، آن وسیله اضافی‌‌ست و صرفا فضای زندگی ما را اشغال کرده‌است. حال نوبت آن رسیده که با کمک این قانون، به موارد اضافی فضای خانه، محل کار و.. پی‌ببرید. دور موارد اضافه زندگی‌تان را خط بکشید و یک هدف مشخص برای خود انتخاب کنید. (به یاد داشته باشید که این مراحل را یادداشت کنید) فقط هدف‌ها را ننویسید. دلایلی که می‌خواهید این‌گونه زندگی کنید را هم بنویسید. دلایلی همچون: استرس کم‌تر، پول بیش‌تر، خلوت شدن محیط اطرافتان، و یا توجه بیشتر نشان دادن به هرچیزی که معنی خاصی برای شما دارد.

۲٫ اطرافتان را خلوت کنید

واضح است که این مرحله، سخت‌ترین مرحله برای کسی‌‌ست که دلبستگی فراوانی نسبت به لوازم خود دارد. مقصود این نیست که فقط با یک لپ‌تاپ و تخت زندگی کنید، این خودِ شما هستید که تعیین می کنید یک زندگی ساده، چه معنا و مفهومی برایتان دارد. مینیمالیست‌ها حتی برای پوشش خود نیز از استایل خاصی استفاده می‌کنند؛ استفاده از رنگ‌های نود به منظور راحت‌تر ست‌کردن لباس‌ها با یکدیگر از جمله مواردی‌ست که یک فرد مینیمالیست از آن بهره می‌گیرد.

استیو جابز (Steven Paul Jobs)، بنیان گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت اپل، به عنوان شخصی که سبک مینیمالیسم را در زندگی خود پیاده کرده‌بود، نمونه موفق و کاملی از یک مینیمالیست به حساب می‌آمد!

۳٫مدام از خود بپرسید: آیا به این احتیاج دارم؟

پیش از آن که در فروشگاه، کارت بانکی خود را بکشید و مبلغ را پرداخت کنید از خود بپرسید آیا واقعاً به این نیاز دارم؟ این عمل در ابتدا ممکن است موجب بهم ریختن عادات خریدتان شود، اما پس از اینکه این سوال در ذهن‌تان نهادینه شود به مرور خواهید فهمید که بیش‌تر چیز‌هایی که می‌خریدید را به هیچ وجه احتیاج نداشتید. این را هم به یاد داشته باشید که فرایند تغییر به آرامی و با گذر زمان ایجاد خواهدشد. پس می‌بایست نسبت به تغییرات مثبت زندگی‌تان خوش‌بینانه عمل نموده و اجازه دهید تا روند عادی پیشرفت خود را طی کنند.

معرفی منبع

جاشوا فیلدز ملبورن و رایان نیکودیمس (Joshua Fields Millburn & Ryan Nicodemus) دو مینیمالیست موفق در سبک مینیمالیسم هستند که راهنمای بیش از بیست میلیون نفر بوده و توانسته‌اند با کمک مواردی از قبیل ساخت پادکست‌های متنوع، نگارش کتاب‌های مرتبط و .. افراد را به سمت زندگی ساده، شاد و باکیفیت‌ سوق دهند. چنانچه علاقه‌مند به شناخت هرچه بیشتر این سبک هستید بازدید از سایت The Minimalists را به شما توصیه می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.