موفقیت در رشته عمران

0

برای هر شخصی، موفقیت در زمینه تحصیلی یا شغلی خویش اهمیت ویژه‌‌ای دارد. باید بدانیم که انتخاب‌های ما و مسیری که پیش‌خواهیم گرفت در موفقیت ما بسیار حائز اهمیت است. از این‌رو چندین نکته را برای موفقیت در رشته عمران در ادامه بررسی خواهیم کرد.

۱٫اهمیت دروس دانشگاهی

۲٫مهارت‌های تخصصی رشته

۳٫روابط اجتماعی

۴٫مهارت‌های مدیریتی

۵٫زبان انگلیسی

موضوع اول: اهمیت دروس دانشگاهی

مسلط بودن و فراگیری صحیح دروس دانشگاهی بسیار حائز اهمیت است.گاهی اواقات دیده می‌شود که برخی از مهندسین عنوان می‌کنند، دروس دانشگاهی اهمیت چندانی ندارد و ما همه چیز را پس از اخذ مدرک تحصیلی در بازار‌کار یاد‌ گرفتیم.

قطعا این فرد در رشته عمران در فیلد اجرایی مشغول به‌کار است و از آن جا که یادگیری نکات اجرایی به صورت عملی بسیار بهتر است و در محیط کار حضورا با این مطالب روبرو می‌شوند، این مطالب را بهتر یاد می‌گیرند. و از طرفی با توجه به اینکه زمان تدریس در دانشگاه محدود است، گاهی فرصت نمی‌شود که مفصل به برخی مطالب پرداخته شود و فقط عنوان‌های آن‌ها بیان می‌شود. در نتیجه فرد پس از حضور در بازارکار بسیاری از مطالب را از نزدیک با آن‌ها مواجه می‌شود و با کیفیت بالاتری فرا می‌‌گیرد.

اما رشته عمران دارای گستردگی قابل توجهی در مطالب و زمینه‌های کاری است. اگر قرار باشد شما مهندس محاسب خوب شوید، قطعا باید دروس پایه‌ای رشته خود را به خوبی یادگرفته باشید و به آن‌ها مسلط شده‌ باشید.

حتی در فیلد اجرا قطعا مهندسی که مصالح را به خوبی بشناسد و اصول صحیح اجرای مراحل مختلف فعالیت‌های عمرانی را فراگرفته باشد، پیشرفت سریع‌تری در بازارکار خواهد داشت و از دیدگاه تخصصی دارای تفاوت های قابل توجهی با همکاران خود خواهد بود.

در اینجا باید تاکید کنم که مطالب دانشگاهی زمانی ارزشمند هست که شخص این مطالب را برای یادگیری صحیح خود آموزش دیده باشد و مطالعه کرده باشد و نه صرفا برای اخذ مدرک و نمره دانشگاهی.

موضوع دوم: مهارت های تخصصی رشته

در کنار آموزش‌های دانشگاهی، برای حضور در بازارکار نیازمند یکسری از مهارت‌های تخصصی در رشته خود هستید.

اگر قرار است در آینده یک نقشه بردار خوب شوید، علاوه بر مطالب تئوریک باید کار با دوربین‌های نقشه برداری را به خوبی فراگرفته باشید یا اگر قرار است به کار طراحی و محاسبات سازه بپردازید علاوه بر اصول و مبنی طراحی سازه‌ها که در دانشگاه فرا می‌گیرید باید به نرم افزارهای مربوط به طراحی سازه نیز مسلط باشید. یا اگر تصمیم دارید به عنوان مسئول فنی در یک کارگاه مشغول به کار شوید باید علاوه بر مسائل مطرح شده در دانشگاه سواد و دید اجرایی و تجربه حضور در کارگاه‌های عمرانی و تسلط به نرم افزار مربوطه را داشته باشید.

این مهارت‌ها برای ورود به بازارکار و موفقیت شما الزامی است.

موضوع سوم: روابط اجتماعی

روابط اجتماعی برای مهندسین عمران بسیار پر اهمیت است. زیرا سبک کار شما به گونه‌ای است که با افراد زیادی با سطوح مختلف اجتماعی و سوادی در ارتباط هستید از سرمایه داران و مهندسین تا پیمانکاران و کارگران مختلف. در نتیجه باید روابط اجتماعی مناسبی جهت مدیریت ارتباطات خود داشته باشید و بتوانید ایده و دیدگاه خودتان را به نحو ‌احسن به مخاطب خود انتقال دهید.

موضوع چهارم: مهارت‌های مدیریت

مهارت‌های مدیریتی به خصوص برای افرادی که به فیلد اجرایی ورود می‌کنند بسیار پر‌ اهمیت است. شما در کارهای اجرایی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید که از قبل، از آن‌ها اطلاعی نداشتید و گاهی برای حل آن‌ها باید در مدت زمان کوتاهی به نتیجه برسید. و از طرفی تصمیم شما می‌تواند سود یا ضرر اقتصادی قابل توجهی برای پروژه داشته باشد. در نتیجه در کارهای اجرایی باید مهارت‌های مدیریتی بالایی داشته باشید.

موضوع پنجم: زبان انگلیسی

فراگیری زبان انگلیسی باعث می‍‌شود دنیای متفاوتی از مهندسی عمران را تجربه کنید. کتاب‌ها، مقالات و به طور کلی منابع انگلیسی زبان این رشته بسیار زیاد است. و فقط بخش کوچکی از آن‌ها ترجمه شده‌اند. در نتیجه با آموزش زبان انگلیسی می‌توانید فرصت دسترسی به مطالب بسیار مفید بین المللی را بدست آورید.

هر کدام از موضوع‌های گفته شده دارای گستردگی خاص خودش است. اما با توضیحات گفته شده می‌توانید با تحقیق از اساتید خود و مهندسین مربوطه راه موفقیت خود در این زمینه را پیدا کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.