معافیت و کسر خدمت سربازی

0

مقدمه ایی برای معافیت و کسر خدمت سربازی

در حال حاضر دغدغه ی اصلی فارغ التحصیلان دوره های کارشاسی ارشد و دکتری، معافیت و کسر خدمت سربازی است. با توجه به اینکه اخیرا امکان جایگزینی خدمت سربازی با انجام پروژه فراهم شده، در این مقاله شرایط و چگونگی طرح معافیت و کسر خدمت سربازی را به طور کامل بیان می‌کنبم.

هدف از اجرای این مقاله استفاده بهینه از توان علمی دانشجویان مشمول، ارتقاء دستاوردهای تحقیقاتی، استفاده ی بهینه از دانش علمی دانشجویان، تسریع و تسهیل امور سربازی برای افراد واجد شرایط و همچنین ارتقاء دستاورد های تحقیقاتی است. البته موارد ایثارگری و خاص  هم ذکر خواهد شد.

  • خدمت بصورت امریه: خدمت مشمولین بصورت مامور در دستگاه های غیر نظامی، به مدت ۲۴ ماه.
  • خدمت به صورت عادی: خدمت مشمولین در نیروهای مسلح و یگان‌های حفاظت، به مدت ۲۱ ماه.
  • خدمت در شرایط بدآب‌وهوا: خدمت مشمولین در مناطق امنیتی غیر درگیر، مناطق عملیاتی، محروم و بد آب و هوا، به مدت ۱۹ ماه.
  • خدمت در شرایط جنگی و درگیر: خدمت مشمولین در مناطق جنگی و امنیتی درگیر، به مدت ۱۸ ماه.

 

مراحل معافیت و کسر خدمت سربازی

 

معافیت و کسر خدمت سربازی

A: معافیت

تحت شرایطی، مشمولین خدمت سربازی می‌توانند از معافیت و کسر خدمت سربازی استفاده نمایند . افرادی که دارای مصدومیت یا نارسایی‌های بدنی یا برخی شرایط اجتماعی هستند از خدمت معاف می‌شوند. اساساً دو نوع معافیت وجود دارد: معافیت موقت و معافیت دائم. معافیت سربازی شامل موارد زیر است:

  • معافیت کفالت
  • معافیت پزشکی
  • معافیت تحصیلی
  • معافیت موارد خاص ( معافیت سنی، معافیت ایثارگران، معافیت مددجویان و…)

 

B: امریه

خدمت مشمولین، مامور در دستگاه های غیر نظامی، به مدت ۲۴ ماه را امریه می گویند. هر ساله تعدادی از ارگان ها، سازمان ها  برای پذیرش سربازان امریه اقدام می کنند. مشمولین می توانند با اعلام آمادگی ارگان های مختلف و مکاتبه با آن‌ها از شرایط پذیرش باخبر شده و اقدام نمایند.

 

C: کسر خدمت

الف: جایگزینی و کسر خدمت سربازی با انجام پروژه

برای  معافیت و کسر خدمت سربازی و گذارندن دوره ی سربازی از طریق انجام پروژه دو راه  وجود دارد

  1. از طریق بنیاد نخبگان نیروهای مسلح
  2. از طریق بنیاد ملی نخبگان

 

·        از طریق بنیاد نخبگان نیروهای مسلح

شرط لازم برای کسر خدمت از این طریق این است که فرد حتما دانشجو یا فارغ التحصیل ارشد یا دکتری باشد.

در این حالت شخص می بایست به بنیاد نخبگان نیرو های مسلح که در تهران واقع است مراجعه کند و تشکیل پرونده دهد. بعد از تشکیل پرونده ،فرد منتظر می‌ماند تا  بنیاد پروژه ای برای او تعیین کند. که این کار خود زمان بر است. بنیاد پروژه را از سازمان‌های مربوطه دریافت می‌کند. برای تسریع در انجام کار و انجام پروژه‌ی مورد علاقه‌ی خود، شخص می‌تواند با این سازمان‌ها قبلا هماهنگ شود و در مورد پروژه ای که در توانش است به توافق برسد، سپس این سازمان نامه ای به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح ارسال می‌کند و نیازمندی خود را اعلام می‌کند. معمولا به مشمولان غیرنخبه  در خصوص مسائل امنیتی و دفاعی پروژه می دهند.

