وبلاگ سازمان بین المللی دانشگاهیان
ویتامین D کلسیم

ویتامین D

ویتامین D مهم‌ترین ویتامین در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان

ویتامین D مهم‌ترین ویتامین در جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. این ویتامین محلول در چربی بوده و بدن هر انسانی در تمامی مراحل زندگی از کودکی تا پیری  برای رشد و استحکام استخوان ها نیازمند ویتامین D است.

این ویتامین با کنترل تعادل فسفر و کلسیم، افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه، مانعِ بروز مشکلاتی همچون پوکی استخوان می‌شود. پس مهم‌ترین عملکرد این ویتامین در جذب کلسیم به عنوان فراوان‌ترین عنصر معدنی در داخل بدن است که مدام در حال دفع از بدن است.

کمبود این ویتامین در مردم سراسر دنیا به چشم می‌خورد که مهم‌ترین دلیل آن عدم دریافت نور کافی بدن در طی روز است. در برخی مناطق از جمله ایران، آلودگی هوا از جمله موانع دریافت نور خورشید محسوب می‌شود. به همین دلیل پوکی استخوان یک بیماری شایع بخصوص در بین زنان بالای۴۰سال و ایرانی است.

با بروز پوکی استخوان، منافذ موجود در استخوان‌ها بیشتر می‌شوند و تبدیل به بافتی اسفنجی و شکننده می‌شوند. به ظاهر،‌ کلسیم نقش پر کردن این منافذ را بر عهده دارد. غذاهای سرشار از کلسیم، نه تنها در سلامت استخوان، بلکه در بسیاری از جنبه‌های سلامتی انسان، می‌توانند اثرگذار و مفید باشند.
درضمن مزایای قرص‌های کلسیم در مطالعات بسیاری مورد تردید قرار گرفته است. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف قرص‌های کلسیم می‌تواند بر سلامت استخوان، حتی اثر معکوس داشته باشد!

همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را بالا ببرد. عموم جامعه پزشکان بر این باورند که بهترین راه دریافت کلسیم از طریق رژیم غذایی مناسب است.

منابع ویتامین D طبیعی

۱٫ نور خورشید اولین و مهمترین منبع ویتامین Dاست.اگر پوست بدن در تماس با نور خورشید قرار بگیرد، تولید ویتامین D می‌کند.

۲. ماهی تن (نوعی ماهی آزاد است) یکی از منابع مفید ویتامین D است و مقدار ویتامین D‌ موجود در آن حتی بیشتر از ماهی ساردین است.

۳. زرده تخم‌مرغ نیز غنی از ویتامین D است و به همین دلیل توصیه می‌شود زرده و سفیده تخم‌مرغ را حتما با هم مصرف کنید.

۴٫ جگر گاو نیز  سرشار از ویتامین D به همراه بسیاری دیگر از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و پروتئین است. البته مصرف بیش از حد آن نیز مضراتی به همراه دارد.

۵. روغن کبد ماهی که با طعم‌دهنده‌های متنوعی مانند  نعنا یا مرکبات و یا به صورت کپسول‌های مکمل ارائه می‌شوند، منبع غنی از این ویتامین به شمار می‌آید.

۶٫ برخی قارچ‌ها نیز درست مانند انسان در مقابل نور خورشید شروع به تولید مقادیر زیادی ویتامین D می‌کنند مانند دنبلان ها. درحالی که قارچ‌هایی که در تاریکی پرورش می‌یابند مانند قارچ صدفی و دکمه ای که در بازار موجود به فراوانی یافت می‌شوند، عاری از این ویتامین هستند. اما برخی از گونه‌های قارچ‌ها که در تماس با اشعه فرابنفش خورشیدی رشد می‌کنند، سرشار از ویتامین D هستند و عموما وحشی و خود رو هستند مانند مورچلا و دنبلان ها.

۷٫ ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد نیز از منابع اصلی و غنی ویتامین D به حساب می‌آیند.

منابع ویتامین D مصنوعی

۱٫ شیرغنی شده با ویتامین D که می‌توان از آن سایر فراورده‌ها را مانند  بستنی و پنیر غنی شده نیز تولید کرد.

۲٫ مکمل‌ها با توصیه ی پزشک  نیز می‌توانند دوز مورد نیاز روزانه این ویتامین را در اختیار بدن قرار دهند. بهتر است مکمل ها همراه غذاهای چرب مصرف شوند تا جذب بیشتری داشته باشند.

۳٫ آب پرتقال غنی شده با ویتامین D

۴٫ غلات غنی شده با ویتامین D‌ 

۵٫ چراغ‌ها و لامپ‌های فرابنفش مصنوعی نیز گاهی برای افرادی که در معرض خطر فقر شدید ویتامین D هستند، تجویز و استفاده  می‌شوند.

روابط عمومی سازمان بین المللی دانشگاهیان

اضافه کردن نظر