راهکارهای کاهش اثرات تشعشع در بدن

0


از آوریل ۲۰۱۱ و زمان وقوع زلزله در ژاپن و در نتیجه ناپایداری چندین رآکتور هسته‌ای، سوال اصلی ژاپنی‌ها این شد: چه کاری انجام دهیم تا خود را از قرار گرفتن در معرض اشعه محافظت کنیم؟ یا، در صورت قرار گرفتن در معرض اشعه چه اقداماتی انجام دهیم تا از گزند تاثیرات سو آن در امان باشیم؟

رژیم غذایی


ناکازاکی


در سال ۱۹۴۵ و در زمان بمباران اتمی ناکازاکی، دکتر تاتسووییرو آکیزوکی، مدیرگروه داخلی در بیمارستان سنت فرانسیس ناکازاکی، به کارمندان و بیماران خود رژیم غذایی سختی از غذاهای زیر داد:
برنج قهوه ای، کدو حلوایی، نمک دریایی و انواع جلبک‌های دریایی و …

وی همچنین مصرف شکر و شیرینی را ممنوع کرد، زیرا شیرینیجات سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند. با تحمیل این رژیم غذایی بر روی کارکنان و بیماران خود، هیچ‌یک در معرض مسمومیت پرتوی قرار نگرفتند. در حالیکه ساکنانی که در فاصله بسیار دورتر از حادثه انفجار قرار داشتند دچار تلفات پرتوی شدید شدند.


چرنوبیل


پس از حادثه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶، انستیتوی پزشکی پرتو درمانی در مینسک ثابت کرد سیستم ایمنی کودکان، سلول های ایمنی Tرا افزایش داده و رادیو اکتیویته را در این پروتکل کاهش داده‌اند؛ ۵ گرم اسپیرولینا(جلبک دریایی) در روز به مدت ۴۵ روز.
با مطالعه این نمونه‌ها و راهکارهای مقابله با آن، پیشنهاد می‌کنیم به راهکارهایی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، توجه کنید.


مواد غذایی موثر در کاهش اثرات انواع تشعشعات


کلروفیل

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که رژیم غذایی غنی از کلروفیل بقای حیوانات آزمایشگاهی را پس از دوز‌های کشنده اشعه، افزایش می‌دهد.
گزنه دارای بالاترین غلظت کلروفیل در گیاهان است. یونجه نیز منبع کلروفیل خوبی است و هر دوی این گیاهان از نظر مواد معدنی بسیار غنی هستند.


بتاکاروتن

محققان اثر بتاکاروتن را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که اثرات محافظتی در برابر پرتو دارد. مطالعه‌ای که روی بیش از ۷۰۰ کودک در معرض اشعه چرنوبیل انجام شد نشان داد رژیم غذایی حاوی بتاکاروتن به میزان قابل توجهی آسیب DNA را در انسان در معرض اشعه کاهش می‌دهد. بتاکاروتن را می‌توان در مقادیر غلیظ غذاهایی مانند کلم بروکلی، گل کلم، شلغم، خردل، سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج، کدوحلوایی، آویشن تازه و طالبی یافت.


نوکلئوتید

لوبیا و عدس غلظت نوکلئوتید بالایی دارند. نوکلئوتیدها بلوک ساختاری هستند که DNA و RNAرا تشکیل می‌دهند و چندین عملکرد مهم مورد نیاز برای تکثیر سلولی، بهبود پاسخ و کارایی سیستم ایمنی بدن و افزایش توانایی بدن در بهبود و ترمیم انجام می‌دهند.


گلوتاتیون

عصاره چای سبز، عصاره بذر انگور و مارچوبه از منابع عالی گلوتاتیون هستند که به کاهش فلزات سنگین و سایر سموم بدن از جمله تشعشعات کمک می‌کند.


کورکومین

زردچوبه حاوی کورکومین است که یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب است و به محافظت در برابر صدمات ناشی از اشعه به پوست کمک می‌کند.


جنسینگ

این ماده عوارض جانبی قرار گرفتن در معرض اشعه را کاهش می‌دهد و هم چنین به بدن در سازگاری با تنش و استرس کمک می‌کند.


سلنیوم

غذاهایی مثل آجیل، تخمه آفتاب گردان، ماهی، تخم مرغ، قارچ، پیاز، غلاتی مانند گندم و جو و برنج قهوه‌ای حاوی سلنیوم‌اند و در محافظت در برابر اشعه کمک می کنند.

گوگرد


غذاهایی مانند ماهی، تخم مرغ، لوبیا، نخود، پیاز، کلم، سیر و جوانه گندم در ساختارخود گوگرد دارند که در محافظت از بدن در برابر تشعشعات کمک می‌کنند.

پکتین

غذاهایی مثل هویج، تخمه آفتاب گردان، سیب منبع عالی پکتین هستند.


گیاهان معروف به محافظ پرتوی


ژل آلوئه ورا

با توجه به محتویات محرک بیوژنیک آن که ترمیم پوست را تسریع می‌کند به سوختگی در معرض اشعه کمک می‌کند.


بادام

در طول انقلاب صنعتی، بادام به عنوان دارویی برای کمک به مردم در مقابله با آلودگی های تشعشعی توصیه شد.


برگ نعناع

این ماده می‌تواند تهوع ناشی از تابش اشعه را کاهش دهد.


همه این پیشنهادات غذایی، رژیم عقلانی و پیشروی هستند که همه ما باید برای‌حمایت از سیستم ایمنی سالم و سم زدایی پرتوی به طور منظم در زندگی مدرن خود (ماکروفر، موبایل، کارخانه ها و… )استفاده کنیم.

منبع : مقاله Using Foods and Herbs for Radiation Detoxification By Nixon Klein

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.