طلا و راه‌ کارهای خرید ارزان و بی‌ضرر آن

0

طلا از جمله فلزات با ارزشی است که علاوه بر آنکه هیچ‌گاه از بین نمیرود و روزانه بر ارزش آن افزوده می‌شود، مصرف آن خواص بی نهایتی را در بردارد.

در این پست می‌خواهیم چند نکته در جهت خرید هرچه بهتر طلا  از کاسبان همه فن حریف این روزها ارائه دهیم. اگر قصد خرید طلا برای پس‌انداز و یا عروسیتان دارید به دقت موارد مندرج در این پست را بخوانید.

بهترین نوع طلا کدام است؟

ارزش طلا را با عددی به اسم عیار می‌سنجند. عیار طلا بسته به مقدار سرب، مس، نقره و سایر فلزاتی که در آلیاژ آن بکار رفته است دارد. این عدد از ۱ تا ۲۴ متغیر است. طلای ۲۴ عیار همان شمش است. که به دلیل نرمی و انسجام پایینی که دارد قابلیت تولید (برای زیورآلات) ندارد. مگر آنکه با فلزاتی که نام برده شد مخلوط و به صورت آلیاژ درآید. تا استحکام لازم برای تولید را کسب نماید.

در ایران عموما طلای زینتی با عیار ۱۸ تولید می‌شود. در برخی استان‌ها مانند یزد و یا مکه مکرمه تولید با عیار ۲۰ نیز داریم.(یزد دارای بهترین معادن طلا به لحاظ کیفیت به نسبت هند، ایتالیا و دنیا است.)

هرچه این رقم بیشتر باشد درصد خلوص طلا بالاتر، قیمت بیشتر و رنگ طلایی و درخشان‌تر است.

عیار۱۸

عیار۲۰

عیار۲۴

قیمت اصلی طلای زینتی چقدر است؟

برای خرید طلا، اصل این است که شما وزن آن را در قیمت روز ضرب نمایید. سپس عدد حاصل را با ۹ درصد مالیات و اجرت (بستگی به نوع کالا دارد) طلا  جمع نمایید.

قیمت روز طلا

وزن طلا

اجرت و مالیات

اجرت طلا چقدر است؟

کمترین اجرت ۷ درصد است. که مربوط به النگو و یا طلای دست دوم است. بیشترین اجرت هم مربوط به طلاهای ایتالیایی است.

پس در هنگام حرید به این نکته دقت داشته باشید.

طلای ایتالیایی ظرافت بسیاری دارد. اما قیمت آن هم خود مسئله‌ای است که غیر قابل چشم پوشی است. در اکثر مواقع اجرت طلای ایتالیایی بیش از ۲ برابر اجرت طلای داخلی است!

 

خرید طلای ایتالیایی=ضرر

خرید طلای دست دوم= سود

راه تشخیص طلای دست اول با دست دوم

نگران خرید طلای دست دوم از طلافروش نباشید. چرا که او می‌داند اگر دست او رو شود به قیمت سرمایه‌ چند ساله و آبرویش تمام خواهد شد. اما خوب است بدانید طلای دست دوم درخشش کمتری دارد. همچنین داخل آن ممکن است آثاری از جرم‌گرفتگی نمایان باشد. (البته برای جرم پس از خرید می‌توانید از طلافروش بخواهید تا آن را با مواد بخصوصی که دارد برق بیندازد و جرم را از بین ببرد.)

در طلای دست دوم در محل قفل خش‌های مربوط به باز و بسته شدن و یا روان بودن چفت هویدا است.

 

مناسب‌ترین طلا برای سرمایه گزاری

مناسب‌ترین و سودمندترین طلا برای سرمایه‌گزاری طلایی است که:

  • خارجی نباشد. (اجرت طلای خارجی بالاست.)
  • بجای نگین و سنگ نامعلوم از تراش استفاده شده باشد. (وزن سنگ را، هم به عنوان طلا در وزن آن و هم به عنوان سنگ در قیمت کالاجداگانه بحساب می‌آورند.)
  • رنگ کاری نداشته یاشد. (هنگام فروش حجم رنگ را تخمین زده و از قیمت کل کسر می‌کنند.)
  • کمتر از ۳-۵ گرم نباشد. (طلای کم وزن را با اجرت بالاتری می‌فروشند.)

