انواع هزینه های دریافتی بابت چاپ مقاله در مجلات

0

مجلات به دلیل داشتن نیازهای مالی  در جهت ادامه فعالیت های خود، استفاده از روش هایی در جهت درآمد زایی یک امر طبیعی می باشد. بسیاری از مجلات علمی به سازمان ها و یا دانشگاه های معتبر جهانی وابسته بوده و ضمن دریافت بودجه، چاپ مقالات را بصورت رایگان انجام می دهند.

در مقابل نیز یکسری از مجلات غیر وابسته (غیر حامی) و یا غیر وابسته مالی نیز با دریافت مبلغی جهت چاپ و داوری مقاله و از سوی دیگر دریافت هزینه دسترسی به نسخه کامل مقالات (Full Text) نسبت به تامین منابع مالی خود اقدام می نمایند. هزینه هایی که این مجلات از محققان جهت چاپ مقالات در نشریاتشان دریافت می کنند معمولا با عناوین زیر می باشد.

۱٫ هزینه رسیدگی به مقالات Processing Fee / Submission Fee:

این هزینه را تمام مجلات و نشریات برای انجام امورات مربوط به نشریات دریافتی، اخذ می کنند.

۲٫ هزینه دسترسی رایگان یا Open Access:

با پرداخت این هزینه مقاله مورد نظر بصورت کاملا رایگان در دسترس عموم و سایرین قرار خواهد گرفت و مجله بابت ارائه امکان دسترسی به این مقاله وجهی دریافت نخواهد کرد. این گزینه ضمن اجازه دسترسی ساده تر به مقاله شما، شانس ارجاعات (Citation) به مقاله شما را نیز افزایش می دهد.

۳٫هزینه داوری سریع:

گاهی زمان رسیدگی به مقالات بصورت عادی بین ۳ تا ۶ ماه انجام می پذیرد که برای همه پژوهشگران این همه انتظار به صرفه نیست. در چنین مواردی مجلات با دریافت هزینه ای جداگانه، بابت داوری سریع در مدت زمان کمتری به مقالات رسیدگی خواهند کرد. لطفا دقت فرمایید که داوری سریع به هیچ وجه به معنی پذیرش مقاله شما در مجله نمی باشد!

۴٫ هزینه انتشار:

گاهی مجلات پس از تایید مقالات درخواست هزینه ای بابت چاپ مقاله نیز به صورت جداگانه را نیز عنوان می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.