انجمن های علمی دانشجویی به منزله موتور محرک دانشگاه ها

0

انجمن علمی دانشجویی چیست:
 به دسته ای از دانشجویان گفته می شود که برای هدف مشخصی تلاش می کنند. تشکیل انجمن از امور اصولی و اساسی هر صنفی است که در دانشگاه ها برای تقویت بنیه علمی دانشجویان و بهره گیری از خلاقیت آن ها در توسعه علمی حوزه های مختلف دانش به کار می رود.

انجمن ها، تداوم رشد و توسعه حوزه تخصصی خود را از طریق آموزش منظم و جذب اعضای جدیدی که از مهارت بالایی برخوردارند، تضمین می‌کنند. انجمن علمی در دانشگاه ها زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مشغول فعالیت می باشند. چارچوب و اهداف کار انجمن معمولاً توسط یک اساسنامه و یک آیین‌نامه داخلی مشخص می‌گردد که این اساسنامه دارای ماده، تبصره و بخش‌های مختلفی است که چارچوب کلی یک انجمن علمی به حساب می‌آید.
طبق گفته مسئولین وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ۶۰۰۰ انجمن علمی در کشور وجود دارد که این مورد در سایت وزارت علوم به نشانی https://www.msrt.ir/fa قابل رویت است، و این بستر برای دانشجویان مهیا شده است تا علم نظریشان را با انجام فعالیت‌هایی به صورت عملی آزمایش کنند. بنابراین انجمن ها را می توان نوعی آزمایشگاه برای کسب تجربیات جدید دانست.
انجمن علمی، شاید واژه ای آشنا برای مخاطب این مطلب باشد، تشکلی که حتماً تعاریف بسیاری از آن خوانده و شنیده اید که البته در بعضی موارد برخی افراد آن را حتی تشکل دانشجویی نمی دانند که خیلی عجیب به نظر می‌رسد!
رشد و پیشرفت دانشگاه ها در گرو داشتن تشکل هایی فعال و پویا می باشد چرا که دانشجویان و این نهاد ها هستند که هویت امور دانشگاهی را بنا می نهند. پر بی راه نگفته ایم اگر این تشکل های دانشجویی به ویژه انجمن های علمی دانشجویی را با موتور ماشین مقایسه کنیم، موتور ماشین است که باعث به حرکت درآمدن اتومبیل می شود با این تفاسیر بدنه دانشجویی جمع شده در تشکل انجمن علمی سبب حرکت و جنب و جوش دانشگاه ها می گردد.
بارها در مطالب گوناگونی که به رشته تحریر درآورده ام به این نکته که انجمن های علمی دانشجویی شبیه بال های پروازی دانشگاه ها می مانند اشاره کرده ام. پرنده برای پرواز به نیرو و قدرت خاصی نیاز ندارد بلکه به بال های تنومند و خوبی احتیاج دارد، حال اگر دانشگاه های ما می خواهند به بالندگی و شکوفایی برسند نیازی به معجزه ندارند بلکه باید بنیه و زیربنای بال های خودشان که همانا، همان انجمن های علمی دانشجویی هستند را تقویت نمایند.

ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.