فراخوان همکاری طرح افق اروپا در ارزیابی و داوری پروژه‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷

0

در این مقاله به فراخوان همکاری طرح افق اروپا (HORIZON EUROPE 2021-2027) می‌پردازیم. مشارکت متخصصان و نخبگان علمی کشور در فرصت‌های پژوهشی و گرنت‌‌‌های بین‌المللی می‌تواند ضمن کسب تجربیات فردی، منجر به الگوسازی مناسب در حوزه علم، فناوری و نوآوری کشور شود. ترویج همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی، نیروهای متخصص و متعهد نقش مهمی در بهره‌برداری مناسب از نظام نوآوری فناوری کشور ایفا می‌کند. یکی از فرصت‌‌هایی که نخبگان می‌توانند در آن به فعالیت‌های بین‌المللی دست پیدا کنند، طرح افق اروپا (HORIZON EUROPE 2021-2027) است.

برنامه چارچوبی (Program Framework) طرح افق اروپا  برنامه مستمری است که از FP1  تا FP8 ادامه داشته است. آخرین برنامه چارچوبی تحت عنوان افق اروپا (Horizon Europe) برای سال‌های۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ تدارک دیده شده است. افق اروپا با تاکید بر آینده پایدار و فراگیر، برای حفظ رهبری علمی و فناوری خود در حوزه تحقیق و نوآوری سرمایه گذاری کرده است. از اهداف اصلی افق اروپا می‌‌توان به سرعت بخشیدن به انتقال دوقلوهای سبز و دیجیتال، تقویت تاب آوری و آمادگی جوامع در برابر بحران و حمایت از رقابت جهانی اروپا اشاره کرد.

پایگاه بودجه و مناقصات اتحادیه اروپا (https://ec.europa.eu) یک سیستم تبادل الکترونیکی است که از آن برای مدیریت بودجه بندی و مناقصات در زمینه انواع گرنت‌ها و حمایت‌ها، جوایز و پشتیبانی اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. در این پورتال فراخوانی درج شده است که در آن از همه متخصصان و نخبگان در سرتا سر دنیا دعوت شده است تا تمایل خود را جهت همکاری در اجرای برنامه‌های تأمین مالی و مناقصه‌های اتحادیه اروپا در پایگاه داده پورتال خبرگی دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ ابراز کنند.

نحوه کمک متخصصان در در هریک از سرویس‌های زیر از طریق پورتال فوق به کمیسیون اروپا به قرار زیر است:

  1. ارزیابی درخواست‌های مالی، گرنت‌ها و مناقصه‌‌‌ها
  2. نظارت بر پروژه‌‌ها و قراردادها
  3. مشاوره و ارائه نظرات در مورد مسائل خاص.
  4. وظایف مختلفی مثل ارزیابی و داوری فرم‌‌‌‌های درخواست، رسیدگی به روش‌های ارزیابی، بررسی پروژه‌ها، فعالیت‌های مربیگری، بررسی و ممیزی‌های اخلاقی و غیره.

اولین گام برای شروع همکاری به عنوان خبره ثبت نام در پایگاه داده خبرگی برنامه بودجه اتحادیه اروپا است. در گام بعدی، برای انجام وظایف محوله باید قرارداد خبرگی اتحادیه اروپا امضاء شود.

انتخاب نخبگان و متخصصان بر اساس ظرفیت تخصصی و فنی و عدم وجود تعارض منافع انجام خواهد شد. مهارت‌های زبانی، تعادل جغرافیایی، تعادل بخش کسب و کاری و تعادل جنسیتی نیز در نظر گرفته خواهد شد. دریافت تقاضانامه از سوی جامعه زنان متخصص موجب دلگرمی خواهد بود.

امضای قرارداد نشانه موافقت با انجام وظایف با بهترین نحو، بر اساس استانداردهای حرفه‌ای و با رعایت موارد زیر است:

  1. شرایط تعیین شده در فراخوان اعلام شده
  2. شرایط حیطه اختیارات خبرگی
  3. مجموعه قواعد و آئین نامه رفتار کارشناسی

شرایط کلی منتخبین فراخوان همکاری طرح افق اروپا عبارتند از:

  1. متخصصان منتخب پیشنهاد پروژه‌‌‌های ارائه شده برای فراخوان‌های صندوق نوآوری را که در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ منتشر می‌‌‌شوند، ارزیابی خواهند کرد.
  2. متخصصان منتخب بسته به وضعیت موجود به صورت انفرادی و تیمی، از راه دور یا فیزیکی انجام وظیفه خواهند کرد.
  3. کمیسیون اروپا پاداش رقابتی ارائه خواهد کرد.

در پایان یادآور می‌شود که  کشورهای اروپایی درصددند با جمع آوری ایده‌‌های نوآورانه ناب از سرتاسر جهان و سرمایه گذاری بر روی آنها (به میزان ۹۵٫۵ میلیارد یورو) و از تحقیق و نوآوری منطقه تحقیقاتی اروپا  (ERA) حمایت کنند. هدف افق اروپا کمک برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل و تقویت رقابت پذیری و رشد اتحادیه اروپا است. این برنامه ضمن تسهیل انواع همکاری‌ها و تقویت تاثیر تحقیق و نوآوری در توسعه، حمایت و اجرای سیاست‌‌های اتحادیه اروپا، به مقابله با چالش‌های جهانی می‌پردازد. تولید و انتشار بهتر دانش، پشتیبانی از فناوری‌های نوین، اشتغال‌زایی، بهره برداری از استعدادهای موجود، رشد اقتصادی، ارتقای رقابت صنعتی شده که نتیجه همه این موارد بهبود تحقیقات و نوآوری منطقه اروپایی و تقویت سرمایه گذاری در منطقه اروپا است. متخصصان و نخبگان منتخب ضمن دانش افزایی فردی و تیمی، در این برنامه بزرگ نوآورانه همکاری خواهند داشت.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/work-as-an-expert

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.