در صورتی که فرد از طریق بنیاد نخبگان نیروهای مسلح اقدام می کند، باید تعدادی پروژه را انجام دهد تا از خدمت سربازی اش کسر گردد. در صورتی که برای نخبگانی که از طریق بنیاد ملی نخبگان اقدام می کنند انجام یک پروژه کافی است. البته در صورت کسری خدمت از طریق پروژه ،دوره ی آموزشی سربازی اجباری است.ا فرادی که در حین خدمت هستند نیز می‌توانند از این طرح استفاده کنند و با انجام پروژه از مابقی خدمت خود کسر کنند.

 

·        از طریق بنیاد ملی نخبگان

 مشمولان نخبه و استعداد های برتر در صورتی که امکان ارائه پروژه ی تحقیقاتی را داشته باشند با دارا بودن مدرک کارشناسی نیز می توانند از این طرح استفاده کنند. اما افراد غیر نخبه حتما بایستی مدرک ارشد یا دکتری داشته باشند یا در حال تحصیل در این مقاطع باشند.

معافیت و کسر خدمت سربازی

نخبگان و استعدادهای برتر که دارای شرایط  زیر هستند می توانند برای این طرح اقدام کنند:

  1. ثبت اختراع داشته باشند و معدل کل ارشد آنها بالای ۱۵ باشد. اگر در حال تحصیل هستند معدل کنونی ارشدشان بالای ۱۷ باشد.
  2. در مقطع کارشناسی ارشد و حداقل بین ۱۵ نفر شاگرد اول باشد (معدل کارشناسی مهم نیست) + یک مقاله معتبر ISI که از پایان نامه خود استخراج کرده باشند ونامه ی معرفی استاد داشته باشد.
  3. معدل دوره ی کارشناسی بالای ۱۶ کارشناسی ارشد با احتساب نمره ی پایان نامه بالای ۱۷ +مقاله استخراج شده از پایان نامه که در مجلات علمی پزوهشی داخلی یا خارجی مورد تایید وزارت علوم چاپ گردد +دو توصیه نامه از طرف اعضائ هیئت علمی دانشگاه.

 

برای شروع کار،شخص به بنیاد ملی نخبگان شهر خود مراجعه می کند و در صورتی که شرایط بالا را داشته باشد بنیاد برای وی پرونده تشکیل می دهد. پس از مشخص شدن سازمان مربوطه و نوع پروژه مشمول می تواند کار انجام پروژه را آغاز کند. بنیاد برای انجام این پروژه زمان خاصی در نظر گرفته و بایستی این پروژه حداقل ۱۰ ماه الی یک سال به طول بیانجامد. یعنی فرد نمی تواند پروژه ی خود را یک ماهه به اتمام برساند و کارت پایان خدمت خود را بگیرد. برای مشمولان نخبه معمولا در موضوعات و مسائل کشوری و لشکری پروژه ارائه می گردد.

نکته ی مهم دیگر هم این است که این افراد نیز بایستی دوره ی آموزشی را بگذرانند. دوره ی آموزشی در سال دو بار  و در ماه های تیر و دی قابل انجام است و  مشمولان می توانند این دوره را قبل ،بعد یا در حین انجام پروژه بگذرانند.

