چگونه می‌توانیم از زحماتمان یک اعتبار علمی بسازیم؟

0

در طول تاریخ، میلیون ها نفر آمده و رفته اند، اما از تعداد کمی از آن ها اثری باقی مانده است. این اثر، گاهی ادبی، هنری و معماری بوده و تاریخ آن را برای ما به میراث گذاشته است و گاهی هم علمی بوده و باعث پیشرفت تمدن جهانی شده است. اگر ما هم از دسته افرادی هستیم که قادریم یک اثرگذاری علمی ماندگار در دنیا داشته باشیم، چطور آن را به یک اعتبار علمی تبدیل کنیم؟

انتخاب موضوع مناسب

نخستین گام در انجام فرایند یک کار علمی، انتخاب موضوع مناسب است. موضوعی که هم پاسخ به یک «مساله» باشد و هم پیش از ما، دیگری آن را به طور کامل به سرانجام نرسانده باشد! از همین بابت است که در انجام پژوهش های علمی، «مساله» و «پیشینه پژوهش» دو رکن اساسی و زیربنایی محسوب می شوند.

انتخاب روش مناسب

طیف گسترده ای از روش های تحقیق برای علوم گوناگون وجود دارد. بسته به اینکه پژوهش ما آزمایشگاهی است یا بالینی، مربوط به علوم اجتماعی و رفتاری است یا علوم طبیعی، مربوط به گذشته است یا آینده و …، نوع روش تحقیقی که لازم است انتخاب کنیم متفاوت خواهد بود. استفاده از روش تحقیق اشتباه برای یک موضوع درست، ما را به هیچ سرانجامی نمی رساند!

تمرین، تلاش و استمرار

همیشه هنگامی که می خواهند اسطوره ای از یک دانشمند خستگی ناپذیر را به تصویر بکشند، اسم «ادیسون» به میان می آید! ادیسون معروف است به آزمون و خطاهای بسیار و یافتن راه هایی که به نتیجه منتهی نشده … تا عاقبت نتیجه مورد نظر یافت شده است.

در بسیاری موارد، شما ادامه دهنده راه پژوهشگری هستید که او کار را تا جایی پیش برده است و راه های نتیجه نگرفتن! را ذکر کرده، تا شما «چرخ را از ابتدا اختراع نکنید!». به همین ترتیب، ممکن است شما نیز بعضی پژوهش ها را تا جایی پیش ببرید و دیگرانی، کار شما را تکمیل کنند.

انتشار نتایج در ژورنال های معتبر

گام نهایی و بسیار مهم، انتشار نتایج پژوهش های علمی است. در صورتی که در انتشار نتایج اشتباه کنیم، هم زحماتمان هرگز دیده نخواهد شد و هم اعتبار اولیه لازم را نخواهد داشت. از این رو، ضروری است اصول تدوین و انتشار مقالات در ژورنال های برتر جهان را بدانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.