رادیولوژی؛ چشم علم پزشکی

0

در هر بیماری و اپیدمی خدمات درمانی به سه بخش تقسیم می‌شود: پیشگیری، تشخیص و درمان. ‌
ما اعضای تیم رادیولوژی نه پیشگیری می‌کنیم و نه درمان. بلکه با به کار گرفتن اطلاعات فیزیکی (اوپراتوری) و مهارت‌های بالینی ( پوزیشن دهی) و ارتباط دادن این‌ها با هیستوری بیمار، با خلق تصاویر، به تشخیص بیماری و پیگیری روند درمان کمک می‌کنیم. حاصل کار ما با پاسخگویی به احتمالات پزشکی، به تردیدها مهر اطمینان می‌زند .
اکنون در این روزهای بحرانی تیم رادیولوژی مفتخر است که در خط مقدم تشخیص ویروس کووید ۱۹ (HRCT & CXR) قرار دارد و در تماس مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا و سایر بیماران با کم‌ترین امکانات، همانند ابزار کار خود ( اشعهx) بدون دیده شدن، تحت عنوان “سرباز گمنام سلامت ” مشغول به خدمت رسانی هستند.
ضمن قدردانی از تمامی پرسنل درمان، خصوصا تیم رادیولوژی (تشخیص سریع) و درک ارزش و اهمیت این حرفه، به آشنایی بیشتر با این رشته می‌پردازیم.

آشنایی با رشته رادیولوژی


در بدو ورود به این رشته؛ در کنار سایر واحدها، واحدهای فیزیک متعددی
( CT-SCAN , MRI , ULTRASOUND , X_RAY , …) در مسیر دانشجویان قرار می گیرد؛ به گونه‌ای که به رشته‌های فنی مهندسی نزدیک می‌شود .
اما به تدریج پای آموزش مهارت‌های بالینی به میان می‌آید و دانشجو در محیط بیمارستانی (کارآموزی) با پیاده سازی اطلاعات فیزیکی و آناتومیکی فراگرفته شده در محیط دانشگاهی، شروع به یادگیری تکنیک‌های پوزیشن‌دهی، شرح حال خوانی و بررسی آزمایشات و … می‌کند.

در آخر با تلفیق تمامی اطلاعات ۴ ساله و طراحی پروتکل‌های تصویربرداری با ایجاد تصاویر آناتومیکی بدن، راه را برای تشخیص سریع آبنورمالی‌ها باز می‌کند. با گذشت زمان به دلیل سرو کار داشتن با این تصاویر، با انواع پاتولوژی‌ها آشنا شده و با در نظر گرفتن آن‌ها در کار خود خبره‌تر می‌شوند.

رادیولوژی و مشکل اشعه ایکس

در این مسیر ۴ ساله دانشجویی، آشنایی با دستگاه‌ها و حفاظت‌های فردی در برابر اشعه x را فرا می‌گیرد. اما گاه از گزند ابزار کار خود (اشعه x) در امان نیست. به همین سبب پس از فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار حقوقی تحت عنوان “حق اشعه” به او اختصاص می‌یابد. البته تیم رادیولوژی در تلاش است که این حق برای اعضای تیمش پایمال نشود!
رادیولوژی جهان وسیعی است. قطعا اگر نباشد چرخ علم پزشکی از کار می‌افتد. پس در این بحران می‌ماند و مبارزه می‌کند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.