تجربه‌ای منحصر به فرد از شهر تفرش (قسمت اول)

0

در زمان‌های گذشته، سفر برای شاد شدن چندان متداول نبود. بیشتر سفرها یا به دلیل تحصیل، یا دید و بازدید و یا انجام کار صورت می‌گرفت. ولی هرچه زمان جلوتر رفت سفر به عنوان یکی از راه‌های موثر در شادی، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و حتی به حوزه‌های پزشکی و روانپزشکی نیز راه پیدا کرد. به طوری که امروزه وقتی برای کسی از حال بدمان می‌گوییم، یکی از پیشنهاد‌هایی که به ما می‌دهد این است: سفر برود.. در سفر با تجربه و مشاهده سروکارداری، با لمس کردن چیزها، با دیدن جاها، با چشیدن مزه‌های جدید و هم صحبت شدن با آدم‌های تازه. این فرصت را به ما می‌دهد که دیگر فقط غرق رویا نشویم، خودمان برویم و رویا را محقق کنیم.

اگر شما آن دسته از افراد هستید که سفر را در مسیرتهران-شمال جستجو می‌کنید، پیشنهاد من این است که این بار به شهر تفرش که بین ساوه و آشتیان قرارگرفته است سفرکنید.
وجود منابع آبی غنی، هوای ملایم و معتدل و زمین‌های حاصلخیز، همراه با غنای طبیعت ومزارعی سرشار از گل‌های وحشی، کندوهای عسل، باغ‌های میوه و خصوصاً گردو تفرش را زیبا و دیدنی تر نموده است.

موقعیت طبیعتی منطقه تفرش، سبب پدید آمدن ییلاق‌هایی در اطراف شهر شده است که رابطه پیشه‌ای و قومی این مناطق، در رونق و اعتبار گذشته شهر تا به امروز عاملی اثر گذار بوده است. روستاهای ییلاق نقوسان، سرآبادان، دل‌آرام، نویس، ابره‌در، خرازان، بازرجان، مشهد و حدود بیست روستای دیگر همگی خوش آب و هوا، باغ‌های بزرگ و آب خنک و شیرین است.

 

شاید برای شما باورنکردنی باشد که این شهر کم نام و نشان یکی از بزرگان ایران زمین را در دل خود جای داده است. این بزرگوار کسی نیست جز پروفسور محمود حسابی که نام آوازه‌اش ایران و ایرانی را سربلند ساخته است.

چشمه آب معدنی(گراد)، آب انبار(بلور)، چاه آب‌فشانی پارک حکیم نظامی(چاه دیوانه) ازجاذبه‌های طبیعی و بسیار زیبای تفرش است و دسترسی به آن بسیار آسان بوده است.

تجربه نگارن کننده این بوده است که مردم برای جابه‌جایی در داخل سطح شهر تفرش از تاکسی‌های به رنگ زرد با نوار شطرنجی نارنجی که اغلب به صورت آزاد در معابر خیابان‌های اصلی و فرعی شهر تردد می‌نمایند، استفاده می‌کنند. با وجود دانشگاه ازاد اسلامی، دانشگاه سراسری و حدود ۲۵هزار نفر جمعیت در این شهر مردم برای حمل و نقل از تاکسی‌های سطح شهر استفاده می‌کنند.

مردم با این کارشان به درآمد رانندگی از تاکسی کمک شایانی می‌کنند. البته شهر تفرش را می‌توان از جمله شهرهای دارای امنیت دانست که هیچ تکدی‌گری درسطح شهر وجود ندارد. و این به نوع فرهنگ مردم تکیه دارد. بارزترین ویژگی مردم تفرش، فرهنگ و اخلاق است که توانسته است رضایت بیشتر گردشگران را فراهم کند.

تفرش مهد تعزیه ایران و از خواستگاه‌های مهم این هنر آیین ایران است. تعزیه در این شهر به‌خصوص در دهه اول محرم و در تکیه‌های مختلف از جمله تکیه زاغرم، شش ناو و خلچان خانواده‌های تفرشی را درگیر خود کرده است. رضا حیدری یکی از تعزیه خوانان مشهور کشور است که نمونه‌ای از خطه تفرش است.

بد نیست سراغ سوغاتی‌های شهر تفرش برویم که شامل دست بافت‌های سنتی(قالی بافی، گلیم بافی)، رودوزی‌های سنتی(درویش دوزی یا تفرشی‌ دوزی) و آثار فلزی شامل (مسگری، سفید‌گری،قلم‌زنی،چاقوسازی) و ظروف مسی است.

در حال حاضر شهر تفرش از طریق اتوبان تهران-ساوه و تهران-قم به تهران قابل دسترسی است.

 

چگونه پایتخت های تاریخی ایران را با کمترین ببینیم؟ + تصاویر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.