 

قوانین و مقررات اخذ پروژه کسری خدمت

۱- برای اخذ پروژه کسر خدمت تنها کافیست دانشجوی ارشد و به بالا باشید و مهم نیست که سرباز هستید و یا فارغ التحصیل و یا در زمان مرخصی تحصیلی اما نباید در دوران غیبت باشید.
۲- فارغ التحصیلان لیسانس می توانند از این طرح معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی استفاده نمایند.
۳- مهم نیست شما در کدام شهرستان سکونت دارید.
۴ -مهم نیست در کدام سازمان خدمت می کنید. مثلا کسی که در نیروی انتظامی خدمت می کند می تواند برای معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی پروژه را از ارتش بگیرد.
۵- کسانیکه سرباز هستند برای اخذ پروژه  برای معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی حداقل باید ۱ ماه از مدت خدمت سربازی آنها باقی مانده باشد. (این عدد بعضا ۶ ماه و ۸ ماه است!)
۶- شما تنها می توانید دو پروژه براب معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی اخذ نمایید.
۷- شما به ازای هر پروژه برای معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی می توانید از دو ماه تا ۱۱ ماه کسر خدمت بگیرید.
۸- مطابق قوانین تا این لحظه میزان کسر خدمت بسیج و جبهه و جانبازی و تاهل و … (غیرتحقیقاتی) نمی تواند از یکسال بیشتر باشد اما کسری تحقیقاتی به هر میزان که باشد به این مقدار اضافه خواهد شد.
۹- در خصوص میزان کسری برای انواع پروژه ها یک قانون نانوشته وجود دارد که بر اساس تجربه به دسات آمده است و آن اینکه:
  • رشته هایی که تحقیقات آنها صرفا نظری است از هر پروژه نمی توانند بیش از ۶ ماه کسری بگیرند.
  • رشته هایی مانند مهندسی مکانیک که دارای شبیه سازی هستند و یا مهندسی برق و معماری و کامپیوتر که دارای طراحی و پیاده سازی و … هستند می توانند از هر پروژه تا ۹ ماه نیز کسر خدمت بگیرند.
  • در هر رشته که پروژه وارد فاز ساخت شود تا ۱۱ ماه نیز ممکن است کسری بگیرند.
۱۰- پروژه هایی که کمتر از شش ماه کسری میگیرند تنها یک دفاع چند دقیقه ای در همان سازمان مربوطه دارند و در بنیاد نخبگان دیگر دفاعیه ندارند.
۱۱- پروژه هایی که بیشتر از ۹ ماه کسری میگیرند دارای دو دفاع در سازمان و بنیاد نخبگان هستند و معمولا جلسه ی دفاعیه بنیاد مفصل خواهد بود.اینکه از زمان ارائه چقدر طول میکشد تا برای شما جلسه دفاع بگذارند به خیلی از عوامل بستگی دارد.
۱۲- پروژه هایی که بین ۶ تا ۹ ماه کسری میگیرند ممکن است در بنیاد نخبگان دفاع داشته باشند و ممکن است نداشته باشند و این بیشتر بستگی به سازمان مربوطه و موضوع تحقیق دارد.
۱۳- اینکه چه میزان از پیشنهاد کسری سازمان شما توسط بنیاد نخبگان تایید خواهد شد اصلا ملاک مشخصی ندارد اما معمولا هفتاد درصد آن تایید خواهد شد. در این بین سازمانهایی مانند دانشگاه امام حسین (ع) که از سطح علمی بالاتری برخوردارند میزان بیشتری تصویب میشود و بعضی سازمانها کمتر.
