نقش سهمیه در کنکور

0

چرا سهمیه؟

سهمیه‌بندی از حدود ۵۰ سال پیش با هدف برقراری عدالت آموزشی بین افرادی که در رفاه کامل علمی قرار دارند و افرادی که در محرومیت علمی به سر می‌برند انجام شد. برای اولین بار در سال ۱۳۴۸ سهمیه‌بندی برای شرکت در دانشگاه‌ها انجام شد. در آن زمان دانشگاه‌ها حدود۵۰ درصد از دانشجویان جدیدالورود را از شهر و استان خود انتخاب می‌نمودند. در سال ۱۳۶۰ این سهمیه‌بندی تغییراتی کرد. پس از این تغییرات دانشجویان طبق یکی از این سه سهمیه: داوطلبان آزاد، داوطلبان منطقه‌ای و داوطلبان نهادها مجاز به ورود به دانشگاه می‌شدند.

داوطلبان آزاد شامل افرادی بودند که دیپلم خود را از یکی از شهرهای: تهران، ارومیه، ساری، کرمان، سمنان، اصفهان، اراک، یزد، همدان، شیراز، کرمانشاه، تبریز، رشت و مشهد اخذ کرده بودند.

داوطلبان منطقه‌ای شامل افرادی می‌شدند که جزو هیچ یک از مناطق آزاد نمی‌شدند.

سهمیه‌ی هریک از این گروه‌ها معادل یک سوم کل ظرفیت دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی کشور بود.

در سال ۱۳۶۳ بخش‌هایی از کشور به پنج منطقه تقسیم‌بندی شدند که با وقوع جنگ تحمیلی و تبعات ناشی از آن سهمیه‌هایی نظیر خانواده شهدا، رزمندگان و … نیز اضافه شد که این روند تا سال ۱۳۶۷ ادامه داشت. پس از آن سهمیه مناطق به سه منطقه کاهش یافت.

از سال ۱۳۶۸- ۱۳۹۲ سهمیه‌ها به همین منوال بودند تا در سال ۱۳۹۳ با توجه به سیاست قانون خدمات رسانی به ایثارگران، تغییراتی در سهمیه‌بندی‌ها ایجاد شد. در طی این تغییرات سهمیه شاهد به سهمیه ایثارگران تغییر و ۲۰ درصد ظرفیت هر کد رشته به ایثارگران اختصاص یافت. در حال حاضر نیز این رقم از ۲۰ به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

در کل میزان ظرفیت تخصیص یاقته به هر یک از سهمیه‌های موجود، بر اساس نسبت شرکت‌کنندگان سهمیه آن مناطق است. برای مثال در جدول زیر سهمیه‌بندی بر اساس شرکت‌کنندگان سال ۱۳۹۴ درج شده است.

 

جهت مشاهد هر کدام از سهمیه ‌ها روی آن کلیک کنید:

سهمبه مناطق

سهمیه مناطق محروم و شهرستان ابوموسی

سهمیه ایثارگران و رزمندگان

سمیه بهیاران و آموزگاران

سهمیه‌های دانشگاه آزاد

 

برای دانستن هر یک از موارد زیر کلیک کنید:

پس از کنکور چه باید کرد

راهنمای انتخاب رشته تجربی ریاضی و  انسانی

مقایسه انواع دوره‌های آموزشی (روزانه، شبانه و ….)

مقایسه انواع روش‌های پذیرش

اجزای اصلی کارنامه کنکور

مقایسه انواع دانشگاه‌ها

سهمیه‌ها

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.