انواع بورسیه‌های تحصیلی ۳

0

در مطالب قبلی به انواع بورسیه‌ های تحصیلی رایج در دنیا (بدون انجام فعالیت / هزینه در قبال انجام فعالیت) اشاره کردیم. در این مطلب به نمونه کمک های مالی دیگری از انواع بورس هایی که تحت عنوان بورسیه (Scholarship) داده می شوند که کشور به کشور و دانشگاه به دانشگاه متفاوت می باشند، می پردازیم.

این نوع بورسیه کمک هزینه هایی که در حالت های خاص به افراد خاص اعطا می شوند.

۱ . کمک هزینه شایستگی ( MERIT Based Scholarships ) :بورسیه‌

این نوع بورس ها به دانشجویانی که از نظر علمی برتری دارند، داده می شود. چیزی که اغلب دانشجویان تحت معدل و مقاله و نمره بالای زبان بیان می کنند، همین بورسیه بوده که هر سال بین دانشجویان متقاضی، کسانی که رزومه بهتری دارند انتخاب شده و بسته به میزان بودجه دانشگاه، به آنها تعلق می گیرد.

۲ . کمک هزینه خانم ها (WOMEN) :

در برخی موارد برای تشویق خانم‌ها به ادامه تحصیل، بورس های خاصی برای آنها در نظر گرفته شده است.

 ۳ . کمک هزینه موارد خاص پزشکی (Disability) :

این نوع بورس ها به کسانی تعلق می‌گیرد که ناتوانی جسمی دارند از ناشنوایان، نابینایان تا کسانی که شرایط پزشکی خاص دارند . حتی برای قربانیان HIV هم بورس های خاصی وجود دارد.

 ۴ . کمک هزینه کم درآمد‌ها (Financial Need) :

این نوع بورس‌ها به کسانی تعلق می گیرد که از خانواده های پایین و تحصیل نکرده هستند اما وضعیت درسی خوبی دارند و یا توانایی مالی پرداخت هزینه های دانشگاه را ندارند. برای بررسی وضعیت مالی، معمولا از ساکنین کشور، برگه‌های مالیاتی سالیانه آنها را مدنظر قرار می دهند تا مطمئن شوند آن خانواده درآمد زیادی ندارد و آن شخص واقعا شایسته کمک مالی است.

۵ . کمک هزینه مطالعات خاص (Special Studies) :

بعضی بورس ها فقط به رشته‌های خاصی تعلق می گیرند به عنوان نمونه رشته‌های مربوط به محیط زیست یا انرژی، به این دلیل که این رشته‌ها به خاطر میزان درآمد یا شرایط کاری بعد از فارغ التحصیلی، رشته های پرطرفداری نبوده و درآمد زیادی نیز ندارند، بسیار از گروه‌های حمایت از محیط زیست به کسانی که به این رشته‌ها علاقه داشته باشند، بورس می دهند.

 ۶ . کمک هزینه مناطق خاص (Regional) :

این بورس ها متعلق به مناطق یا کشورهای خاص (هند، آسیای شرقی خصوصا چین و کره، کشورهای آفریقایی) است. برای منطقه خاورمیانه هم پس از چندین جنگی که آمریکا در آنها شرکت داشته ، امکانات و بورس های تحصیلی را برای عراق و افعانستان مد‌نظر گرفته است.

۷ . کمک هزینه مهارت‌های خاص (Professionals) :

این بورس ها به کسانی داده می شود که تخصصی داشته باشند. تخصص به معنی مهارت در هر موردی می باشد و اگر کسی در زمینه ورزش، هنر یا موسیقی و کلا موضوعاتی که به عنوان Hobby شناخته می شوند، فعالیت خوبی داشته باشد می‌تواند به دنبال این نوع کمک هزینه باشد. توجه داشته باشید که معمولا این بورس ها به کسانی تعلق می گیرد که به طور حرفه ای کار کرده باشند.

مواردی که در بالا و مطالب قبلی سازمان بین المللی دانشگاهیان ارائه شد، در واقع می تواند دایره المعارف خوبی برای علاقه‌مندان به بورسیه باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.