معرفی فیلم Crash (تصادف)

0

یکی از تحسین شده ترین آثار پل هگیس فیلم Crash (تصادف) محصول سال ۲۰۰۴ است.

درامی چند تکه، با فیلمنام‌ای بسیار دقیق، خوش ساخت و گیرا که از استقبالی کم نظیر در جهان بهرمند شد.

فیلم Crash متشکل از چندین داستانک است که به مقتصدانه‌ترین وجه روایت می‌شود.

داستان فیلم، زندگی مردمان سرگشته امروز را واکاوی می‌کند. انسان‌هایی که در پیله تنهائی خود محصور مانده‌اند و سعی در رهایی از وضعیت خویش را دارند.

لوکیشن فیلم، در شهر «لس آنجلس» است. شهری با جمعیت انبوه رنگین پوست. البته که منظور اصلی فیلم موضوعی مختص به شهر « لس آنجلس» نیست و جهان‌ شمول‌تر است.

این جور به نظر می‌رسد که فیلمساز، شهر « لس آنجلس» را به خاطر تکثر قومیتی و غلظت بالای آلودگیش به عنوان «لوکیشن فیلم» انتخاب کرده است.

فیلم مقطعی دو سه روزه از زندگی ساکنین این شهر را که با مسئله نژاد پرستی و قومیتی همواره در کش و قوس بوده‌اند به تصویر می‌کشد.

اهالی لس آنجلس انواع و اقسام مردمانی هستند با خصوصیت و ملیت‌های مختلف؛ سفید، سیاه، زرد، ایرانی، کره‌ای و … در حالی که برتری نژادی همواره میانشان ویژگی ملموسی بوده است.

جایگاه ایران در این فیلم

حضور ایرانیان مهاجر در فیلم Crash و رد و بدل شدن دیالوگ‌های کاملا فارسی میان انبوه دیالوگ‌های انگلیسی نکته‌ای است که حداقل برای ما ایرانیان جالب توجه است؛ که شاید ناشی از نگاه مسالمت آمیز فیلمساز به اقلیت ساکن “لس آنجلس” باشد!

دیگر نکته قابل بررسی این فیلم، استفاده از موسیقی فولک ایرانی است، قطعه “دختر بویر احمدی” با صدای بی‌نظیر خانم《پری زنگنه 》که انتظار شنیدنش در درامی این چنینی کم‌نظیر است.

فیلم حاضر از معدود آثار سینمایی است که مسئله مهم نژادپرستی برای برخی جوامع غربی را پررنگ‌تر و برجسته‌تر از سایر آثار اخیر سینمای غرب به تصویر کشیده است.

برای دانلود فیلم با تخفیف ویژه دانشجویان عضو سازمان، از فیلیمو کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.