انواع آزمون استخدامی

2

یکی از راه های جذب در بازار کار، شرکت در آزمون های استخدامی است. تقریباً تمام جذب در دستگاه های دولتی از این راه صورت می گیرد. همچنین شرکت ها و سازمان های بزرگ نیز نیروی انسانی مورد نیاز خود را به واسطه آزمون استخدامی شناسایی می کنند.

البته به یاد داشته باشید پیش از شرکت در آزمون استخدامی، به تناسب شغل و علاقه و استعداد خود نگاهی بیاندازید.

آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی

یکی از آزمون هایی که چند سالی است برگزار می شود، آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی است. تمامی دستگاه های دولتی موظفند نیروی مورد نیاز خود را از طریق این آزمون جذب نمایند. آزمون متمرکز معمولاً سالی یک تا دو بار برگزار می شود.

برگزاری این آزمون ها به عهده سازمان سنجش آموزش کشور است. مواد این آزمون نیز شامل دروس عمومی و تخصصی (متناسب با گروه شغلی انتخابی) است.

در مرحله نخست، لازم است داوطلب حد نصاب آزمون را به دست آورد تا برای مصاحبه دعوت شود. مصاحبه استخدامی نقش تعیین کننده ای در پذیزش افراد برای استخدام خواهد داشت. ممکن است حتی شما بالاترین نمره آزمون کتبی را به دست آورده باشید اما در مصاحبه قبول نشوید. پس از مصاحبه، در صورتی که نمره قبولی به دست آورید، وارد فرایند گزینش خواهید شد. در صورتی که در مرحله گزینش هم مساله خاصی نداشته باشید، به صورت قراردادی به استخدام دستگاه اجرایی در می آیید.

آزمون استخدامی مستقل دستگاه های اجرایی

در موارد خاص، دستگاه های اجرایی (شرکت ها و سازمان های دولتی) به صورت مستقل نسبت به برگزار آزمون اقدام می کنند. به عنوان مثال، وزارت نفت به دلیل لزوم جذب افراد متخصص آزمون خود را مستقل برگزار می نماید. همچنین در بعضی موارد بانک ها یا سازمان های زیرمجموعه قوه قضائیه نیز به این صورت عمل می کنند.

معمولاً مجری برگزاری این آزمون ها نیز سازمان سنجش است.

آزمون استخدامی بانک ها

بانک ها (به خصوص از نوع خصوصی آن ها) یکی از بیشترین آمار استخدام را به خود اختصاص می دهند. آزمون استخدامی بانک ها معمولاً به صورت مستقل برگزار می شود و ارتباطی به سازمان سنجش ندارد. در صورتی که شما فارغ التحصیل رشته های مدیریت، حسابداری، اقتصاد، مالی و نظایر آن هستید، پیگیر آزمون های استخدامی بانک ها باشید.

 

2 نظرات
  1. […] استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور، از جمله آزمون های استخدامی پرطرفدار است. سوالات آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های […]

  2. […] هر آگهی استخدامی، گفته می شود که رزومه تان را به این آدرس ارسال کنید. این […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.