معلمی شغل انبیاست

0

شتاب زندگی امروزی چنان انسان‌ها را به خود مشغول کرده که مسائل انسانی و عاطفی در حال رنگ باختن است. نقش معلم‌ها در این دنیای پرمشغله، بسیار پررنگ‌تر شده و مسئولیتشان دوچندان شده است… به فرموده پیامبر اکرم (ص)، «در میان صدقه‏ هایی که مردم می‏‌دهند، هیچ صدقه‌‏ای ارزنده‏ تر از یاددادن علم و دانش نیست». جان اشتاین بک، نویسنده رمان “خوشه‌های خشم” گفته است؛ من اعتقاد دارم که یک معلم بزرگ، یک هنرمند بزرگ است و به تعداد هنرمندان عالی معلم‌های عالی نیز وجود دارد. تدریس حتی ممکن است بزرگ‌ترین هنر باشد، زیرا رسانه ذهن و روح انسان است.

بحث آموزش‌وپرورش از گذشته‌های دور مورد توجه بوده و همواره برای معلم و در واقع هرکسی که به انسان چیزی را می‌آموخت، جایگاه بلند مرتبه‌ای در نظر گرفته می‌شد. ارسطو، فیلسوف یونان باستان نیز معتقد است كسانی كه فرزندان را خوب تربیت می‌کنند بیشتر از پدر و مادرها مورد احترام قرار می‌گیرند، زیرا آن‌ها هنر زندگی کردن را به فرزندانمان می‌بخشند.

روز معلم در کشورهای همسایه

روز معلم، روز ویژه‌ای است به‌ پاس قدردانی از زحمات معلمان. هر کشوری، متناسب با فرهنگش، این روز را جشن می‌گیرند. یونسکو، روز پنجم اکتبر را به‌عنوان روز جهانی معلم معرفی کرده است. شعار سال ۲۰۱۹ یونسکو، “معلمان جوان: آینده حرفه‌ای” بود. هدف این شعار، این است که دولت‌ها باید فرصت‌هایی را فراهم سازند تا جوانان حرفه تدریس را به‌ عنوان اولین هدف شغلی خود انتخاب کنند، و این اهمیت تعلیم و تربیت بر آینده‌ی جهان را بیان می‌کند. روز معلم، در همه جای دنیا، یک روز ویژه برای ادای احترام به معلمان و قدردانی از تلاش‌های آن‌ها به خاطر تربیت و تعلیم نسل جوان است.

در ایران روز ۱۲ اردیبهشت هرسال به‌عنوان روز معلم از معلمان و اساتید تجلیل می‌شود. این روز به مناسبت سالروز درگذشت مرتضی مطهری، روحانی، فیلسوف، مدرس و سیاستمدار ایرانی که در همان روز ترور شده، است. آیت‌الله مطهری چهره‌ای محبوب ایرانی، به‌عنوان رئیس گروه الهیات و آموزه‌های اسلامی، در دانشگاه تهران، مشغول به کار بود.

در کشورهای همسایه نیز، روز معلم را جشن می‌گیرند. به‌طور مثال، کشور افغانستان در روز سوم اردیبهشت، دانش آموزان و معلمان این روز را با غذاهای سنتی، کلوچه‌های مخصوص و موسیقی برای معلمانشان جشن می‌گیرند.

در عراق نیز روز اول مارس، دانش آموزان با اهدای لوح تقدیر از معلمان خود تقدیر می‌کنند و همچنین با آوردن غذای سنتی به مدرسه به‌عنوان یک روز آزاد، جشن گرفته می‌شود.

در ترکیه، هرساله، روز ۲۴ نوامبر به مناسبت شروع به کار آتاتورک در حرفه معلمی، جشن گرفته می‌شود. مصطفی کمال آتاتورک در تجلیل مقام معلم گفته است: “نسل جدید توسط معلمان تربیت خواهد شد”.

معلم دوستی مهربان و همچنین راهنمایی است که ذهن ما را باز می‌کند و به ما درس انسانیت می‌دهد و بدیهی است که، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان سهم معلم را در پرورش نسل متخصص آینده، نادیده گرفت.

تقدیر از معلمان با اشعار استاد شعریار

در اینجا به‌پاس قدردانی از تمامی معلمان و اساتید فرهیخته ایران‌زمین، قطعه شعری از استاد شهریار، بزرگ‌مرد شعر پارسی، تقدیم می‌شود:

می‌توان در سایه آموختن

گنج عشق جاودان اندوختن

اول از استاد، یاد آموختیم

پس، سودای سواد آموختیم

از پدر گر قالب تن یافتیم

از معلم جان روشن یافتیم

ای معلم چون کنم توصیف تو

چون خدا مشکل توان تعریف تو

ای تو کشتی نجات روح ما

 ای به طوفان جهالت نوح ما

یک پدر بخشنده آب و گل است

یک پدر روشنگر جان‌ودل است

لیک اگر پرسی کدامین برترین

آنکه دین آموزد و علم یقین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.