انتخاب رشته کنکور (مناسب تمام مقاطع)

0

انتخاب رشته یعنی چه؟

انتخاب‌رشته به این معنی نیست که داوطلب دفترچه انتخاب رشته را برداشته و ضمن ورق زدن آن یکسری رشته و کد مربوط به آن‌ها را که علاقه‌مند است بردارد و تنها به این بیندیشد که اولویت اول او برای قبولی چیست، اولویت دوم و در نهایت اولویت ۱۵۰ هم. بلکه لازمه‌ی یک انتخاب رشته‌ی خوب و موفق داشتن یکسری اطلاعات پیش‌زمینه‌ای بسیار ساده و راحت است تا انتخابی هدفمند و با ضریب بالای موفقیت صورت گیرد. اختلاف داوطلبینی که این اطلاعات و مهارت را دارند با فردی که چنین دانشی را ندارد سال‌ها پشت سد کنکور بودن و یا تحصیل در دانشگاه و رشته‌ای معمولی (به نسبت رشته مورد علاقه) است. رشته‌ای که ممکن است سال‌های زیادی از  عمر شما را به عنوان یک دانشجو  هدر دهد.

بسیار بوده و هستند دانشجویانی که به دلیل عدم اطلاع کافی از انتخاب رشته و یا رجوع به مشاورانی که بدون درک کامل از روحیه فرد برایشان انتخاب رشته کرده، سال‌ها و هزینه بسیاری را صرف تنها دریافت مدرکی کرده‌اند که درنهایت به دلیل عدم میل باطنی با آن رشته، هیچ نیاموخته‌اند.

بنابر این لازم است داوطلبین به این پست توجه ویژه‌ای داشته باشند تا با مفاهیم اولیه در جهت انتخاب رشته‌ای مناسب به خوبی آشنا شوند. به طور کلی طبق تجربه، بهتر است داوطلبین ۱۵۰ شانس خود را طبق این جدول بودجه بندی کنند.

 

جدول۱: بودجه بندی انتخاب‌رشته

از ۱۵۰ انتخاب رشته

چه چیزی؟

با احتمال در واقعیت

۱-۳۰

انتخاب رشته‌هایی رویایی

۰-۰٫۱درصد

۳۱-۸۰

انتخاب رشته‌های خوش بینانه

۰-۵ درصد

۸۱-۱۲۰

انتخاب رشته‌هایی با احتمال بالا

۵۰ درصد

۱۲۱-۱۵۰

انتخاب رشته‌های ممکن برای قبولی

۹۹-۱۰۰درصد

 

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در مورد دانشگاه آزاد وضعیت حساس‌تر است. دانشگاه آزاد رشته محل‌های بسیار کمتری نسبت به  سراسری داشته و هر داوطلب تنها ۲۰ انتخاب رشته دارد نه ۱۵۰ عدد. از سویی بسیاری از سهمیه ها نظیر  بومی گزینی و مناطق برای انتخاب رشته در این منطقه تاثیری ندارد. برای دیدن سهمیه‌های موجود به پست سهمیه‌ها مراجعه کنید. نکته‌ای که در انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد نسبت به دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد تاثیر تراز بر انتخاب‌رشته به جای رتبه است.

موضوعی که موجب سخت‌تر شدن انتخاب رشته در این دانشگاه شده است، نامعلوم بودن آمار تراز افراد قبول شده در رشته‌های مختلف است. همین امر موجب شده است تا افراد نتوانند جایگاه خود و ترازشان را برای انتخاب رشته های خوشبینانه و رویایی با انتخاب رشته های معقول بشناسند.

 

در هر دو حالت  همانگونه که اشاره شد، لازم است تا بدانید آخرین رتبه قبولی در رشته‌های مد نظر برای شما چند است؟ دانستن این مقدار در سال ماقبل از سال کنکور شما، بسیار حایض اهمیت برای انتخاب آن رشته است.

داوطلبین پیش از انتخاب‌رشته باید با این مفاهیم آشنا شوند: کارنامه انتخاب‌رشته، رتبه قبولی و تاثیر سهمیه.

از طریق سایر پست‌های موجود در وبلاگ سازمان، می‌توانید با این مفاهیم به صورت کامل و با زبانی ساده آشنا شوید.

 

 

 

 

پس از کنکور چه باید کرد

مقایسه انواع دوره‌های آموزشی (روزانه، شبانه و ….)

مقایسه انواع روش‌های پذیرش

اجزای اصلی کارنامه کنکور

مقایسه انواع دانشگاه‌ها

سهمیه‌ها

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.