۸ دلیل پذیرش مقالات

0

عدم پذیرش یک مقاله و یا ریجکت شدن آن توسط ژورنال به خصوص زمانی که برای اولین بار است که برای مجله‌ای ارسال می‌شود، امری است طبیعی.

دکتر پتر ثروور (Peter Thrower) به عنوان سردبیر مجله بین‌المللی آمریکایی کرین و استاد افتخاری علوم و مهندسی مواد در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا هشت دلیل اصلی را جهت پذیرش مقالات توسط ژورنال‌ها جمع آوری نموده است که پایگاه الزویر آن را در وب سایت خود منعکس نموده است.

با توجه به این ۸ دلیل پذیرش مقالات، می‌توان نتیجه گرفت بعد از ارسال مقاله، با چاپ آن موافقت می‌شود اگر:

 

مقاله دارای مشکل فنی نباشد

مقاله‌ای مشکل فنی دارد که در نگاه اول اشکال یا جداول و رفرنس‌های آن ناقص باشد یا برخی از رفرنس‌ها در آن ذکر نشده باشند. در این حالت به اصطلاح از سوی مجلات فست ریجکت می‌شوند. معمولاً مقالاتی که چنین مشکلاتی دارند توسط سردبیر مجله ریجکت می‌شوند و حتی به داور مجله ارجاع داده نمی‌شوند.

۲- مقاله در حیطه علاقمندی مجله (اسکوپ) قرار داشته باشد

بسیاری از مؤلفینی که برای چاپ مقاله خود علجه دارند معمولاً قبل از بررسی کامل موضوع مجله، مقاله را به مجله ارسال می‌نمایند. بدین ترتیب مقاله قبل از ارجاع به داوران در همان مرحله اول ریجکت می‌شود. بنابراین، اطلاع از اسکوپ و حیطه‌های علاقمندی مجله برای ارسال مقاله امری ضروری و بسیار مهم است.

۳- مقاله ناقص نباشد

برای مثال اینگونه مقالات عمدتاً شامل مشاهدات مؤلف می‌باشند بدون اینکه استنتاج علمی و دقیق از ان‌ها انجام شده باشد. به این معنی که مقاله صرفاً یک مقاله توصیفی است.

۴- مقاله دارای ایراد روش شناختی نباشد

منظور از عدم ایرادات روش شناختی آن است که مولف مقاله در حین انجام مرتکب اشتباهات در انجام تحلیل داده‌ها و روش انجام پژوهش نشده باشد. برای مثال، در یک پژوهش فرد به جای استفاده از آزمون‌های آماری دقیق‌تر موجود، از آزمون‌های آماری با ریسک بالا استفاده نکرده باشد.

 

۵- قسمت بحث و نتیجه گیری مقاله دارای ارتباط معناداری با سایر قسمت‌های مقاله باشد

بحث و نتیجه‌گیری باید در راستای مسئله یا بیان مسئله مقاله باشد. به این معنا که لازم است تا در  قسمت بحث و نتیجه‌گیری مقاله به روشنی به سوالی که مؤلف در بخش بیان مسئله بیان می‌دارد پاسخ دهد و توسط پژوهش‌‍‌هایی که در بیان مسئله ارائه شده مقایسه شود و نکات جدید به دست آمده در این پژوهش را نمایان سازد. تحریر این قسمت از مقاله ممکن است کمی پیچیده باشدو اغلب مقالات به خاطر ضعف در همین قسمت ریجکت می‌شوند.

 

۶- یافته‌های مقاله تکرار یافته‌های مقالات دیگران نباشد

مؤلف باید بعد از شروع تحقیق، این سوال اساسی را از خود بپرسد که مقاله‌اش  چه یافته و نکته جدیدی را به جامعه علمی ارائه خواهد داد که قبلاً از سوی کسی ارائه نشده است؟ پاسخ به این سوال می‌تواند یکی از خطرات احتمالی عدم پذیرش مقاله را رفع کند.

۷- نگارش مقاله قوی باشد

شما هر ایده بکر و جدیدی که داشته باشید باید بتوانید آن را از طریق کلمات به صورت شفاف و بدون ابهام و پیچیدگی به خواننده خود منتقل سازید. بهترین روش نگارش مقاله استفاده از زبان بسیار ساده، مستقیم و بدون واسطه است. همچنین ویرایش علمی مقاله نیز بسیار مهم است. در مقالاتی که از یک زبان دیگر به زبان انگلیسی برگردانده می‌شوند معمولاً مشکلات ترجمه بسیار زیادی وجود دارد که به اصطلاح ترجمه نیتیو (Native) نیست. این مشکل نیز در میان مقالاتی که ریجکت شده‌اند بسیار رایج است.

۸- مقاله خسته کننده و یکنواخت نباشد

هشتمین دلیل رد مقاله به دلیل شماره ۷ مرتبط است. خسته کننده بودن موضوع می‌تواند به خاطر  طولانی بودن مقاله، نوع زبان مورد استفاده، پیچیدگی‌های وحشتناکی که معمولاً مقاله پر از مدل‌ها و شکل‌های درهم تنیده است و … باشد. در واقع  لازم نیست در یک مقاله از مدل‌های مفهومی بسیار پیچیده که معمولاً بیش از ۵ متغیر دارند استفاده کرد. تصور اشتباهی وجود دارد که هرچه یک مقاله از مدل‌های مفهومی با متغیرهای زیاد استفاده کند حتماً یک مقاله پیچیده و سنگینی است اما با مراجعه به دلایل اصلی ریجکت مقاله یک تعریف از این نوع مقالات به دست می آید: مقاله خسته کننده است!

در مجموع ۸ دلیل پذیرش مقالات شما و یا عدم پذیرش آن‌ها در این پست جمع آوری شده است که امید است با رعایت آن‌ها، مقالات شما مورد تایید و پذیرش مجله مورد نظر واقع شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.