۱۰ نکته کلیدی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

1

مصاحبه دکتری اصلی ترین نقش را در پذیرش داوطلبان جهت ورود به این مقطع را دارد. ممکن است شما رتبه بسیار خوبی در کنکور کسب کرده باشید، اما در مصاحبه پذیرفته نشوید.

به صورت کلی، می توان مصاحبه دکتری را به سه قسمت تقسیم بندی کرد:

۱ – مدارک ۲ – تسلط علمی ۳ – شخصیت

۱ – مدارک

۱-۱- پایان نامه

یکی از مواردی که در آزمون دکتری دارای امتیاز مشخص است، پایان نامه کارشناسی ارشد داوطلب خواهد بود. درباره اینکه اگر کارشناسی ارشد شما آموزش محور بوده، صحبت کرده ایم. در صورتی که دارای پایان نامه هستید، باید به مطالب و به خصوص روش تحقیق آن کاملاً مسلط باشید. ضمن اینکه حتماً یک نسخه از پایان نامه خود را همراه خود به جلسه مصاحبه ببرید.

۱-۲- مدرک زبان

مدرک زبان شرط الزامی برای ورود به دوره دکتری نیست، اما برای شرکت در آزمون جامع آن را نیاز دارید. از آنجا که ارائه این مدرک نمره مثبت در مصاحبه شما خواهد داشت، بهتر است در یکی از آزمون های زبان داخلی شرکت کنید و گواهی آن را همراه داشته باشید.

۱-۳- مقالات و طرح های پژوهشی

داشتن مقاله (هم از پایان نامه و هم به صورت مستقل) یکی از مهمترین امتیازات در ارزیابی مدارک است. از دانشجویان کارشناسی ارشد انتظار مقاله ISI نمی رود، اما چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی یک امتیاز برجسته محسوب خواهد شد. علاوه بر مقاله، داشتن سابقه به عنوان مجری یا همکار طرح پژوهشی هم اثرگذار است.

۱-۴- مدارک تحصیلی مقاطع پیشین

این مورد خارج از چارچوب اختیار فعلی شماست! به هر حال شما در یک دانشگاه دیگر و با معدلی درج شده درس خوانده اید و قابل تغییر نیست. به یاد داشته باشید این مورد هم، جز جدول نمرات مصاحبه ارزیابی خواهد شد.

۱-۵- توصیه نامه

توصیه نامه معمولاً در جدول ارزیابی نمره ای ندارد، اما ممکن است باعث مثبت شدن دید استادان مصاحبه کننده نسبت به شما شود.

۲ – تسلط علمی

۲-۱- پاسخ به پرسش های تخصصی رشته

اگرچه شما از سد یک یا دو آزمون تخصصی برای ورود به مرحله مصاحبه گذشته اید، اما طرح پرسش هایی پیرامون رشته شما جز سوالات مصاحبه محسوب می شود. این سوالات ممکن است از منابع متداول یا مقالات روز آن رشته طرح شوند. بهتر است در صورتی که پاسخ پرسشی را نمی دانید، به جای پاسخ های بی ربط، بگویید متاسفانه نمی دانم.

۲-۲- تسلط بر زبان

چه مدرک زبان داشته باشید و چه نداشته باشید، پرسش هایی به زبان انگلیسی از شما خواهد شد. در بعضی موارد هم ممکن است کتابی را جلوی شما قرار دهند و بخواهند سریع ترجمه کنید. تسلط بر زبان، یکی از شاخص های مهم تسلط علمی محسوب می گردد.

۲-۳- موضوع رساله دکتری

برای بعضی داوطلبان دکتری جای سوال است: هنوز وارد نشده باید موضوع رساله ارائه کنیم؟ بله! داشتن موضوع رساله و به خصوص موضوع قوی، برای بعضی استادان بسیار مهم است.

۳ – شخصیت

۳-۱- انگیزه و اشتیاق

یکی از مهمترین آیتم ها برای پذیرش دانشجوی دکتری، میزان انگیزه و اشتیاق وی برای تحصیل در این مقطع است. برای هیات مصاحبه کننده مهم است که بر روی چه کسی سرمایه گذاری کنند. هدف تان از ورود به دوره دکتری چیست؟ پس از آن چه خواهید کرد؟

۳-۲- وجهه مناسب

از یک دانشجوی دوره دکتری دانشگاه معتبر انتظار می رود وجهه مناسبی داشته باشد. این وجهه، در نوع پوشش، نوع بیان و آداب رفتاری خود را نشان می دهد. ممکن است تمام موارد بالا را داشته باشید اما اگر شخصیت مناسبی را بروز ندهید، امتیاز پایینی به شما بدهند.

1 نظر
  1. […] به یاد داشته باشید در این نوع پذیرش هم، مصاحبه دکتری نقش تعیین کننده ای خواهد […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.