مهار استرس MRI

0

مهار استرس MRI از این جهت اهمیت دارد که امروزه انسان‌ها با بسیاری از عوامل استرس‌زا در ارتباط هستند.
یکی از این عوامل اقدامات بیمارستانی است که می‌تواند واکنش غیرضروری ایجاد کند، واکنشی که می‌تواند بر روی انسان تأثیر منفی بگذارد.


از عواملی که باعث ایجاد واکنش در محیط بیمارستان می‌شوند عبارتند از:

-ناآشنایی با محیط اطراف

-خوابیدن غریبه‌ها در همان اتاق

-اجبار خوردن غذای سرد یا بی مزه در زمان‌های مختلف

-از دست دادن استقلال

-داشتن لباس بیمارستانی

-تحت فشارهای عاطفی زیادی قرار گرفتن مانند جدایی از خانواده

-مشکلات مالی

-فقدان اطلاعات

-داشتن کارکنان خیلی عجول برای صحبت کردن یا مهم‌تر از همه گوش دادن

-عصبی بودن کارکنان و دلهره دادن به بیمار که اغلب تمرکز کامل بر آنچه گفته می‌شود را برای بیمار دشوار می‌کند


مانند هر روش پزشکی، اسکن MRI می‌تواند باعث بروز واکنش‌هایی در بیمار شود.
البته با توجه به مسکن‌ها و داروهای آرام‌بخش، واكنش‌ها( گریه، فشار خون پایین، اضطراب و فشار خون بالا) قابل كنترل هستند.
اما برای مهار استرس MRI و مدیریت بهتر، این لیست مفید فراهم آورده شده است که می‌توانید برای رفع واکنش‌ها در طی MRI انجام پذیرد.


راه‌هایی برای از بین بردن استرس و اضطراب


در مورد MRI اطلاعات جمع‌ آوری کنید

بسیاری از افراد متوجه شدند که یکی از بهترین راه‌های مقابله با ترس از چیزی این است که تا آنجا که می‌توانند در مورد آن یاد بگیرند؛ همانند خواندن مقاله در مورد آن، دیدن فیلم از نحوه آن و … . انجام این کار با وجود ترس از ناشناخته‌ها می‌تواند به شما آرامش خاطر ببخشد.


فضای بیمارستانی را همانند«خانه» ببینید

محققان از این واقعیت که بسیاری از بیماران نسبت به اسکن MRI نگرانی دارند، غافل نشدند و بسیاری از امکانات از جمله انواع مختلفی از Open MRI را ارائه می‌دهند که کمتر محصور هستند و همچنین سایر خدمات مانند گوش دادن به موسیقی یا حتی مصرف داروهای ضد اضطراب را پیشنهاد می‌دهند.
حتما از پزشک خود در مورد آنچه در دسترس است سوال کنید تا به شما احساس راحتی بیشتری همانند خانه‌تان بدهد.


در حین اسکن از یک دوست یا آشنا درخواست کنید تا در کنار شما حاضر باشد

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ترس، داشتن یک دوست در نزدیکی بیمار است. انجام این کار بدون شک به شما در حفظ آرامش در طول اسکن به کمکتان می‌آید.


سعی کنید تنفس خود را کنترل کنید

اگر بعد از شروع اسکن، احساس استرس کردید، سعی کنید تنفس خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که ضربان قلب شما را کندتر کند و آرامش خود را حفظ کند. یکی از رایج ترین تکنیک‌های آرام‌بخش تنفس، استنشاق طولانی و آهسته از طریق بینی است، سپس سه ثانیه نفس را نگه دارید و در حالی که عضلات صورت را آرام می‌کنید، از طریق لب‌ها بیرون دهید. این کار مغز شما را وادار می کند متوجه شود که شما در معرض خطر نیستید!


سعی کنید خود را در جایی دیگر تصور کنید

اگر همه موارد دیگر شکست خورد، به سادگی در حین اسکن چشم خود را ببندید و به وضوح هر چیزی را که می‌خواهید، برای راحت نگه داشتن خود تصور کنید. شاید این کار، دوباره فیلم مورد علاقه شما را در ذهنتان بازی کند، یا تصور کنید که در کوه‌های قرمز کالیفرنیا قدم می زنید یا هر چیزی دیگر که در تخیل شما امکان پذیر است! افراد غالباً از اضطراب، از طریق خیال پردازی رهایی پیدا می‌کنند.


به یاد داشته باشید که ترسیدن عادی است

بسیاری از افراد با شکنجه کردن خود یا ترس از یک روش پزشکی، در نهایت ترس خود را بدتر می‌کنند. به یاد داشته باشید که شما اولین کسی نیستید که از اسکن ام آر آی می‌ترسید و حال شما خوب خواهد شد.

در خصوص کودکان

برای مهار استرس MRI و همچنین کاهش اضطراب و ترس در كودكان می‌توان از یك حواس پرتی«اسباب بازی آشنا یا محیطی مثبت» استفاده کرد. «حواس پرتی»ای که ممکن است آن‌ها را به بی اعتنایی به محرک های کلامی و لمسی سوق دهد و حالات اضطراب را کاهش دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.