دیپ فیک یا جعل عمیق چیست؟

1

دیپ فیک یک فناوری ترکیبی و مصنوعی است که می‌تواند تصویر یا ویدیو حقیقی یک فرد را با شخص کاملا مشابهی جایگزین کند.

ایجاد محتوای فیک یا همان جعلی، کار تازه‌ای نیست، اما این تکنولوژی با بهره گیری از مفاهیم یادگیری ماشین یا machine learning و هوش مصنوعی، به ابزاری قدرتمند و محبوب، با درصد دقت بسیار بالا، تبدیل شده است.

تکنیک ها

نرم‌افزار‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند بر شبکه های عصبی (یکی از مفاهیم رایانه‌ای) و تکنولوژی دیپ فیک چیست انکدرهای خودکار متکی هستند.

این تکنولوژی با روش یادگیری ماشین کار می‌کند. برای جعل چهره، به چند صد تصویر از حالات مختلف چهره هدف نیاز دارد.

در این میان افراد شناخته شده و معروف که به سادگی و با یک سرچ اینترنتی تصویر و ویدئوهای مختلف از آن‌ها موجود است، بیشتر در معرض خطر هستند.

این تکنولوژی توسط تیمی با رهبری دانشمندان دانشگاه استنفورد ساخته شده است. آن‌ها یک هوش مصنوعی ایجاد کردند که می‌تواند با استفاده از الگوریتم‌ها حرکات صورت شخص را مورد بررسی قرار دهد. در نهایت با ایجاد یک ماسک دیجیتالی با کمترین مشکل و با بیشترین انطباق چهره فرد دیگری را شبیه‌سازی می‌کند.

هوش مصنوعی ابتدا تمام چهره را تجزیه و تحلیل کرده و تمام بخش‌های صورت را با دقت اسکن می‌کند. تمام حرکات از جمله چرخش سر، حرکت چشم و جزیئات حرکات دهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن نرم‌افزار تمام داده‌ها را در حافظه خود ذخیره و روی ویدئوی هدف بارگزاری می‌کند.

به بیان ساده‌تر ابزارهای این فناوری ابعادی از تصویر حقیقی را که با تصاویر دیگر هم‌خوانی دارد را مطابقت داده و پس از پردازش، نتیجه جذاب جعلی خود را تولید می‌کند.

کاربرد‌ها

۱)سیاست

در بعضی اوقات برای انتقاد از سیاست مداران، بخصوص رییس جمهور از تبدیل عکس یا ویدیو آن‌ها به افراد مشهور دیگر به صورت معناداری منظور خود را بیان می‌کنند؛ مانند تصویری که در زیر از ترامپ آورده شده است.

۲)هنر

جوزف آیرل تقریبا اولین هنرمندی بود که با استفاده از این فناوری ساخت نسخه مصنوعی از فیلم‌های سینمایی Ornella Muti از دهه ۸۰ را آغاز کرد.

۳)رسانه اجتماعی

از معروف‌ترین آن‌ها نرم‌افزار چینی Zao که به کاربران این امکان را می‎داد تا چهره خود را بر روی شخصیت فیلم‌ها و برنامه‌های تلوزیونی جایگزین کنند.

ابتدا خط مشی رازداری رعایت می‌شد ولی چند وقت بعد بیانیه تجدید نظر از شرکت سازنده Zao صادر شد.

معرفی چند وبسایت ارائه دهنده Deep Fake

از میان برنامه ها و سایت‌های رایگان، به معرفی بهترین آن‌ها می‌پردازیم:

  1. سایت Machine Tube از الگوریتم‌های قوی برای پردازش تصویر استفاده می‌کند.
    لازم به ذکر است برای آپلود عکس یا ویدیو ابتدا باید در سایت ثبت نام کنید. سپس از پردازنده گرافیکی با کیفیتی، برای دیدن نتیجه‌های این سایت به ویژه برای ویدیو استفاده کنید.
  2.  سایت Avengethem که بیشتر جنبه سرگرمی دارد. کاربران با انتخاب سکانس‌هایی از فیلم ها که با فرمت gif در آن قرار دارد، ساختار دیپ فیک دلخواه خود را ایجاد کنند.

البته اپلیکیشن‌ها و سایت‌های دیگری نیز وجود دارد که به دلیل پرداخت درون برنامه‌ای یا پولی بودن، معرفی نشده‌اند و شامل سایت Deepfakes web β و اپلیکیشن‌های Doublicat، Deep Art و غیره هستند.

1 نظر
  1. zahra hb می گوید

    چه قدر عجیب !!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.