خوب و بد خوابگاه دانشجویی

0

زندگی در خوابگاه دانشجویی، تجربه ایه برای دانشجویانی که در شهر خودشون درس نمی خونن. خوابگاه، یک فضای جمعیه و سبک متفاوتی از زندگی همراه با خاطرات خوش و لحظات ناخوشایند رو همراه خودش داره. در این یادداشت، سعی شده تا جنبه های خوب و بد خوابگاه رو بررسی کنیم.

 

+ نکات مثبت خوابگاه

حمایت می‌شوید

شاید یکی از مهم ترین نکات ارزشمند خوابگاه اینه که همیشه حمایت دانشگاه رو در کنار خودتون حس می‌کنید. اگه به کمک احتیاج داشته باشید، مسئولی وجود داره که آموزش های لازم رو دیده و ازتون پشتیبانی می کنه. همین‌طور حضور بقیه دانشجوها و همخوابگاهی ها، این اطمینان رو بهتون می ده که هیچ‌وقت در لحظاتی که نیاز به کمک دیگران دارید، تنها نیستید.

امنیت دارید

امنیتی که در محیط دانشجویی خوابگاه وجود داره می تونه بسیار ارزشمند باشه.

خدمات نزدیک است

معمولاً در خوابگاه، خدماتی که دانشجوها نیاز دارن براشون فراهم شده. البته این خدمات بسته به نوع و کیفیت خوابگاه و کوچک و بزرگی اون تا حدی متفاوته. در بعضی خوابگاه ها یه آرایشگاه و یه فروشگاه کوچک وجود داره. همین‌طور سالن مطالعه، سالن تلویزیون، سالن ورزش و حتی چند ماشین لباس شویی در نظر گرفته شده.

همکلاسی‌ها هستند

از خوبی های دیگه خوابگاه اینه که می تونید ارتباط نزدیکی با هم رشته ای هاتون داشته باشید. خیلی راحت جزوه و کتاب از دوستاتتون بگیرید یا ازشون بخواین که تو درسا کمکتون کنن.

زندگی راحت است

معمولا خوابگاه ها به محل تشکیل کلاس ها نزدیک هستند که این موضوع، مدت زمان و هزینه رفت و آمد دانشجوها رو کوتاه تر می کنه. معمولا سلف دانشگاه، غذا رو تو محل خوابگاه توزیع می کنه و از این بابت، خیلی دغدغه درست کردن غذا ندارید. همین‌طور نظافت قسمت های عمومی خوابگاه مثل سرویس های بهداشتی و آشپزخانه به‌صورت منظم انجام میشه.

مهارت پیدا می‌کنید

همین‌طور زندگی تو محیط خوایگاه باعث میشه مهارت و انعطاف پذیری دانشجوها برای زندگی در یک محیط عمومی افزایش پیدا کنه.

هزینه کمتر است

از همه‌ی این ها مهم تر، زندگی در خوابگاه هزینه ی کمی داره.

 

– نکات منفی خوابگاه

حریم شخصی کوچک تر است

حریم شخصی و خصوصی که پیش از این در خانه تان داشتید، در خوابگاه کمتر و کوچک تر است. شما در یک فضای مشترک زندگی می‌کنید و باید تعامل با هم خوابگاه هایی را که از قومیت ها، زبآن‌ها، فرهنگ ها و عقاید دیگر هستند بپذیرید. این شاید پررنگ‌ترین نقطه منفی زندگی در خوابگاه باشه که باید به تدریج با اون کنار بیاید.

بی نظمی

با وجود همه‌ی این خوبی ها، زندگی خوابگاهی رو باید مترادف با زندگی بی نظم دونست. بی نظمی در برنامه درس خوندن و بی نظمی در برنامه ی خواب واقعاً به زندگی دانشجو ها آسیب می زنه. بچه ها روزهای کاری هفته دیر می خوابن و روزهای تعطیل تا دیروقت خواب هستن. زندگی در خوابگاه باعث میشه اکثر وقت آزاد دانشجو در کنار دوستان به بطالت سپری بشه.

کاهش کیفیت

طبیعتا تو یه اتاق شلوغ، آزادی، استقلال و رفاه دانشجو کم میشه. شلوغی خوابگاه باعث میشه که تمیزی و نظافت فضا کم باشه. دانشجوها با سطح فرهنگی متفاوت کنار هم قرار می گیرن که این موضوع چالش ها متفاوتی رو با خودش به همراه میاره. بعضی از دانشجوها حداقل های بهداشتی رو رعایت نمی کنن یا به حقوق دانشجوهای دیگه احترام نمی ذارن. شلوغ بودن فضا می تونه امکان مریض شدن رو هم افزایش بده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.