۱۴- هر قدر میزان کسری درخواستی شما بیشتر باشد احتمال آنکه مدت بیشتری از آن کسر گردد وجود دارد. مثلا از یک پروژه ای که برای آن ۵ ماه درخواست شده است ممکن است تنها یکماه کم کنند اما پروژه ای که ۱۱ ماه کسری گرفته است ممکن است ۳ ماه آن کسر گردد.
۱۵- پروژه هر قدر که بار نظامی بیشتری داشته باشد و به عبارت دیگری در بخشهای نظامی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد طبعا کسری بیشتری نیز دریافت خواهد نمود.
۱۶- پرونده ی شما در بنیاد نخبگان نیروهای مسلح تنها یکبار بررسی می شود. بنابراین هنگامیکه پروژه اول را انجام دادید باید آنرا نگه دارید تا پروژه دوم نیز تمام شود و هر دو را با هم به بنیاد نخبگان ارجاع دهید.
۱۷- شما می توانید هر دو پروژه خود را از یک سازمان بگیرید و یا آنکه هر پروژه را از یک سازمان جداگانه دریافت نمایید.
۱۸- بهتر است در همان ابتدا در مورد میزان کسری پروژه با سازمان مربوطه به توافق برسید تا بعد از اتمام کار شوکه نشوید.
۱۹- چون رسالت و ماموریت این سازمانها دادن پروژه برای معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی به شما نیست و در کنار ماموریت اصلی خود این کار را انجام میدهند بنابراین انتظار پیگیری مداوم از طرف آنها را نداشته باشید و خودتان باید مستمر پیگیر کار خودتان باشید.
۲۰- چنانچه از میزان کسری خود در نهایت راضی نبودید امکان اعتراض دارید و بعد از اعتراض ممکن است یک یا دو ماه به آن اضافه شود منتها روند اعتراض نیز چند ماه طول می کشد.
۲۱- دوستان عزیز تمام رشته های دانشگاهی می توانند پروژه ی کسر خدمت بگیرند منتها موضوع اصلی و مهم آنست که شما به آن سازمان موضوعی ارائه دهید که برایشان جذاب و قابل قبول باشد و این موضوعات حتما باید در حوزه ی نظامی باشند.
۲۲- شما نمی توانید هر دو پروژه را همزمان انجام دهید و حتما باید یکی را به اتمام رسانده و پروژه دوم را آغاز کنید.
۲۳- اکثر سازمانها با اینکه شما کاری را سریعتر تحویل دهید مشکلی ندارند اما هنگامیکه برای تصویب به بنیاد مراجعه میکنید چنانچه این مدت کمتر از ششماه باشد به احتمال زیاد در میزان کسری نیز تاثیر خواهد گذاشت البته ممکن است پروژه شما آنقدر قوی باشد که توجهی به زمان آن نشود.
۲۴- روش سازمانهای مختلف برای اخذ کسری متفاوت است. در بعضی سازمانها خودشان موضوع را به شما ارائه می دهند و در بعضی دیگر شما باید موضوع ارائه دهید. ضمن آنکه در بعضی سازمانها رزومه تحقیقاتی شما از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است یک رزومه ضعیف را رد کنند.
۲۵- پروژه های کسر خدمت از این نظر سخت تر از پایان نامه های دانشجویی هستند که موضوعات و اطلاعات آنها نظامی است و معمولا منابع چندانی در اختیار ندارید بنابراین احتمالا باید کپی پیست را فراموش کنید و پروژه را انجام دهید.
معافیت و کسر خدمت سربازی

