وبلاگ سازمان بین المللی دانشگاهیان

ورزش شنا و لاغری

ورزش شنا را نمی‌توان تنها به عنوان یک ورزش قلمداد کرد بلکه می‌بایست آن را به عنوان ضرورت یا نیازی برای هر فرد تلقی کرد و یادگیری آن را امری واجب دانست. دین مبین اسلام نیز بر یادگیری و آموزش شنا تاکید دارد. شنا یکی از ورزش‌های مفید و اثر بخشی است که مورد توجه پیشوایان بزرگ اسلام، از جمله رسول اکرم(ص) است. چنانچه که ایشان می‌فرمایند: به فرزندان خود شنا کردن، تیراندازی و اسب سواری بیاموزید.

ورزش شنا

شنا یکی از محبوبترین ورزش‌ها در بین قشرهای مختلف مردم است. دلیل‌های بسیاری وجود دارد که شما را به سمت استخر بکشناد.

این ورزش برای قلب بسیار مفید است.

همینطور ورزش شنا قدرت بدنی شما را هم بالا خواهد برد.

اما اگر به دنبال لاغری و تناسب اندام باشید احتمالا استخر اولین گزینه‌ای نیست که به سراغش می‌روید، اما در واقع باید باشد!

آب اندام شما را متناسب و جذاب می‌ کند. جالب این‌ است که شنا با وجود اینکه شما را خوش‌اندام می‌کند، به بدنتان سخت نمی‌گیرد. دکتر جوئل استیجر مدیر مؤسسه‌ی علم شنا در دانشگاه ایندیانا در بلومینگتون، که سال‌ها عمرش را صرف بررسی تأثیرات شنا کرده است می‌گوید: شما می‌توانید تقریباً هر روز بدون احتمال آسیب به بدنتان شنا کنید، در حالی که این وضیعت در مورد ورزش‌هایی مانند دویدن یا تمرینات قدرتی صدق نمی‌کند. برای بدست آوردن اندام زیبا از طریق شنا کردن لازم نیست یک شناگر حرفه‌ای باشید! محققان دانشگاه ایندیانا، شناگران تفریحی را با افرادی که شنا نمی‌کردند مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که شناگران در همه‌ی سنین به افرادی که شنا نمی‌کنند دارای ماهیچه‌ی قوی تر و اندام زیباتری هستند. شنا به طور مداوم تمرینات مقاومتی برای شما محیا می‌کند چرا که در حال مبارزه با آب هستید.

 

ورزش شنا کالری سوزی و چربی سوزی به سرعت انجام می‌شود و جالب این است که بدن همزمان با چربی سوزی عضله سازی هم انجام می‌دهد، در طول دوره‌ی کاهش وزن شما دچار افتادگی و شل شدن پوست نخواهید شد.

کاهش وزن

بدن ما اکثر‌‌‌اً انرژی‌شان را به صورت قند و چربی ذخیره می‌کند. هنگامی که شنا و یا هر ورزشی را انجام می‌دهید، کالری مورد نیاز شما از قند و چربی های ذخیره شده تأمین خواهد شد. افرادی که کمترین فعالیت میکنند، بیشتر از چربی‌ها استفاده می‌کنند تا قند و افرادی که فعالیتشان زیاد است بیشتر از قندهای ذخیره شده انرژی‌شان تأمین می‌شود.

عضلات

عضله ساختن در آب سختر از ساختن آن در بیرون ار آب است. چرا که در آب نیروی مقاومتی از وجود دارد و نوع حرکات عضلات محدود می‌کند. عضلات کالری بیشتری را می‌سوزانند، این کالری‌ها باعث می‌شود از چربی‌ها هم تأمین می‌شوند.

ضربان قلب

وقتی شما شدیدتر ورزش کنید، کالری بیشتری خواهید سوزاند، این کالری دریافت شده از چربی‌ها است. ضربان قلب تعیین کننده شدت ورزشتان است. هنگامی که زیر آب باشید، ضربان قلب مناسب زمانی که در خشکی هستید کندتر خواهد بود.

نکات مهم در مورد ورزش شنا

ورزش شنا یک ورزش سالم است و در مقایسه با دیگر ورزش‌ها آسیب و خطرات شنا بسیار کمتر است. مسافرت‌های تابستانی به مناطق شمالی کشور و مسافرت‌های بهاری به جنوب کشور اغلب با شنا کردن در دریاها و رودخانه ها همراه است. شنا کردن در دریا خارج از طرح‌های سالم سازی خطرات و مشکلاتی را همه ساله جهت مسافران دریا به وجود می‌آورد. خطر غرق شدن در دریا صرفاً مخصوص کسانی که آشنایی کمتری با شنا کردن دارند نمی‌باشد و ممکن است هر انسان بی احتیاط را کم توجهی را تهدید کند.

 

پیش از آنکه برای این ورزش اقدام کنید، باید مقدماتی را فراهم کنید تا به پوست و موی‌تان اول از همه و سپس به سلامت بخش‌های دیگر بدنتان آسیب نرسد. بنابراین به این نکته‌ها دقت کنید:

نظافت

قبل از ثبت نام در هر مجموعه ورزشی از سلامت و نظافت محیط اطراف و درون استخر مطمئن باشید.

استفاده از عینک

استفاده از عینک‌های مخصوص شنا چشم‌ها را از تماس با آب حاوی کلر یا سایر موارد محافظ می‌کند.

استفاده از دماغ‌گیر

گیره‌های مخصوص بینی یا دماغ‌گیر راه ورود آب به بینی، نای و مسیر تنفسی را در شناگر‌ها که وارد استخر می‌شوند میبندد و باعث می‌شود خطر ورود آب و به دنبال آن آلودگی‌های احتمالی و مواد ضدعفونی کننده به مسیر تنفسی جلوگیری خواهد شد.

دانشجویان دانشگاه تهران در طول ایام هفته در هر دو بخش بانوان و آقایان از استخر سرپوشیده دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران استفاده کنند. همچنین دانشجویان عضو سازمان بین‌المللی دانشگاهیان از تخفیف ویژه برای خرید آنلاین بلیط استخر و پارک‌های آبی ایران استفاده کنند.

 

خدمات ISIC در ایران

عباس سیف الهی

دانشجوي كارشناسي ارشد دانشگاه تهران و عضو فعال سازمان بين المللي دانشگاهيان.

اضافه کردن نظر