کارشناسی ارشد آموزش محور ، خوب یا بد؟

1

چند سالی است (از ۱۳۸۹ به بعد) که بحث کارشناسی ارشد آموزش محور مطرح شده است. در این دوره، دانشجویان نیازی به ارائه پایان نامه ندارند.

در بسیاری موارد، هنگام انتخاب رشته، شما هم می توانید دوره های آموزش محور را انتخاب کنید هم دوره عادی (یا در اصطلاح دارای پایان نامه)

اما کدام یک بهتر است؟

آموزش محور = معاف از پایان نامه

اصولاً برای دانشجویانی که خیلی اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آموزش محور گزینه خوبی است. البته اینچنین دانشجویانی نباید انگیزه ای هم برای ادامه تحصیل در دکتری داشته باشند! نمی شود که هم اهل پژوهش نباشید و هم علاقه مند به دوره دکتری!

آموزش محور = شانس کمتر پذیرش دکتری

بر خلاف شایعاتی که وجود دارد، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد آموزش محور، منعی برای ادامه تحصیل در دوره دکتری ندارند. اما از آنجا که بخشی از فرایند پذیرش در دوره دکتری بر اساس مصاحبه و بررسی سوابق است، نداشتن پایان نامه، نقطه ضعف قابل توجهی به شمار می رود.

برای ادامه تحصیل در دوره دکتری چه باید کرد؟

در صورتی که به هر دلیلی دانشجو یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آموزش محور هستید و قصد ادامه تحصیل در دوره دکتری را دارد، لازم است نقص فقدان پایان نامه را به نوعی جبران کنید.

یکی از راه ها، نگارش مقاله علمی است. مقالات علمی بر اساس اینکه در چه سطحی منتشر شوند، امتیاز متفاوتی را به خود اختصاص می دهد. در این میان، داشتن مقاله علمی پژوهشی، تا حدی پوشش دهنده فقدان وجود پایان نامه محسوب می شود.

راه دیگر، انجام طرح پژوهشی است. طرح پژوهشی، طرحی است که به سفارش یکی از دستگاه های اجرایی می توانید آن را انجام دهید.

همچنین تالیف و ترجمه کتاب نیز تا اندازه ای می تواند برای شما امتیاز داشته باشد.

 

 

1 نظر
  1. […] داوطلب خواهد بود. درباره اینکه اگر کارشناسی ارشد شما آموزش محور بوده، صحبت کرده ایم. در صورتی که دارای پایان نامه […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.