۱۰ نکته مهم پیش از نگارش رساله دکتری

0

در یک مصاحبه دکتری با توجه به یک سری انتظاراتی که از شما به عنوان فردی که یکبار در زمان کارشناسی ارشد کار تحقیقاتی انجام داده است و با فرآیندهای عملیاتی یک تحقیق و نگارش کامل متون علمی آشنایی دارد، باشما برخورد خواهد شد.

یکی از پرسش‌های متداولی که در هنگام مصاحبه دکتری از هر داوطلبی پرسیده خواهد شد در مورد موضوع پایان‌نامه‌ای خواهد بود که برای مقطع دکترا قصد انجام آن را دارید! پاسخ این سوال برای داوران و ارزیابان حاضر در جلسه گواه میزان علاقه‌مندی فرد به ادامه تحصیل و رشته منتخب است. برای همین هم پیشنهاد می‌شود کاندیداها حتما پیش از شرکت در مصاحبه دکتری از تمام زوایا، به موضوع منتخب فکر کنند و آمادگی هرگونه سوال معقول پیرامون آن موضوع را داشته باشند.

در مقطع دکتری با توجه به سابقه افراد در گذراندن واحد پایان‌نامه و نگارش آن قطعا با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود. اما ده نکته وجود دارد که لازم است پیش از آغاز رساله دکتری و در حین انجام به صورت کامل‌تر و حرفه‌ای تری به آن توجه شود. نمونه مصاحبه عملی و نکات آموزشی بیشتری در این باره را نیز می‌توانید از طریق ویدئو آموزشی دوره نگارش حرفه‌ای C.V پژوهشی، آموزش ببینید.

 

۱- تحقیق و جستجوگری

تحقیق و جستجوگری اصلی‌ترین مهارت یک دانشجو به‌خصوص در سطح دکتری است. بنابر این باید مهارت‌های سرچ و مطالعات اینترنتی را به طور کامل فرا بگیرید تا بتوانید با شرایط ذهنی بهتری نسبت به دوره کارشناسی ارشد، نسبت به تحقیق و پروژه خود اقدام نمایید. در این رابطه می‌توانید از طریق سایت Shamshirgar.com و یا ویدیو آموزشی دکتر چیت‌ساز در دوره پایان‌نامه نویسی اقدام به تکمیل اطلاعات مربوط به سرچ در اینترنت نمایید.

۲- تفکر همه جانبه در مورد موضوع مورد پژوهش

تفکر همه جانبه در مورد موضوع مورد پژوهش از مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند از بیهوده تلقی شدن طرح در آینده تا حد بسیاری بکاهد. لازم است فرد ابتدا به تمام موانعی که برای اجرای طرح در پیش رو دارد فکر کند و اینکه آیا راه حلی برای آن‌ها وجود دارد؟ آیا موضوع انتخابی شما می‌تواند یکی از نیازهای بشر را رفع نماید؟

۳-موضوع رساله

پیش از هر اقدامی، این موضوع رساله شماست که اعتبار علمی شما را مشخص می‌کند. بنابر این انتخاب و گزینش بهترین موضوع که جنبه کاربردی خود را هم داشته باشد از مواردی است که پیش از آغاز پژوهش باید به آن فکر کرد.

۴-هزینه‌های مالی موضوع مورد انتخاب

هزینه‌های مالی موضوع مورد انتخاب شما از مواردی هستند که اگر فکری به حال آن‌ها نکرده باشید می‌توانند موجب محدودیت طرح شما و یا بی سرانجام شدن آن شوند! بنابر این لازم است تا پیش از انجام طرح، از نظر مالی هزینه‌های آن  برآورد شود و اگر در توان شما نیست به دنبال مؤسسات مطالعاتی و پژوهش محوری باشید که می‌توانند در قالب طرح مشترک، تامین کننده این هزینه‌ها باشند. چنانچه این کار مقدور نشد، بهتر است موضوع خود را تغییر دهید.

۵- پروپزال

نگارش یک پروپزال قوی و حرفه‌ای با تمام مستندات و دلایل کاربردی بودن طرح و تحقیق پذیر بودن انجام آن، از ضروریات و مواردی است که پیش از آغاز رساله باید آن را انجام داد.

۶- استادان مشاور و راهنمای توانا

انتخاب استادان مشاور و راهنمای مشرف به طرح پایان‌نامه شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نظر داشته باشید که در صورت محدودیت‌های دانشگاهی می‌توانید راهنما و مشاور دوم خود را از سایر دانشگاه‌ها و حتی استان‌ها انتخاب کنید به شرط آنکه از دانش کافی پیرامون موضوع شما برخوردار باشند.

۷-تسلط کافی بر زبان انگلیسی

از آنجا که پایان‌نامه باید به روز و فراگیر باشد لازم است تا فرد تسلط کافی را بر زبان انگلیسی و فن ترجمه داشته باشد تا منابع و مقالات لاتین را نیز در راستای فعالیت‌های خود مورد بررسی قرار دهد. در این مورد می‌توان از آموزش زبان ۳ ماهه رایگان ویژه اعضای سازمان، کلاس‎‌های زبان خارجی طرف قرارداد با سازمان و سایر دوره‌ها در جهت تقویت این مهارت استفاده نمود.

۸-پذیرش مقاله در ژورنال‌های معتبر

پیش‌بردن رساله و پژوهش در جهتی که بتوان از آن چندین مقاله مناسب جهت نشر در ژورنال‌های برتر جهانی استخراج نمود، بسیار مهم است. چرا که در دفاع دکتری، داشتن اکسپت و پذیرش مقاله و یا گواهی مقالات در مجلات معتبر اجباری و لازم است. جهت آشنایی با روند نگارش و انتشار مقاله در ژورنال‌های برتر جهانی می‌توانید از طریق سایت سازمان، ویدئوهای مربوط به آن را بنا به نیاز خود تهیه کرده و اقدام به فراگیری نمایید.

۹-زمان‌بندی مناسب مراحل طرح

در مقطع دکتری، فرد ۸ ترم معادل ۴ سال فرصت دارد تا به بررسی پژوهش خود بپردازد. بنابر این در نظر داشته باشید اهداف و مراحل پژوهش را در طولانی مدت تعریف و بررسی کنید.

۱۰- خطای نوشتاری و دستوری

از یک دانشجوی دکتری با سابقه‌ی نگارش یک پایان‌نامه در مرحله کارشناسی ارشد انتظار می‌رود پایان‌نامه وی بدون هیچ گونه خطای نوشتاری و دستوری باشد. به گونه‌ای که بتوان آن را به راحتی به صورت کتاب نیز چاپ نمود. جهت آشنایی با نرم افزارهایی که در این مورد کارایی دارند می‌توانید به ویدیو آموزشی طباطبایی در دوره پایان‌نامه نویسی مراجعه نمایید. همچنین جهت چاپ پایان‌نامه می‌توانید از طریق انتشارات آریا با تخفیف ویژه سازمانی اقدام نمایید.

تمام ویدئوهای نام برده شده که توسط سازمان برگزار و تهیه شده است تا تیرماه بر روی سایت بارگذاری خواهند شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.