 

طلای سفید با طلای زرد و سایر رنگ‌ها چه فرقی می‌کند؟

هیچ فرقی بین طلای سفید با عیار ۱۸ و طلای زرد با عیار ۱۸ و طلا با سایر رنگ‌ها نیست. بلکه سازندگان طلا به دلیل هماهنگی با مد و خواسته مشتریانشان که عموما خانم‌ها با رنگ‌ پوست‌های متفاوت و روحیه تنوع‌طلبی هستند، از درصدهای متنوعی از فلزات دیگر مانند مس و نقره در ترکیب با آلیاژ طلا استفاده می‌کنند. مثلا در طلای سفید درصد نقره بیشتری نسبت به طلای زرد به کار گرفته شده است.

 

 

روش خرید طلا

گام اول، قیمت بازار  را بدانید (tala.ir).

گام دوم، در مورد کالای مورد نظر از چندین طلافروشی قیمت و اطلاعات مربوط به وزن و اجرت را بپرسید.

گام آخر، در نهایت در مکانی که مطلوب‌ترین قیمت را ارائه داده است، قیمت هر گرم طلا را به صورت جدا از قروشنده طلب کنید. نگذارید قیمت کلی به شما بدهد. اینجاست که شما متوجه می‌شوید بابت هر گرم چه مبلغی را بیشتر از قیمت روز آن  و به عنوان اجرت و مالیات قرار است بپردازیدو همچنین چرا به این اعداد و ارقام رسیده است. و در نهایت فروشنده کمی محتاط‌‌‌تر با شما وارد مذاکره خواهد شد!

 

ویژه عروس‌خانم‌ها

  • با توجه به وضعیت اقتصادی و بازار طلا در این ایام چند پیشنهاد برای شما داریم.

اگر طلا را به عنوان سرمایه برای آینده تهیه می‌کنید سعی کنید از طلاهای دست دوم نیز بازدید کنید. بسیاری از طلاهای وزن بالا (منظور بیشتر از ۵ گرم است.) بسیار کم توسط صاحبانشان مصرف شده‌اند. حتی اگر کمی بیشتر جسنجو کنید مطمعنا سرویس طلای دست دومی را که تا کنون اصلا استفاده نشده هم می‌توانید پیدا کنید و با قیمت بسیار نازلتری آن را تهیه کنید!

 

  • طلای بدون نگین و ایرانی بخرید.

اینگونه شاید بعد از یک سال سود خوبی کنید. (با توجه به بازار کنونی طلا) اما با طلای ایتالیایی و نگین دار شاید سال‌ها لازم باشد تا به اصل پولتان دست‌یابید!

 

  • حلقه نقره بخرید!

در فرهنگ ما ایرانی‌ها بسیار کم است زمانی که متقاعد شویم وضع به گونه‌ای است که باید حلقه‌هایمان را نیز بفروشیم. از سویی اکثر خانم‌های ایرانی بعد ازمدتی از ترس ریزش نگین‌ها و یا خط و خش، از حلقه ثانویه که معمولا نقره و یا انگشتری ساده است، استفاده می‌کنند! در حالی که هزینه آن حلقه‌های دکوری غیر قابل فروش را می‌توانید صرف خرید قطعه‌ای طلا جهت پس انداز نمایید. درضمن تنوع حلقه های نقره بسیار است و می‌توانید با خیال راحت نگین‌های آن را بشمارید!

 

  • طلا با وزن پایین نخرید!

اگر جشن تولدتان در راه است و داماد مبلغی برای خرید ۱-۳گرم طلا دارد دست نگه دارید! اینگونه طلای پرهزینه‌ و کم سودی نصیبتان خواهد شد. یا هزینه دو هدیه را با هم تلفیق کنید تا سرتان کلاه نرود. یا از طلای دست دوم استفاده نمایید. البته اگر بریتان مهم است که ضرر نکنید!

۱-۳گرم = ضرر

۳گرم به بالا= سود

مطالبی که پیشنهاد می‌کنیم در این وبلاگ آن را بخوانید:

خدمات ازدواج برای اعضای سازمان بین المللی دانشگاهیان.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.