بورس شغل دوم اما درآمد اول

0

چرا باید سرمایه‌گذاری کنیم؟

دوران کرونا نشان داد که به تنوع سرمایه‌گذاری فکر کنید(حتی در حد کم) و تمام پول و انرژی خود را صرف حرفه‌ی اصلی خود نکنید یا به اصطلاح بهتر تک بعدی نباشید.

رشد بازار بورس در سال‌های اخیر خصوصا سال ۹۸ باعث شده که تعداد زیادی از مردم وارد بازار بورس شوند. هرچند سرمایه‌گذاری در بورس ریسک خودش را دارد و همانند بانک هر ماه سود مشخصی را به ارمغان نمی‌آورد اما شما می‌توانید با یادگیری اصول سرمایه‌گذاری این ریسک را کاهش دهید چه بسا سود بسیاری را نصیب خود کنید.

جالب است که بدانید با کمترین پول هم شما می‌توانید سود به‌دست آورید مثل خرید عرضه‌های اولیه (در ادامه توضیح خواهیم داد).

چند دلیل برای سرمایه‌گذاری به‌جای پس‌انداز :

۱٫تورم: باتوجه به رشد قیمت‌ها، پس‌انداز شما دیگر پاسخگوی تورم و هزینه‌های زندگی نخواهد بود.

۲٫ثروت: برای ثروتمند شدن باید پولتان را تبدیل به سهام، اوراق،مسکن و… کنید.

۳٫سطح کیفیت زندگی: پس‌انداز با‌توجه به شرایط امروز جامعه باعث بالا رفتن کیفیت زندگی نمی‌شود. بلکه این سرمایه‌گذاری است که کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

۴٫ساخت یک آینده: با پس‌انداز کردن نه برای خود و نه برای فرزندانمان نمی‌توان آینده‌ای متصور شد.

دوستانه بگوییم :

هر چیزی بهایی دارد و بهای موفق شدن در بورس یادگیری است. برای موفق شدن ابتدا روی خود سرمایه‌گذاری کنید چرا که شما یک‌بار برای همیشه برای آموزش خود هزینه خواهید کرد. اما تا آخر عمر خود، بارها و بارها از آن استفاده خواهید کرد و بهره خواهید برد.

انواع سرمایه گذاری در بورس :

۱٫سرمایه گذاری مستقیم (بی واسطه)

در این نوع سرمایه‌گذاری خودتان نحوه‌ی کار با بورس را می‌آموزید و سهام خرید و فروش می‌کنید. این کار نیاز به یادگیری تحلیل تکنیکال و بنیادی و…. دارد. بدون دانش وارد نشوید چرا که بی گدار به آب زدن مساوی است با از دست دادن سرمایه.

البته نگران نباشید با یادگیری اصول معامله و کسب تجربه در این راه، می‌توانید حرفه‌ای شوید.

۲٫سرمایه گذاری ‌غیر‌مستقیم (باواسطه)

افراد سرمایه خود را در اختیار واسطه‌های مالی موجود در کارگذاری‌ها‍‌ قرار می‌دهند.

واسطه‌های مالی مثل: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک (انواع مختلفی دارد)، سبد گردانی

چگونه وارد بورس شویم؟

اگر می‌خواهید به طور مستقیم سرمایه‌گذاری کنید، در قدم اول شما باید در یک کارگزاری ثبت نام کنید(خودتان با سرچ و تحقیق بهترین کارگزاری را انتخاب کنید یا اینکه به کارگزاری محل زندگی خود مراجعه کنید). پس از مراجعه به کارگزاری، کارمندان آن‌جا شما را راهنمایی خواهند کرد و پس از انجام مراحل ثبت نام و انجام شروط لازم، کد بورسی خود را دریافت خواهید‌ کرد.

اگر می‌خواهید به طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنید به کارگزاری مراجعه کنید آن‌ها شما را راهنمایی خواهند کرد زیرا هر کارگزاری روش مخصوص به خود را دارد.

عرضه‌ی اولیه چیست؟

همانگونه که در اوایل مطلب اشاره شد، با حداقل سرمایه هم می‌توان وارد بورس شد.

عرضه‌ی اولیه یعنی سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود. در واقع به روز اول عرضه‌ی سهام یک شرکت اصطلاحا “عرضه‌ی اولیه” گفته می‌شود. این به این معنا نیست که یک شرکت تازه تاسیس است بلکه بدان معناست که به تازگی اجازه‌ی خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است. تجربه نشان داده است که بیش از ۹۰ درصد از عرضه‌های اولیه، سود آور بوده است.

حداقل ۴۸ ساعت کاری قبل از ثبت سفارش خرید عرضه‌‌ی اولیه، اطلاعیه عرضه‌ی اولیه شرکت در سایت سازمان بورس یا فرابورس منتشر می‌گردد.

این جلسه آشنایی کلی با بورس بود و قصد داشتیم مسئله موجود در شرایط امروز و هوشمندانه عمل کردن در مورد سرمایه‌گذاری را یاد‌آور شویم. این مباحث ادامه دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.