دانشگاه‌ها و انواع آن‌ها

0

دانشگاه سراسری (وزارت علوم)

دانشگاه‌های سراسری زیر نظر وزارت علوم هستند. این دانشگاه‌ها دانشجویانی را در دوره‌های مختلف روزانه و شبانه و گاها مجازی، نیمه حضوری و پردیس‌های خودگردان پذیرش می‌کنند. البته نوع و شرایط تحصیل در این دانشگاه‌ها کاملا مربوط به نوع دوره آموزشی شما و برند دانشگاهی (تهران، شریف، امیرکبیر و …) دارد.

تنها پذیرفتگان در دوره روزانه شهریه نمی‌پردازند و سایر پذیرفته‌شدگان و افرادی که در تکمیل ظرفیت پذیرفته شده‌اند هزینه‌ای را به صورت ترمی می‌پردازند.

برخی از دانشگاه های سراسری مانند تربیت معلم از همان ابتدای پذیرش، شما را به استخدام خود دراورده و به شما حقوق می‌دهند.

شهریه دوره‌های شبانه برای دانشگاه‌های سراسری و برتر مانند: تهران، شریف، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، امیر کبیر، تربیت مدرس، خوارزمی، خواجه نصیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد، تبریز، اصفهان، صنعتی اصفهان، شیراز و صنعتی شیراز، به اضای هر ترم در رشته‌های انسانی حدود ۱ ملیون تومان و در رشته‌های گروه علوم تجربی  فنی تا ۱٫۵ ملیون تومان است. برای دانشگاه‌های معمولی و غیر برتر در رشته‌های علوم انسانی حدود ۸۰۰ هزار تومان و برای رشته‌های علوم تجربی و فنی تا ۱۲۰۰۰۰۰تومان شهریه نوبت شبانه لازم است. برای دوره‌های مجازی و نیمه حضوری نیز ۶۰% مبلغ شهریه شبانه دریافت می‌شود.

 

دانشگاه‌‌ پیام نور

در این دانشگاه‌ها بنا به رشته شما و دروسی که انتخاب می‌شود کلاس‌های متفاوتی تعریف می‌شود. برخی از دروس کاملا استاد محورند و برای آموزش آن‌ها از کلاس‌های حضوری انتخاب می‌شود. برعکس برخی از کلاس‌ها نیز به صورت خودخوان و بدون هیچ استادی تعریف می‌شوند. برای تحصیل در این نوع دانشگاه نیز باید شهریه پرداخت.

واحد های عملی همگی دارای ساعت و زمان مشخصی بوده و حضور در آن‌ها اجباری است. سطح امتحانات نیز در پایان دوره به مراتب سخت‌تر از آموزش‌ها خواهد بود. این امتحانات سراسری بوده و از طرف سازمان مرکزی پیام نور گرفته می‌شود.

شهریه  ترمی در این دانشگاه‌ها برای رشته های علوم انسانی حدود ۴۰۰ هزار تومان و برای دوره‌های علوم تجربی و فنی حدود ۷۰۰ هزارتومان است.

 

دانشگاه‎‌های علوم پزشکی (وزارت بهداشت)

این دانشگاها نوعی دانشگاه دولتی محسوب شده و تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارند. تنها دانشجویان با گرایش رشته‌های پزشکی (پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، مامایی، توانبخشی، طب سنتی و …) در این دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. در برخی از رشته‌های تاپ به دانشجویان کمک هزینه‌ای به نام بورسیه تحصیلی پرداخت می‌شود. اما تمام دانشجویان در این دانشگاه‌ها تعهد ۲ سال خدمت را به دولت دارند. دانشجویان این دانشگاه‌ها از سال دوم به بعد به صورت کارآموز و با دریافت حقوق کارآموزی که در رشته‌های مختلف متفاوت است، شروع به فعالیت در بیمارستان‌های طرف قرار داد می‌نمایند. در مجموع ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور موجود است.

دانشگاه آزاد اسلامی

 دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ با حمایت امام خمینی و پیشنهاد هاشمی رفسنجانی و با هدف گسترش علم در تمامی نقاط کشور ایجاد شد. آموزش‌های اولیه به صورت آموزش از راه دور و از طریق سی‌دی آموزشی و کتاب صورت می‌گرفت. اکنون دانشگاه آزاد فراگیر بوده و در تمام ایران گسترده است. برای تحصیل در این دانشگاه باید شهریه پرداخت.مبلغ شهریه معمولا بیشر از دانشگاه پیام نور اما کمتر از پردیس‌‌های خودگردان است. هر رشته یک شهریه ثابت دارد و یک شهریه متغیر. شهریه متغیر بنا به تعداد واحدی که هر فرد در ترم می‌گیرد و تعداد واحدهای عملی دریافت شده معیین می‌گردند. تعداد انتخاب رشته در این دانشگاه۲۵ رشته است. کلاس‌های درسی نیز به صورت حضوری تشکیل . نام دانشگاه آزاد در مدرک ذکر شده و مدرک پس از فارغ‌التحصیلی آزاد است.

هزینه خوابگاه و غذا نیز در این دانشگاه‌ها به صورت آزاد محاصبه می‌شود

دانشگاه‌ غیر انتفاعی

در این دانشگاه‌ها نیز برای تحصیل از شما شهریه دریافت می‌شود. مانند دانشگاه سوره، امام رضا، مؤسسات آموزش عالی و … . اما فرقی که این دانشگاه‌ها با پیام نور دارد در این است که برای تمام آموزش‌ها، کلاس درس ایجاد می‌شود و امتحانات توسط خود مدرسین از شما گرفته خواهد شد. البته دوره‌هایی را نیز به صورت غیر حضوری برای دانشجویان مجازی خود برگزار می‌کند. تحصیل در این دانشگاه از پیام نور راحت‌تر است. اما سطح کیفیت آموزشی گاها پایین‌تر است. در کل بین دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتفاعی تقاوت‌ها و شباهت‌های بنیادی بسیاری است که لازم است فرد به هنگام انتخاب رشته دقت کافی را به عمل آورد.

شهریه ترمی در این دانشگاه‌ها برای رشته‌های علوم انسانی حدود ۷۰۰ هزار تومان و برای رشته‌های علوم تجربی و فنی حدود ۹۰۰ هزار تومان است. برای رشته‌های مجازی نیز این مبلغ به ترتیب ۵۰۰ هزار تومان و ۷۰۰ هزار تومان است. در مجموع این هزینه‌ها از دانشگاه آزاد کمتر است.

 

جهت مشاهد هر کدام از سهمیه ‌ها روی آن کلیک کنید:

سهمبه مناطق

سهمیه مناطق محروم و شهرستان ابوموسی

سهمیه ایثارگران و رزمندگان

سمیه بهیاران و آموزگاران

سهمیه‌های دانشگاه آزاد

 

برای دانستن هر یک از موارد زیر کلیک کنید:

بعد از کنکور چه باید کرد؟

راهنمای انتخاب رشته تجربی ریاضی و  انسانی

مقایسه انواع دوره‌های آموزشی (روزانه، شبانه و ….)

مقایسه انواع روش‌های پذیرش

اجزای اصلی کارنامه کنکور

سهمیه‌ها 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.