چرا باید صفحه چندم نتایج جستجوی گوگل را ببینیم؟

0

گوگل تنها موتور جستجوی عرصه اینترنت نیست، اما به جرات می توان گفت با اختلاف قابل توجهی در رده اول قرار دارد.

این سایت همراه با زیرمجموعه های آن، رتبه اول الکسا در دنیا را دارد. یعنی دامنه Google.com پربازدیدترین سایت دنیاست. البته این نرخ بازدید صرفاً متعلق به جستجوگر گوگل نیست و تمام زیرمجموعه های آن را دربر می گیرد.

گوگل چطور کار می کند؟

وقتی یک سایت اینترنتی متولد می شود یا محتوای جدیدی در یک وب سایت قرار می گیرد، گوگل به سراغ آن رفته و محتوای موجود در آن را ایندکس می کند. ایندکس یا نمایه شدن، به ذخیره سازی صفحات در حافظه گوگل گفته می شود. پس از آن، گوگل بر اساس الگوریتمی، به هر صفحه اینترنتی اعتباری می دهد. به این اعتبار، Google Page rank گفته می شود.

گوگل چطور نتایج را به ما نمایش می دهد؟

هنگامی که به دنبال یک یا مجموعه ای از کلیدواژه ها در گوگل می گردیم، در بانک اطلاعات (دیتابیس) خود، به دنبال آن ها می گردد. اما آنچه مهم است، شیوه نمایش نتایج مورد جستجوست.

مثلاً اگر شما کلید واژه «تهران» را جستجو کنید، گوگل به شما پاسخ می دهد حدود ۲۶۰ میلیون صفحه اینترنتی وجود دارند که این کلمه در آن ها به کار رفته است. گوگل بر چه اساسی آن ها را ترتیب می دهد؟

الگوریتم گوگل، تلاش می کند تا معتبرترین و بهترین نتایج را ابتدا نشان دهد. الگوریتم گوگل محرمانه است تا طراحان و مدیران سایت، با استفاده از آن نتوانند سایت خود را به صورت غیرواقعی بهتر جلوه دهند. اما نکاتی از این الگوریتم شناخته شده و به صورت عام با عنوان سئو (SEO = Search Engine Optimization) شناخته می شود.

از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱ – ارتباط عنوان صفحه (Page Title)

۲ – ارتباط شرح و کلمات کلیدی صفحه (Page Descriptions and Keywords)

۳ – تعداد کلمات مرتبط با جستجو در صفحه

۴ – تعداد سایت هایی که به آن صفحه (یا سایت) لینک داده اند.

۵ – تعداد لینک های مرتبط موجود در صفحه.

۶ – تعداد کلیک کاربران، قدمت صفحات، به روز رسانی سایت و …

چرا نباید به نتایج صفحه اول اکتفا کنیم؟

تا اینجا متوجه شدیم نتایج گوگل به چه ترتیبی نمایش داده می شوند. اما آیا این ترتیب نمایش، بهترین حالت آن برای ماست؟ همیشه اینطور نیست! گوگل تلاش می کند تا بهترین نتایج را بر اساس الگوی خود نمایش دهد.

گاهی پیش می آید به دنبال مطلبی می گردید که در یک صفحه اینترنتی «غیر استاندارد» از نظر گوگل وجود دارد! به همین خاطر، گوگل آن را در صفحات چندن خود نمایش می دهد. در صورتی که آن مطلب، بهترین نتیجه جستجوی شماست.

به همین خاطر، همواره به صفحات دوم تا چندم گوگل مراجعه کنید!

برگرفته شده از کلاس درس: مهارت های مجازی در مقاله نویسی

جستجوی حرفه ای در گوگل، بسیاری از نیازهای علمی شما را برطرف خواهد ساخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.