چند نکته ی مهم در رابطه با انجام پروژه:

  • افرادی که قصد انجام پروژه های بیشتر را دارند نباید بعد از اتمام پروژه ی اول آن را تحویل دهند و باید منتظر اتمام پروژه های بعدی باشند و همه را یک جا ارائه دهند چون جلسه ی داوری کمسیون برای هر فرد فقط یک بار تشکیل می گردد.
  • در صورتی که فرد به علت عدم توانایی نتواند پروزه را ادامه دهد به او کسری تعلق نمی گیرد ولی اگر فرد تا جایی ادامه دهد ولی دانشگاه ادامه همکاری را قبول نکند ،تا جایی که پروژه کار شده به شخص امتیاز تعلق می گیرد.
  • پس از تحویل پروزه به فرد ،بنیاد نخبگان نیروهای مسلح بر طول انجام پروژه نظارت می کنند .

 

 مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده  

مدارک لازم برای نخبگان:

گواهی ثبت نخبگی بنیاد ملی نخبگان به همراه نامه ی معرفی بنیاد نخبگان نیروهای مسلح

مدارک لازم برای همکاران تحقیقاتی:

۱- پروپوزال تایید شده توسط دانشگاه مربوطه

۲-گواهی اشتغال به تحصیل یا فراغت از تحصیل و یا گواهی اشتغال به خدمت برای افراد سرباز

۳-کپی شناسنامه و کارت ملی

۴-یک قطعه عکس

 

روند بررسی طرح کسری خدمت:

توجه: این بررسی توسط سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری صورت گرفته است.

شرایط اخذ پروژهای تحقیقاتی بشرح ذیل است:

۱– فقط دانشجویان دانشگاه های معتبر کشورمی توانند از مزایای پروژه معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی بهرمند گردند.

۲- معدل در اخذ پروژهای تحقیقاتی می بایست بالای ۱۶ باشد.

۳- سوابق علمی و تحصیلات  فرد باید با موضوع پروژه انتخابی مرتبط و همخوانی داشته باشد.

مراحل کسر خدت مقدس سربازی
مراحل معافیت و کسر خدمت سربازی

 

ب: معافیت و کسر خدمت سربازی برای متاهلین

ازدواج در دوران سربازی

 

برای سربازان متأهل  به ازای هر فرزند ۳ ماه از مدت خدمت سربازی کم می‌شود. به عبارتی اگر سربازی متأهل و صاحب یک فرزند باشد ۶ ماه از مدت خدمت او کسر خواهد شد.

پس هر چه سریعتر بریم ازدواج کنیم.. :)))

 

ت: چاپ مقاله ISI برای دریافت کسر خدمت سربازی و کسر خدمت سربازی با چاپ کتاب

مزایای چاپ مقاله و چاپ کتاب برای دریافت معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی از بنیاد نخبگان نیروهای مسلح
زمان چاپ مقاله ISI و چاپ مقاله همایشی کوتاه است و نسبت به سایر پروژه های عملی بنیاد آسانتر است.
زمان چاپ کتاب نسبت به سایر پروژه های عملی جهت دریافت کسر خدمت سربازی کوتاه تر است.
پروسه اداری چاپ مقاله ISI و چاپ کتاب جهت مشمول شدن برای معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی کوتاه است.
هزینه چاپ مقاله نسبت به سایر پروژه های عملی بنیاد پایین تر است
هزینه چاپ کتاب از پروژه های بنیاد نسبت به سایر پروژه های عملی بنیاد پایین تر است
دفاع از چاپ مقاله و چاپ کتاب برای دریافت معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی لازم نیست.
نیازی به گزینش سرباز قبل از معرفی طرح سربازی نیست. در پروژه های عادی بنیاد نخبگان نیروهای مسلح مانند چاپ مقاله ISI و یا چاپ کتاب نیازی به گزینش سرباز نیست و تنها نیاز است تا موازین شرعی در مقاله و کتاب رعایت شوند.

 

مراحل دریافت کسر خدمت سربازی از طریق چاپ مقاله و چاپ کتاب

سرباز باید نامه ای از ” بنیاد نخبگان نیروهای مسلح” اخذ نموده و سپس جهت ارایه عنوان مقاله و کتاب به یکی از سازمان ها و نهادهای نظامی مورد تایید بنیاد مراجعه نماید. نکته ای که قابل توجه است این است که اگر عنوان مقاله و یا کتاب مورد تایید مرکز نظامی نبود سرباز باید نامه عدم نیاز را از آنها دریافت نموده و آنرا به بنیاد تحویل نموده تا از طرف بنیاد به مرکز دیگری معرفی شود.


برای شناسایی مراکز، سازمان ها و نهادهای نظامی که کسر خدمت از طریق چاپ مقاله و یا چاپ کتاب مورد قبول آنها است کافی است به سایت نظام وظیفه مراجعه نمایید و بر اساس رشته و حوزه تخصصی خود این پروژه ها را جستجو نمایید و سپس نامه مورد نیاز را از آن سازمان دریافت نمایید.


