وبلاگ سازمان بین المللی دانشگاهیان

مهارت های ارتباطی و رازهایی برای ایجاد ارتباطی صمیمانه

چطور می توانیم ارتباطی صمیمانه داشته باشیم؟ از چه مهارت هایی برای بهبود روابط خود استفاده کنیم؟

در این مقاله به معرفی مهارت هایی می پردازیم که به شما کمک می کنند تا بتوانید افکار و احساسات دیگران را درک کنید. همینطور یاد می گیرید که چگونه به بیان احساسات خود بپردازید. این مهارت های ارتباطی در چند قسمت طبقه بندی می شوند که در ادامه برای شما معرفی خواهیم کرد.

مهارت های شنیداری

اولین قسمت از مهارت های ارتباطی از نوع مهارت های شنیداری، تکنیک آرام سازی است.

سعی کنید در سخنان دیگران حقایق را بیابید. هیچ کس صد در صد دچار اشتباه نمی شود. دست از جدل بردارید و حرف را تایید کنید. این پدیده را قانون تضادها می نامند. وقتی حس عصبانیت دارید در لاک دفاعی فرو نروید و بحث یا مقابله به مثل نکنید. با وقا ر و عزت نفس پاسخ دهید حتی اگر میخواهید از طرف مقابل انتقاد کنید. از حمله به دیگران بپرهیزید و جلوی بی احترامی و تحقیر افراد را بگیرید. به دنبال یافتن مقصر یا بی گناه نباشید. با این روش ها می توانید بر تکنیک آرام سازی مسلط شوید.

دومین مهارت شنیداری، همدلی است.

سعی کنید با دقت به حرف دیگران گوش دهید و تا حدودی خود را به جای آن ها بگذارید. احساسات دیگران را با تلاش خود درک کنید. به زبان بدنشان توجه کنید. سوال بپرسید تا متوجه طرز فکرشان شوید. احساسات دیگران را بپذیرید. حالت تدافعی به خود نگیرید. حس آرامش را در گوینده ایجاد کنید تا متوجه تمایل شما به شنیدن بشود. در این صورت می توان گفت شما موفق شدید فردی همدل باشید.

سومین مهارت شنیداری، پرس و جو است.

بیشتر مردم احساسشان را انکار می کنند. حتی وقتی عصبانی هستند نمی توانند به صراحت آن را بیان کنند. پس از طرف مقابلتان بخواهید احساست منفی خود را برای شما بگوید. از جزئیات مشکلشان بپرسید.  از آنها بخواهید با صراحت بگویند کدام رفتار یا حرفی باعث جریحه دار شدن احساس آن ها شده؟ لحنی احترام آمیز داشته باشید. از عصبانیت و درگیری نترسید. اجازه ندهید احساسات منفی آن ها ناگفته بماند. چرا که بازگو نشدنش باعث شدت یافتن آن می شود. با رعایت این موارد شما فرایند پرس و جو را به خوبی انجام داده اید.

مهارت های ابراز وجود

اولین مهارت این است که هنگام بیان احساستان از عبارت من احساس می کنم استفاده کنید.

از عبارت های انتقاد آمیز بپرهیزید. مثل گفتن جمله شما من را ناراحت کردید. حالا نوبت این است که احساستان را به زبان بیاورید. احساسات منفی و شکننده و حتی آرزوها را بیان کنید.

مهارت دوم نوازش کردن است.

بیشتر افراد دوست دارند مورد احترام و ستایش باشند و مورد پیش داوری قرار نگیرند. حتی اگر با آن ها مخالف هستید یا عصبانی هستید بهشان بفهمانید برایتان اهمیت دارند. به آن ها بفهمانید می خواهید مشکل را به صورت مسالمت آمیز حل کنید. آنها را به شخصه مورد انتقاد یا سرزنش قرار ندهید.

 

توجه داشته باشد که این مهارت های ارتباطی صرفا تکنیک هستند . ارتباط واقعی فقط از احترام صادقانه به خود و دیگران است. اگر به دنبال محق نشان دادن خود یا مقصر نشان دادن دیگران هستید، در ارتباط خود شکست می خورید. اما اگر هدفتان حل مشکل باشد این روش ها به ارتباطی صمیمانه کمک می کنند و رابطه ای سلامت را ایجاد می کنند.

 

منبع: از حال بد به حال خوب نوشته دکتر دیوید برنز

 

 

اضافه کردن نظر