مزاحمی به نام اضطراب!

0

هر فردی در عمل می داند که معنای اضطراب، استرس و نگرانی چیست. در بیشتر مواقع اضطراب مثل یک مزاحم کوچک عمل می کند،‌ اما اگر امتداد یابد می تواند به راحتی شما را از پا بیندازد. درمان های بسیاری بدون دارو برای انواع اضطراب با هدف بهبودی کامل فرد به وجود آمده است. اضطراب به شکل های گوناگونی نمود پیدا می کند. این اشکال می تواند نگرانی شدید، ترس ها و هراس ها، اضطراب انجام کار، اضطراب صحبت میان جمع، کم رویی، وسواس عملی و … باشد.

وقتی مضطرب هستید، ناخودآگاه ذهن به شما اعلام خطر می کند و می گوید که اتفاق بدی در حال وقوع است.  این احساس باعث می شود که به خود چیزهایی بگویید که هیچ واقعیتی ندارند. برای خود پیش گویی می کنید. گاهی کار را به بزرگ نمایی و ذهن خوانی نیز بسط می دهید. استدلال شما بر اساس احساستان خواهد بود. به طور مثال با خود می گویید *احساس می کنم دارک عقلم را از دست می دهم*. به خود برچسب احمق، عصبی یا شکست خورده می زنید. دست آخر به خاطر هر ضعف یا اشکال کوچکی خود را به شدت سرزنش می کنید.

 چه اقداماتی انجام دهیم؟

مهم ترین قدم در رفع اضطراب شناخت کامل آن است، یعنی بدانید کدام نوع از آن گریبانتان را گرفته است. خصوصیات آن را به طور کامل بشناسید و جزئیاتش را برای خود مشخص کنید. توجه کنید که بیشتر وقت ها احساسات منفی در یک مجموعه ظاهر نمی شوند. در واقع اضطراب و افسردگی معمولا با هم هستند و دست در دست دارند. همینطور باید نشانه های بدنی اضطراب خود را به خوبی شناسایی کنید. بعضی از این نشانه ها، کشش عضلانی، تنفس تند، تپش قلب و … است. پس از این مرحله می توانید آستین ها را بالا بزنید و کار بهبود را شروع کنید. به عبارتی با تغییر فکرتان، احساستان را تغییر دهید.

با هیولای ترس خود روبرو شوید. به محض پی بردن به فریب افکارتان، ترس های شما از بین خواهد رفت. سعی کنید نگرش، احساس یا عادتی را که می خواهید تغییر دهید تفسیر کنید. لازم است مقداری کار نوشتنی انجام دهید. این مستلزم تلاشی موثر است. برای خود جدولی تعیین کنید. در طول روز وضعیت روحی خود را در جدول یادداشت نمایید. اتفاقات ناراحت کننده،‌ احساسات،‌افکار منفی، افکار انحرافی و افکار مثبت خود را قرار دهید. باورهای خود- مخرب را شناسایی کنید. برخی از این باورهای رایج، کمالگرایی در انجام کار، اعتیاد به موفقیت،‌اعتیاد به تایید، اعتیاد به عشق، ترس از طرد شدگی، سرزنش دیگران، ناامیدی و .. است. در جهت رفع باور ها اقدام کنید. بهترین پیشنهاد این است که از مراجعه به روانشناس هراس نداشته باشیدو به سلامت روان خود بیاندیشید.

منبع: کتاب وقتی اضطراب حمله می کند اثر دیوید دی. برنز

شناسایی اضطراب
اضطراب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.