معمولا بین چاپ کتاب و چاپ مقاله و میزان کسر خدمت تفاوت چندانی مشاهده نمی شود و اکثرا بصورت توافقی و پس از تجمیع نظرات داوران دارای درجه نظامی تعیین می گردند. چنانچه سرباز نسبت به مدت کسر خدمت خود اعتراض دارد می تواند تقاضای تجدید نظر ارایه کند. همچنین دانشجویان و فارغ التحصیلان مقطه کارشناسی ارشد و دکتری می توانند برای اینکه حداقل ۸ ماه کسر خدمت دریافت کنند، می توانند همزمان دو پروژه چاپ مقاله و یا چاپ کتاب را با هم ارایه نماید

 

 

معافیت و کسر خدمت سربازی

پ: کسری خدمت بسیج فعال

دانش آموزان و دانشجویان بسیجی به شرط همکاری منظم و مستمر در بسیج می توانند از کسری خدمت سربازی استفاده کنند. مشمولین به شرط حضور فعال در برنامه های بسیج و انجام ماموریت های محوله می توانند از از این مزایا بهره‌مند شوند.

 

 

نحوه محاسبه کسری خدمت بسیج فعال

به ازای هر سال فعالیت مستمر، برای فرمانده حوزه، عضو شورای حوزه و یا فرمانده واحد، با داشتن ۶ ساعت فعالیت هفتگی در راستای مسئولیت وی (۳ ماه حداقل ۶۰ ساعت)، حداکثر ۳ ماه کسری خدمت تعلق می‌گیرد.

به ازای هر سال فعالیت مستمر، به بسیج عضو شورای واحد با داشتن ۶ ساعت فعالیت هفتگی در راستای مسئولیت فرد (یعنی ۳ ماه حداقل ۶۰ ساعت)، حداکثر ۲/۵ ماه کسری خدمت سربازی تعلق می‌گیرد.

سایر بسیج هایی که در رده‌های مقاومت بسیج سازماندهی شده و بصورت منظم و مستمر فعالیت داشته اند، با داشتن ۴ ساعت فعالیت هفتگی( ۳ ماه حداقل ۴۰ ساعت)، به ازای هر سال معادل ۱/۵ ماه کسری خدمت سربازی تعلق می‌گیرد.

 

ج: معافیت و کسری خدمت ایثارگری

به گزارش معاونت اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا، فرزندان ایثارگران دارای شرایط می‌توانند از تسهیلات کسری خدمت سربازی استفاده کنند. افرادی که دارای بیشترین درصد جانبازی، آزادگی و رزمندگی هستند و یا تجمیع امتیاز جانبازی، رزمندگی و آزادگی آنان به بالاترین امتیاز برسد. افرادی که پدران انها سابقه ۲۸ ماه و بالاتر دارند از خدمت سربازی معاف هسند

طبق قوانین تصویب شده، کلیه مشمولین غیر غایب متولد سال ۷۲ و ماقبل آن شامل این قانون هستند. افرادی که در سال ۹۰ و قبل آن به سن مشمولیت رسیده اند ولی به دلایل قانونی مثل معافیت تحصیلی اعزام آنها به تعویق افتاده است بعد از اعزام می توانند از این کسری استفاده نمایند. در ضمن سربازان امریه که متعهد به انجام ۲۴ ماه خدمت می‌ باشند، کسری خدمت سربازی به آنها تعلق نمی‌گیرد. سربازان موظف هستند مدت ۲۴ ماه زمانی را که متعهد به انجام خدمت شده‌اند را سپری کنند.

