حقوق و رمزهای موفقیت دانشجویان

0

هر دانشجوی حقوق علاوه بر سر و کار داشتن با قوانین مختلف، عمر خود را در میان پرونده‌های مختلف حقوقی می‌گذراند. اما آیا به این اندیشیده‌اید پیش از حضور در کلاس درسی رشته خود چه آمادگی‌هایی ذارای اهمیت حیاتی برایتان هستند؟ آن‌ها از این قرارند:

  • مطالعه مستمر در زمینه حقوق را فراموش نکنید.

همه‌ی مطالب اختصاص یافته در دوره‌ی مورد نظر را مطالعه کنید. مطالعه را در زمان‌هایی از روز انجام دهید که هشیارتر هستید. از نظر روانشناسان بهترین زمان برای مطالعه دروس حفظی بعد از اذان صبح و بعد از اذان مغرب است. هم‌چنین در مکانی این کار را انجام دهید که از آرامش بیشتری برخوردارید و توجهتان به موضوع دیگری جلب نمی‌شود.

  • از پرونده‌های حقوقی واقعی یادداشت بردارید.

هنگام مطالعه پرونده‌های حقوقی یادداشت‌برداری از نکات آموزنده را فراموش نکنید. لازم است در یاذاشت برداری هایتان از همان اول دسته بندی را در نطر بگیرید. مثلا نکات مریوط به موضوعات جنایی، سیاسی، خانوادگی و … از هم جداباشند. با بالا رفتن تعداد پرونده‌هایی که مطالعه می‌کنید ممکن است فراموش کنید درهر کدام چه نکته‌ی جالبی وجود داشته است. امکان تکرار گره‌های پرونده‌ها در موارد حقوقی مشابه همیشه وجود دارد. این یادداشت‌ها سرعت بررسی پرونده‌ها را افزایش می‌دهد.

 

  • پیش از حضور در کلاس حقوق، یادداشت‌ها را مرور کنید.

مرور یادداشت‌ها و بررسی مطالعاتی که داشته‌اید علاوه بر تثبیت قوانین در ذهنتان، برایتان چالش‌ها و سؤالات جدیدی ایجاد می‌کند. بسیار خوب است که در هر جلسه‌ی کلاس با سؤال حاضر شوید. این‌گونه سؤال و جواب‌ها شما را در مقابل وضعیت‌های مشابه دیگر ورزیده‌تر می‌کند.

  • در کلاس بیشترین مشارکت و توجه را داشته باشید.

اصل حضور قدرتمند در کلاس در رشته حقوق بسیار بااهمیت است. برخی دانشجویان کلاس‌هایی را که صرفاً جنبه تئوری دارد زمانی برای انجام امور متفرقه می‌پندارند! پیامد منفی این باور بعدها چه در میزان یادگیری و چه در نمرات کسب‌شده‌شان مشخص خواهد شد. توجه کامل به مطالب ارائه شده، یادداشت‌برداری از آن‌ها و تطبیق دادن مطالعات پیش از کلاس با مطالب کلاس در تسلط به مقاهیم حقوقی اثرگذار است.

  • از مطالعه گروهی در فراگیری مطالب حقوق غافل نشوید.

گاهی در زمینه پرونده‌های خاص، نکته یا مسئله‌ای لازم است که جز از دل مطالعه و بررسی گروهی و همفکری در نمی‌آید. گویند همه چیز را همگان دانند. از قدرت مطالعه گروهی برای حل بعضی مسائل پیچیده و یادگیری مضاعف غافل نشوید. چنان چه همه دانشجویان حقوق بارها و به کرات شنیده اند که پرونده ای مشابه در دست فردی با رای مثبت دادگاه روبه رو شده است و در دست فردیدیگر با رای منفی! این مسئله بدان معناست که هر سری فکری دارد و موفقیت شما در شناخت افکار و بکارگیری آن‌ها است.

 

در همین زمینه مطالب ما در مورد رشته‌های دیگر را در صفحه اصلی وبلاگ بخوانید. متن انگلیسی بخشی از مطالب فوق نیز در این وبسایت موجود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.