تراریوم (قسمت دوم)

0

در پست قبل تا اینجا پیش رفتیم که برای داشتن یک تراریوم ماندگار و مقاوم، لازمه تا محیط زندگی گیاه و نوع گیاه با هم مطابق باشن. برای تشخیص به پست قبل مراجعه کنید.

و اما برای ساخت یک تراریوم یا باغ شیشه ای نیازمند موادی هستیم که همگی در دسترس هستند. مواد مورد نیاز:

شیشه:

هر شیشه ای رو میشه برای ساخت تراریوممون انتخاب کنیم. البته به دو شرط. اون هم شفاف بودن شیشه و زخامت کافی شیشه هست. از تنگ ماهی و شیشه مربا گرفته تا لامپ و شیشه های مخصوص تراریوم. توجه به این نکته هم حائض اهمیت هست که هرچه دهانه شیشه گشادتر باشد، کار نیز راحتر است به خصوص برای بار اول.

بستر کشت:

با توجه به نوع گیاه انتخابی، باید بستر و خاک مناسب رو برای اون انتخاب کنید. بستر کشت شامل سه لایه یعنی لایه زهکش، لایه میانی، لایه فوقانی یا بالایی هست.

الف: لایه زهکش یا لایه ابتدایی

برای ساخت یک تراریوم مقاوم و ماندگار این لایه از اهمیت ویژه ای برخوردار هست. در تمام گلدان ها سوراخی در انتهاشون وجود داره. این مجرا باعث خروج آب اضافی میشه. این عمل باعث جلوگیری از گندیدن ریشه گیاه می‌ش.، همچنین عوامل آلوده و بیماری های موجود در خاک هم از این مجرا خارج و به نحوی دفع می‌شوند. لایه‌ی زهکش در تراریوم هم باید بتونه چنین کاری رو انجام بده. در اینجا میتونیم از پوکه معدنی، شن و یا سنگ های درشت تزئینی استفاده کنیم و حداقل ۱فسمت از ۴ قسمت عمق بسترمون رو با این مواد پر کنیم.

البته پوکه معدنی برای این کار بسیار مناسب‌تر هست چون خلل و فرج موچود درش باعث جذب آب اضافی و پس دادن تدریجیش به محیط می‌شه.

ب: لایه میانی

این لایه شامل مفداری ذغال خورد شده هست. ذغال داخل دستمال پارچه‌ای و روی لایه زهکش قرار می‌گیره. ذغال باعث میکروب کشی فضا می‌شه. همچنین از گنداب شدن و بستن لجن در ته ظرف تراریوم جلوگیری می‌کنه.

د: لایه فوقانی

این لایه همون قسمتی هست که گیاه قراره درش کاشته بشه و رشد کنه. خاک مناسب برای رشد گیاهان تراریومی و آپارتمانی «کوکوپیت» نام داره. کوکوپیت نوعی خاک مصنوعی هست که از الیاف نارگیل و دانه های سفید رنگی تهیه شده. این دادنه های سفید موجب جذب مفدار محدودی آب میشن. این خاک فاقد مواد غذایی هست اما معمولا استریل شده و فاقد آلودگی هست. از نشانه‌های آلودگی این خاک و غیر قابل استفاده بودن این خاک، سبز شدن دانه‌های سفید موجود در آن است.

نکته:

همیشه آلودگی با سبز شدن این دانه‌ها همراه نیست و این مورد عمومیت نداره.

برای تقویت این خاک در کنار کودهای مایع و استریل می‌تونید از مقداری ورمی کمپوست هم استفاده کنید. ( با کوکوپیت مخلوطش کنید)

از پیت ماس هم می‌تونید برای کاکتوس ها که نیاز به خاک با دانه‌های درشتری برای  زهکش  هستند استفاده کنید. یا هر سه خاک رو با هم مخلوط کنید. (کوکوپیت، پیت ماس، ورمی کمپوست)

گیاه مورد نظر

گیاهی رو که با توجه به محیط زندگیتون انتخاب و تهیه کردین رو بهتره برای مدت حداقل ۱ هفته در محلی که برای تراریوم در نظر دارید نگهداری کنید. به چند دلیل: اول اینکه بسیاری از گیاهان موجود در بازار به هنگام خرید بیمار هستند و پس از چند روز از بین خواهند رفت. اینجوری زحمات شما رو به هدر خواهند داد. دوم اینکه گیاه جدید تهیه شده به دلیل جابجایی دچار استرس و تنش هست.  این تنش با انتقال به تراریوم در روزهای نخست بیشتر شده و گاهی منجر به از بین رفتنش می‌شه.

 

لوازم تزئینی مورد نظر

بسته به تم کاری مورد نظرتون می‌تونید از ابزارها و مواد متفاوتی در جهت دیزاین فضای داخلی تراریومتون استفاده کنید. مثلا برای طراحی دریا میتونید از بسته‌های حاوی صدف که مخلوطی از صدف‌ها رو شامل می‌شه  استفاده کنید. در بازار گل محلاتی و بازار امام رضا(ع) این مواد موجود هست. همچنین کلبه های کوچیک چوبی و سنگ ریزه های رنگی و تزیینی و …

 

نکته: تمامی موارد مورد استفاده در داخل تراریوم باید ضد عفونی باشند. ضد عفونی این مواد از طریق اسپری کردن با مخلوط آب و وایتکس(۱وایتکس و ۹ آب) و یا الکل هست.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.