تحقیق و مقدمات لازم برای انجام آن (قسمت دوم)

0

یکی از مشکلاتی که پیش روی جامعه دانشجویی ما وجود دارد  عدم آگاهی کافی از مقدمات لازم قبل از انجام تحقیق مانند کنترل نکردن یک ماده در حین نگهداری که معمولاً باعث به تأخیر افتادن یک کار تحقیقاتی می‌شود می‌باشد در مقاله قبلی  چند مورد از مقدمات لازم قبل از انجام تحقیق را به‌طور کامل شرح دادیم، در این مقاله موارد مهم دیگری از شرایطی که لازم است قبل از انجام تحقیق به آن‌ها توجه ویژه‌ای شود را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد.

کنترل همه وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز

ما باید همه وسایل آزمایشگاهی مور نیاز خود را بررسی و کنترل نماییم. ببینیم که آیا همه وسایل مورد نیاز تحقیق در داخل یک آزمایشگاه وجود دارد یا خیر، به این دلیل که اگر انجام کاری را شروع کنیم و در حین انجام کار وسیله آزمایشگاهی مورد نیاز خراب باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد و بخواهیم در آن زمان به دنبال تهیه آن برویم ممکن است باعث شود که مواد اولیه ما دچار تخریب شود. در نهایت نمی‌­توان نتیجه قابل اطمینان و نسبتاً دقیقی را به دست آورد.

امکان انتقال نمونه به آزمایشگاه دیگر

بعضی از اوقات پیش می‌آید که برای قسمتی از آزمایش مانند آنالیز، به دلیل نبود وسایل آزمایشگاه مناسب مجبور می‌شویم که نمونه خود را به آزمایشگاه دیگری انتقال دهیم. باید در ابتدا بررسی کنیم که آیا می‌توان نمونه را به آزمایشگاه دیگر منتقل کنیم و اگر امکان انتقال نمونه وجود داشته باشد در چه شرایطی نمونه باید منتقل شود؟ آیا ظروف مناسبی برای انتقال وجود دارد؟ روش انتقال نمونه و مدت زمان انتقال باید چگونه باشد؟ تعرفه‌ها آزمایشگاهی برای انتقال به چه صورت است؟ و …

ممکن است چند آزمایشگاه وجود داشته باشند که کار شما را بتواند انجام دهند. اگر از قبل شما این موارد را بررسی و کنترل می‌کردید می‌توانستید بالاترین کیفیت با کمترین هزینه را برای انتقال از قبل انتخاب کنید. ولی اگر این مقدمات لازم برای انجام تحقیق از قبل انجام نشود، شما در شرایطی قرار خواهید گرفت که مجبور هستید که به فوریت کار خود را انجام دهید حتی اگر چند برابر قیمت هزینه کنید در نتیجه باعث ضررهای بسیاری از لحاظ اقتصادی می‌شوید. همچنین نتایج کار هم ممکن است کیفیت مناسب را نداشته باشد.

لیست نمودن اقلام مورد نیازی که در کشور وجود ندارند

خیلی از اقلام مورد نیاز شما برای انجام تحقیق ممکن است در کشور وجود نداشته باشد و باید حتماً از کشورهای خارجی خریداری شود.

۱-شناسایی شرکت‌های سازنده ماده

جست و جوی شرکت‌های سازنده آن ماده و دریافت قیمت‌های آن‌ها از طریق سایت شرکت‌ها، و بررسی پیرامون این مسئله که آن ماده مورد نیاز شما برای انجام تحقیق در کدام شرکت‌ها و با چه قیمتی‌هایی تولید می‌شود.

 ۲-شرکت‌های وارد کننده ماده مورد نیاز تحقیق

بیشتر شما مستقیماً نمی‌توانید برای خرید ماده به خارج از کشور بروید و باید از شرکت‌هایی واسطه‌ای که این کالاها را وارد می‌کنند استفاده نمایید. پس باید ابتدا آن‌ها را شناسایی و بعد قیمت‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه نمایید. در نهایت مطمئن شوید که  این شرکت وارد کننده، ماده مورد نیاز را با برند اصل وارد می‌کنند.

کنترل روش آزمون

از موارد مهم دیگر که شما باید به آن توجه داشته باشید آن است که حتماً روش آزمون را کنترل نمایید و ببینید به چه مقدار ماده مورد نظر نیاز است. کنترل این موضوع می‌تواند هزینه‌های شما را بسیار کاهش دهد. فرضاً شما برای یک آزمایش به ۱۰ گرم ماده بیشتر نیاز ندارید. اگر شما از قبل این موضوع را کنترل نکره باشید ممکن است که یک بسته بسیار بیشتر از مقدار مورد نیاز برای آزمایش خود تهیه نمایید. درحالی که شما فقط ۱۰گرم از آن ماده را در طول آزمایش مصرف می‌کنید و بقیه آن بلا استفاده خواهد ماند. این در حالی است که اگر از قبل این موضوع را بررسی می‌کردید می‌توانستید همان مقدار مورد نیاز یا بسته‌ای نزدیک به همان مقدار را تهیه نمایید.

 بررسی امکان تحویل ماده مورد نظر در منطقه سکونت شما

بسیاری از شرکت‌های وارد کننده هستند که ماده مورد نظر شما را فقط در داخل مناطق آزاد تحویل می‌دهند. حال اگر ماده را بخواهید از آن منطقه خارج کنید مشمول هزینه گمرکی خواهد شد و باید درصدی هم به عنوان هزینه گمرک پرداخت نمایید.

بنابراین این موضوع را برای موادی که از خارج کشور تهیه می‌شود حتماً مد نظر داشته باشید. بعد از ارائه قیمت به شما از آن شرکت‌ها بپرسید که در کجا آن ماده را به شما تحویل می‌دهند. آیا مناطق آزاد است یا نه، و آیا باید هزینه گمرکی برای دریافت آن ماده پرداخت کنید یا خیر.

نکته بعدی مربوط به موادی است که قرار است خارج از کشور تهیه شود. نکته آن است که زمان تحویل ماده مشخص باشد. برای آنکه برنامه‌ریزی شما برای شروع آزمون‌ها دقیق صورت بگیرد، قبل از سفارش مطمئن شوید که ماده مورد نظر در زمان مناسب به دست شما خواهد رسید. اما همیشه یک بازه زمانی برای کمی تأخیر در ارسال سفارش در نظر بگیرید. مثلاً اگر قرار است کار شما از یک ماه آینده شروع شود بازه دریافت سفارش را دوهفته‌ای قرار دهید که اگر ارسال سفارش کمی با تأخیر مواجه شد باز هم این امکان وجود داشته باشد که در زمان مناسب به دست شما برسد و مشکلی در کار برای شما ایجاد نشود.

در پایان و قبل از استارت کار و بعد از مراحلی که در این مقاله و مقاله قبلی توضیح داده‌ایم حتماً کلیه مراحل آزمون را یک بار صورت مجازی در ذهن خود کنترل نمایید و ببینید که در گام به گام مسیر به چه چیزهایی نیاز دارید و مطمئن شوید آن‌ها وجود دارند یا خیز، تا در زمان شروع کار با مشکل مواجه نشوید.

 

مطالب مرتبط با این پست:

بیان مسئله تحقیق

هدف تحقیق

تحقیق کیفی

تحقیق کمی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.