معاینات ویژه بانوان

0

معاینات ویژه بانوان در کنار رژیم غذایی متعادل، ورزش و دریافت تست‌های پزشکی منظم بستگی دارد تا به شما در تشخیص زود هنگام، بیشترین فرصت را بدهد. نوع و دفعات آزمایش‌های پزشکی یک زن به سن او و شرایط دیگر، مانند سابقه خانوادگی بیماری‌ها و غیره بستگی دارد. با افزایش سن زنان، شانس ابتلای آن‌ها به بیماری‌ها افزایش می‌یابد. اما اگر زود تشخیص داده شود، بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بسیاری از مراحل اولیه سرطان، با موفقیت قابل درمان هستند.
در این مطلب به خلاصه تست‌های پزشکی لازم برای زنان زیر ۴۰ سال و بالای ۴۰ سال می‌پردازیم. معاینات ویژه بانوانحفظ سلامتی جسمی خوب اغلب به رژیم غذایی متعادل، ورزش و دریافت تست‌های پزشکی منظم بستگی دارد. تا به شما در تشخیص زود هنگام، بیشترین فرصت را بدهد.

نوع و دفعات آزمایش‌های پزشکی یک زن به سن او و شرایط دیگر، مانند سابقه خانوادگی بیماری‌ها و غیره بستگی دارد. با افزایش سن زنان، شانس ابتلای آن‌ها به بیماری‌ها افزایش می‌یابد. اما اگر زود تشخیص داده شود، بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بسیاری از مراحل اولیه سرطان، با موفقیت قابل درمان هستند.
در این مطلب به خلاصه تست‌های پزشکی لازم برای زنان زیر ۴۰ سال و بالای ۴۰ سال می‌پردازیم.

تست پزشکی برای زنان زیر ۴۰ سال و بالای ۴۰ سال


۱)خودآزمایی پستان

برای بررسی هرگونه تغییر در پستان یا نوک پستان که ممکن است نشان دهنده بیماری‌های پستان و سرطان باشد. باید خودآزمایی دقیق پستان را هر ماه از ۲۰ سالگی انجام دهید.


۲)خودآزمایی پوست

پوست و خال را باید هر ماه و هرگونه تغییراتی که می‌تواند نشان دهنده سرطان پوست یا سایر شرایط پوستی باشد، مورد معاینه قرار دهید.


۳)معاینه لگن

این معاینه توسط پزشک معالج انجام می‌شود که باید هر سال با شروع سن ۱۸ سالگی انجام شود تا ناهنجاری‌ها در اندازه یا شکل رحم، مهبل، تخمدان‌ها، لوله های فالوپی، مثانه و روده بررسی شود.


۴)پاپ اسمیر

پاپ اسمیر که توسط پزشک انجام می‌شود، باید هر سال با شروع سن ۱۸ سالگی انجام شود تا سرطان دهانه رحم و سایر ناهنجاری‌های دهانه رحم را تشخیص دهد. این تست ویژه متاهلین است.


۵)معاینه چشم

هر ساله باید تا ۱۸ سالگی و هر یک تا دوسال تا ۶۰ سالگی، معاینه دقیق چشم انجام شود و بعد از ۶۰ سالگی، هر سال برای بررسی بیماری‌هایی مانند گلوکوم انجام شود.

۶)آزمایش فشار خون

اندازه‌گیری فشار خون حداقل باید هر دو سال یک‌بار توسط یک پزشک انجام شود. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.


۷)معاینه بالینی پستان

معاینه بالینی انجام شده توسط پزشک باید حداقل هر سه سال بین ۲۰ تا ۳۹ سالگی و بعد از ۴۰ سالگی هر سال انجام شود تا به تشخیص سرطان پستان کمک کند.


۸)معاینه پوست

معاینه کامل پوست قبل از ۴۰ سالگی باید حداقل هر سه سال یکبار و بعد از ۴۰ سالگی هر سال توسط پزشک انجام شود تا در تشخیص تغییراتی که ممکن است نشان‌دهنده سرطان پوست یا سایر بیماری‌های پوستی باشد، کمک کند.


۹)تست کلسترول

آزمایش خون کلسترول باید حداقل هر پنج سال انجام شود. کلسترول بالا یا کلسترول پایین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می دهد.


۱۰)معاینه دندانپزشکی

برای تشخیص حفره‌ها و سایر بیماری‌های پریودنتال باید معاینات منظم و تمیز کردن دندان انجام شود. خانم‌ها به سبب بارداری و شیردهی، بیشتر در معرض پوسیدگی و خرابی زودهنگام دندان‌هایشان هستند.


۱۱)تست تراکم استخوان

به زنان در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان، مانند کسانی که دارای سابقه خانوادگی هستند یا به افرادی که هیسترکتومی (برداشتن تخمدان و غیره) انجام داده‌اند، ممکن است توصیه شود تست تراکم استخوان را انجام دهند.

۱۲)ماموگرافی

ماموگرافی، آزمایش اشعه ایکس پستان، باید هر سال با شروع ۴۰ سالگی انجام شود تا در ابتدای مراحل خود به تشخیص سرطان پستان کمک کند.


۱۳)آزمایش خون مخفی مدفوع

هر سال با شروع سن ۵۰ سالگی باید آزمایش خون مخفی مدفوع انجام شود تا به غربالگری سرطان روده بزرگ کمک کند.


۱۴)آزمایش دیابت

آزمایش قند خون ناشتا بعد از ۴۰ سالگی باید هر سه سال یکبار انجام شود تا دیابت تشخیص داده شود.


۱۵)سیگموئیدوسکوپی


سیگموئیدوسکوپی، معاینه از راست روده و قسمت تحتانی روده بزرگ را شامل می‌شود. که باید هر پنج سال یکبار انجام شود تا با جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ، به غربالگری آن کمک کند. با این حال، بلع باریم با کنتراست مضاعف هر پنج سال یا یک کولونوسکوپی در هر ده سال ( هر دو با شروع در سن ۵۰ سالگی) ممکن است برای سیگموئیدوسکوپی جایگزین شوند.


محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا معاینه غیر تهاجمی به نام کولونوسکوپی مجازی (CT) به اندازه کلونوسکوپی استاندارد در تشخیص سرطان روده بزرگ دقیق است یا خیر. در این صورت، کولونوسکوپی مجازی ممکن است یک جایگزین مناسب برای بیمارانی باشد که قادر به انجام کولونوسکوپی معمولی نیستند.


۱۶)آزمایش FSH

آزمایش FSH انجام می‌شود تا مشخص شود زن نزدیک یائسگی است یا خیر.


با یادآوری و رعایت این نکات، تلاش می‌کنیم تا سلامت جامعه را بیش از پیش بهبود ببخشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.