 

کسری خدمت ایثارگری چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق بند د ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه تصویب گردید به ازای هر ماه جبهه، درصد جانبازی و هر ماه اسارت، ۱۲ روز کسر خدمت سربازی بدون سقف داده شود. متولدین ۷۲ به قبل در حال خدمت که از قانون به ازای هر ماه جبهه، درصد جانبازی و هر ماه اسارت، ۹ روز کسر خدمت سربازی ثبت کرده اند هم می‌توانند از قانون ۱۲ روز استفاده نمایند. افرادی که پدران آنها سابقه خدمت جبهه ۲۸ ماه و بالاتر دارند از خدمت سربازی معاف هستند.

آن دسته از مشمولانی که کسری خدمت ایثارگری والدین آنان برای معافیت کامل کافی است، کارت معافیت دریافت می کنند. به شرطی که بر اساس امتیازاتِ افراد متقاضی در آن سال، در اولویت بهره مندی از کسری خدمت باشند. افراد می بایست متعهد گردند تا چنانچه ظرف مدت ۵ سال برای گذراندن آموزش رزم مقدماتی نظامی فراخوان شدند، خود را به همین منظور معرفی کنند.

 

مرجع تشخیص درصد جانبازی برای معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی

مرجع تشخیص درصد جانبازی و اینکه آیا تنها جانبازان دوران دفاع مقدس می‌توانند برای پسرانشان کسری خدمت سربازی دریافت کنند یا خیر، بنیاد جانبازان است. تنها جانبازانی که در این بنیاد مدارکشان وجود دارد و به تأیید برسند می‌توانند از این کسری خدمت‌ها استفاده کنند. اگر فردی در سال‌های اخیر به جانبازی رسیده و اطلاعاتش در این بنیاد به ثبت رسیده باشد نیز می‌تواند از کسری خدمت سربازی استفاده کند. کمک حال می تواند شما را در پیگیری و انجام امور اداری در این سازمان یاری دهنده باشد.

 

فرزندخوانده‌ها کسری خدمت نمی‌گیرند

بر اساس گزارشی، فرزندخوانده‌ها نمی‌توانند از کسری خدمت ایثارگری استفاده کنند. اگر فردی والدین خود را از دست داده و عمو، پدربزرگ یا دیگر اقوامش کفالتش را بر عهده گرفته باشند نیز نمی‌تواند به سبب سوابق آنان، کسری خدمت سربازی دریافت کند. همچنین سوابق ایثارگری پدربزرگ نمی‌تواند برای نوه مورد استفاده قرار بگیرد و تنها سوابق پدر و مادر مورد قبول است.

 

نداشتن غیبت مهمترین شرط

نداشتن غیبت مهمترین شرط برای بهره مندی از کسری خدمت‌ مربوط به رزمندگی، جانبازی و آزادگی است. اولویت استفاده از کسری خدمت سربازی برای واجدین شرایطی با بالاترین امتیاز است. در وهله اول با کارکنان وظیفه در حال خدمت و بعد از آن با مشمولان غیر غایب دارای برگ آماده به خدمت در هر سال می باشد. بعد از آن در صورت تکمیل نشدن ظرفیت (بیست هزار نفر)، با مشمولین دارای معافیت تحصیلی خواهد بود.

 

د: معافیت و کسر خدمت مقدس سربازی برای جبهه پدر

افراد واجد شرایط از تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال ۹۶ می‌توانند برای دریافت گواهی جبهه، به سازمان نیروهای مسلح مربوط (ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) مراجعه کنند. این سازمان‌ها مطابق با روش جاری که در مورد رزمندگان دارای ۲۸ ماه جبهه یا فرزندان ایثارگران متولد ۱۳۷۲ به قبل عمل می کردند نسبت به بررسی و صدور گواهی اقدام خواهند کرد.

 

*امید است مطالب ذکر شده در بهبود عملکرد شما جوانان این مملکت به ویژه نخبگان عزیز این مرز و بوم تاثیری مثبت گذاشته و به سمت پیشرفت، سعادت و ایجاد فرصت برای جامعه گردد.*

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.