معرفی کتاب (سبک ادبی)

0

بدون شک، مسئله کمبود وقت از آن دسته از مسائلی ‌است که بشر در زندگی، همواره با آن دست و پنجه نرم کرده ‌است. اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها دست کم یک مرتبه به این موضوع اندیشیده‌اند و از کمبود وقت خود در بستر زندگی گله‌مند بوده‌اند. ما درباره لحظاتی از زندگی صحبت می‌کنیم که امیدوارانه می‌کوشیدیم فرصت رسیدگی به بسیاری از کار‌ها را داشته‌باشیم اما به دلیل مشغله‌های بی‌شمار کاری، چنین فرصت‌هایی هرگز برایمان پیش نیامدند.
حال و هوای این روزهای سال (ایام قرنطینه) اما، بیش از آنکه رنگ اضطراب و کم رغبتی به خود گرفته‌باشد، مملوء از فراهم آوردن موقعیت‌های ناب و غیرقابل تکرار است و یادآور فرصت‌هایی‌ است که در زندگی همواره به دنبالشان بوده‌ایم.
پس بر آن شدیم تا لیستی از اسامی کتاب‌هایی که ارزش چندیدن بار خواندن دارند را گردآوری کنیم بلکه این روزها را، به لطف واژه‌های قدرتمند و اثر بخش این کتاب‌ها، بیهوده نگذرانده‌ باشیم.

۱٫برادران کارامازوف

این کتاب یکی از با ارزش‌ترین آثار ادبی اروپا در نیمه دوم قرن نوزدهم به شمار می‌آید. این کتاب علاقه‌ی نویسنده به کندوکاو در شخصیت‌هایی دو چهره که پشت چهره‌های موجه، اعمال شر خود را پنهان کرده‌اند را به خوبی نشان می‌دهد. نویسنده در خلال داستان، به پردازش شخصیت‌هایی می‌پردازد که میان دو جبهه راست‌گویی و دروغ‌گویی، شرافت و رذلی، محبت و ستم‌گری و … درمانده‌اند.





۲٫ زوربای یونانی

موضوع این کتاب روایتگر احوالات نویسنده جوانی است که تصمیم می‌گیرد با کمک پیرمردی یونانی به نام زوربا (که بر حسب اتفاق به یکدیگر برخورد کرده‌اند)، به استخراج معدن زغال سنگ قهوه‌ای بپردازد، گرچه به دلیل نبود تجربه‌ی کافی و پول، و شاید شور و شوقی واقعی، تلاشش با شکست مواجه می‌شود و تنها چیزی که از این کار برایش باقی می‌ماند لحظات شگفت‌انگیزی است که با زوربای یونانی گذرانده ‌است.
زوربا شور و شوقی واقعی به زندگی دارد، فکر و روحش از هر گونه تعصبی مبرا است و به ریش همه‌ی اندیشه‌ها و باورهای کهنه و رایج می‌خندد، او نمادی کامل از انسانی آزاده و ماجراجویی واقعی در زندگی است.




۳٫صدسال تنهایی

این رمان حاصل پانزده ماه تلاش بی وقفه نویسنده، گابریل گارسیا مارکز است که تمام این مدت، خودش را بابت نگارش این کتاب در خانه حبس کرده ‌بود. جذابیت این رمان از عنوان‌ آن آغاز می‌شود. عنوانی که مخاطب را با خود درگیر و او را از ابتدای مسیر با خود همراه می کند، تنهایی آن هم از نوع صد‌ساله!

۴٫قلعه حیوانات

این رمان که دارای زبانی ساده و کنایه آمیز است از مشهورترین رمان‌های ادبیات جهان به شمار می‌آید. در این کتاب با شخصیت‌هایی آشنا می‌شویم که هرکدام بیانگر طبقه یا قشر خاصی از جامعه هستند. اورول در این رمان برای نمایش هر یک از این طبقات و قشرها از حیوانات بهره گرفته است. به عنوان مثال، بنجامین یکی از شخصیت‌های قلعه، حیوانی است منزوی که هرگز امیدی به تحول ندارد. مهم‌ترین جملات کتاب مربوط به باورهای او نسبت تغییر‌ ناپذیری زندگی است.




شما هم می توانید در مسیر معرفی کتاب‌های ارزشمندی که تابه حال خوانده اید با ما هم قدم شوید و آن‌ها را از طریق بخش نظرات با سایر دوستان به اشتراک بگذارید. درنهایت این ایام نیز به سر خواهد آمد، آنچه اهمیت خودش را بیش از پیش نشان خواهد داد، ما هستیم و دستاوردهایی که از این دوران به دست آورده‌ایم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.