به خاطر فیزیک

3

پروفسور والتر لوین فیزیک‌دان هسته‌ای هلندی و استاد بازنشسته مؤسسه فناوری ماساچوست (دانشگاه MIT) است. او بعد از دریافت مدرک دکترای خود از دانشگاه صنعتی دلفت هلند، برای گذراندن دوره پسادکترا به دانشگاه MIT رفت و از همان سال به بعد در این دانشگاه مشغول به تدریس شد. او طی مدت ۴۳ سال فقط سه درس تخصصی را برای دانشجویان فیزیک برگزار کرد. کلاس مکانیک کلاسیک برای دانشجویان سال اول کارشناسی، فیزیک الکتریسیته و مغناطیس برای دانشجویان سال دوم کارشناسی و فیزیک ارتعاشات و امواج عمدتاً برای دانشجویان سال‌های بالاتر. کلاس‌های درس او به‌قدری جذاب و پرطرفدار بود که فیلم‌های ضبط‌شده از تدریس او، در سایت دانشگاه MIT، YouTube و Academic Earth بیش از یک‌میلیون نفر بازدید داشته است. حتی باگذشت زمان هم هنوز یکی از پرطرفدارترین ویدئوهای آموزشی محسوب می‌شود.

خصوصیات کلاس وی

همه، این استاد دوست‌داشتنی و محبوب را با لباس کار آبی و آستین‌های تازده تا آرنج می‌شناسند. استاد همیشه خوش‌رو و شوخ‌طبعی که معتقد است تدریس، بیشترین تأثیر را در ایجاد علاقه به فیزیک در جوانان دارد. در کلاس درسش همه‌ی وسایل لازم برای انجام آزمایش‌های مرتبط به درس آن جلسه وجود دارد تا بتواند به زیبایی هر چه تمام‌تر، شگفتی‌های دنیای فیزیک را نشان دهد.

!!! Physics works

وقتی مسئله‌ای را با اعداد و ارقام حل می‌کند، با اطمینان کامل به آزمایش آن می‌پردازد و با جمله‌ی معروفش؛ یعنی، “من به قوانین فیزیک اعتقاد دارم” نشان می‌دهد که فیزیک کار می‌کند؛ که این همان جمله‌ی پایانی آزمایش‌هایش است. !!! Physics works

لوین به خاطر معرفی شگفتی‌های فیزیک، افراد را هیجان‌زده می‌کند. او می‌گوید:” من مردم را با دنیای اطرافشان آشنا می‌کنم، دنیایی که در آن زندگی می‌کنند، اما با آن مانند یک فیزیک‌دان برخورد نمی‌کنند. اگر درباره امواج آب صحبت می‌کنم، از آن‌ها می‌خواهم آزمایش‌هایی در وان حمام انجام دهند؛ در این صورت با آن پدیده ارتباط برقرار می‌کنند. این ویژگی فیزیک را دوست دارم که باید همه‌چیز را توجیه کنید و این می‌تواند برای من و آن‌ها تجربه فوق‌العاده‌ای باشد؛ من آن‌ها را به فیزیک علاقه‌مند ‌می‌کنم!”

فعالیت‌های علمی وی

لوین تا سال ۲۰۱۴ بیش از ۴۵۰ مقاله و کتاب در حوزه‌های مختلف فیزیک به چاپ رسانده است. یکی از کتاب‌های جذاب او، کتاب به خاطر فیزیک، از انتهای رنگین‌کمان تا لبه زمان، سیری در شگفتی‌های فیزیک” است که در آن درباره‌ی شگفتی‌های فیزیک نوشته است. همچنین از تجربیاتش در مورد کلاس‌ها، دانشجویان، حتی مخاطبان اینترنتی خود و … .تمام این‌‌ها را به زبانی دل‌نشین نوشته است که می‌تواند کتابی سودمند برای دانشجویان فیزیک و مشوق افراد برای فراگیری علم فیزیک باشد.

این کتاب در ایران هم با ترجمه خانم دکتر منیژه رهبر، عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران، توسط انتشارات فاطمی چاپ‌شده است.

3 نظرات
  1. Mt می گوید

    مطالب بسیار جالب هستند. در ادامه راه برایتان آرزوی موفقیت دارم.

  2. Mt می گوید

    عالی بود، در ادامه راه برایتان آرزوی موفقیت دارم.

  3. حمیرا می گوید

    سلام یکی دو تا از ویدیوهای کلاس این دانشمند را دیده ام. بسیار تاثیرگذاره. اگه تعداد چنین اساتید عاشقی بیشتر بود، حتما دنیا جایی زیباتر از الان می بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.