انجمن­ علمی در مقام حساب بانکی!

0

­ انجمن­ علمی زمینه مناسبی برای پیشرفت و موفقیت دانشجویان و کسب مهارت­ های عملی هستند. همین‌طور آشنایی با دریچه ­های مختلف حرفه­ ای رشته در کنار یادگیری مباحث نظری.

انجمن علمی صندوقچه ­ای از افراد با ایده­ ها و تفکرات نوین و متفاوت است. این افراد با ارائه راهکارهای عالی در تلاش‌اند تا دریچه‌های جدیدی از ظرفیت‌های هر رشته را به جامعه علمی کشور نمایان کنند. همچنین درجات متعالی از دانش و مهارت­ ها را بروز دهند. از مزیت‌های  انجمن­ علمی هم می‌توان به شناخت و کشف استعداد­ها، آشنایی با افراد معتبر رشته، کسب مهارت‌های عملی، تقویت روابط عمومی و فن بیان قوی و مانند آن اشاره کرد.
برگزاری جلسات مناظرات و نقدهای علمی، نشست ­ها و کارگاه­ ها، همایش­ های علمی، انتشار نشریات دانشجویی و مانند این­ ها را می‌توان اهم برنامه‌های این تشکل دانشجویی دانست. همه این موارد بر طبق ماده ۳ آیین‌نامه انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی است.

دانشجویان لاغر وارد دانشگاه ها می شوند. اگر میخواهند چاق شوند بهتر است وارد تشکل های دانشجویی شوند و فعالیت های مدنی انجام دهند.

یکی از بزرگترین فوایدی که انجمن علمی دانشجویی دارند این است که نظم، مسئولیت، برنامه ریزی و مدیریت را همزمان به انسان می آموزد. منظور از لاغر وارد دانشگاه شدن از نظر جسمی نیست بلکه از نظر علمی و مهارتی می باشد.

در بین دانشجویان این بحث به کرات تکرار می‌شود که ورود به تشکل های دانشجویی به ویژه انجمن های علمی چه سودی برای آن‌ها می‌تواند داشته باشد؟!

به نظر نگارنده اولین و مهم‌ترین فایده­ای که این نوع نهاد ها که ماهیتی داوطلبانه دارند متفاوت بودن است. همین که دانشجویی که وارد تشکل شده با سایر دانشجویان هم رشته‌ه­ای خود به لحاظ مختلف متفاوت خواهد شد دلیلی است بر اینکه حتما در این نوع فعالیت‌ها، فعالانه شرکت کرد.

در راستای مبحث قبلی ایده محور پرورش دادن ذهن دانشجویانی که در این تشکل ها فعالیت می کنند از مزیت های آن به حساب می آید. داشتن ذهنی خلاق و فعال باعث می شود این نوع از افراد به نسبت دیگر دانشجویان در هنگام مشکلات و مسائل واکنش های بهتر و دقیق تری از خود بروز دهند.

با توجه به مطالبی که مطرح گردید می‌توان انجمن علمی را به یک حساب بانکی با سودی ارزشمند تشبیه نمود. بدین صورت که مرتبه و فواید آن بعدا به حسابتان که در اینجا که همان مغز شماست واریز می‌شود.

در ضمن ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که پیرامون هر تشکل و هر فعالیت اجرایی مسائل و کاستی­ هایی وجود دارد. در مطالب بعدی که در آینده نگاشته می‌شود به آن­ ها اشاره خواهیم کرد.

 

مهران محمد پور – دبیر سابق انجمن علمی دانشگاه سمنان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.