ایستادن بر شانه غول با سرویس Google Scholar

1

حتماً شما هم باور دارید که اگر گوگل نبود، قطعاً اینترنت چیزی کم داشت! امروز گوگل صرفاً یک موتور جستجوگر نیست، بلکه مجموعه ای است از سرویس های گوناگونی که نیازهای مختلف کاربران خود را پاسخ می دهد. سرویس پژوهشگر گوگل یا Google Scholar یکی از برجسته ترین خدمات پژوهشی گوگل برای دانشجویان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی است.

ایستادن بر شانه غول

شعار درج شده در سایت گوگل اسکالر، Stand on the shoulders of giants یا ایستادن بر شانه غول است. اصطلاح کوتوله ایستاده بر شانهٔ غول‌ها استعاره‌ای از «کشف حقیقت بر پایه اکتشافات پیشین» است. معروف‌ترین استفاده از این تعبیر، عبارتی است از اسحاق نیوتون در نامه ۱۶۷۶ به زبان انگلیسی: «اگر فاصله دورتری را دیده‌ام با ایستادن بر شانه‌های غول‌ها بوده است.»

به واسطه استفاده از سرویس پژوهشگر گوگل، می توانید به مجموعه ای از پژوهش ها پیرامون «کلید واژه» مورد جستجوی خود بپردازید.

Google Scholar چگونه کار می کند؟

هنگامی که کلید واژه ای را در این سرویس مورد جستجو قرار می دهید، صرفاً در میان یافته های علمی و پژوهشی نمایه شده (index) به دنبال آن می گردد و نتایجی که به شما نمایش داده می شود، شامل مقاله‌ها، رساله‌های علمی و گزارش‌های فنی است.

شیوه نمایش نتایج در پژوهشگر گوگل با موتور جستجوی گوگل اندکی متفاوت است. در این سرویس، مرتب کردن یافته ها نه بر اساس سئوی صفحات بلکه بر اساس میزان ارجاعات به مقاله مذکور و یا اعتبار نویسنده پژوهش مربوطه است.

امکانات سرویس پژوهشگر گوگل

از جمله امکانات سرویس پژوهشگر گوگل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان جستجو بر حسب سال انتشار
  • مشاهده تعداد ارجاع ها به پژوهش
  • نسخه های گوناگون پژوهش در سایت های مختلف
  • نمایش اطلاعات نویسنده و پژوهشگران برتر
  • امکان ایجاد هشدار (alert) درباره پژوهش های جدید یک زمینه
1 نظر
  1. اریش می گوید

    جالب بود, ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.