فرهنگ جمع آوری زباله در اروپا و آمریکا

1

در بیشتر شهرهای آمریکا و اروپا، زباله واحدهای مسکونی (چه خانه یا آپارتمان) و ساختمان های اداری تنها هفته ای یک بار جمع آوری می شود. یک یا چند سطل نسبتاً بزرگ در اختیار هر خانه قرار دارد. ساکنان می توانند پسماندهای خود را طی یک هفته در آنها جمع و نگهداری کنند.

در آپارتمان ها و مجتمع های بزرگ هم کانکس های خاصی برای نگهداری زباله وجود دارد. ساکنان آنها باید پسماندهای خود را در آن بریزند.
در ساعت و روز خاصی از هفته که ماشین های حمل زباله می آیند باید سطل ها را جلوی خانه گذاشت.

هزینه جمع آوری زباله

جمع آوری زباله همانند برق و آب و … هزینه جداگانه ای دارد. این هزینه را باید به صورت ماهیانه پرداخت کرد. البته می توانید درخواست کنید که پسماندهای خانه شما را به صورت روزانه ببرند. مشکلی هم ندارند، پولش را می گیرند! طبیعی ست هزینه اش نسبت به حالت هفته ای یک بار خیلی بالاتر می شود! به خاطر همین تقریبا همه مردم همان هفته ای یک بار را انتخاب می کنند.

در بعضی از شهرها حتی مسئولیت جمع آوری پسماندهای واحدهای مسکونی و اداری با شهرداری ها نیست! بلکه چند شرکت خصوصی تایید شده هستند که در قبال دریافت هزینه، زباله های خانه های شهر را جمع آوری می کنند.
اگر زباله منزل را به صورت تفکیک شده در سطل های جداگانه تحویل بدهید (مثلا پسماندهای تر در سطل های سبز، و پسماندهای خشک در سطل های آبی) تخفیف های ویژه ای از برخی شرکت های جمع آوری پسماند خواهید گرفت.

جمع آوری زباله از سطح شهر

در سطح شهر نیز، سطل های زباله ای وجود ندارد که بخواهید چیزی را داخل آنها بریزید و بیخیال پرداخت هزینه جمع آوری زباله شوید! در صورت هرگونه تخلف نیز قوانین و جریمه هایی وجود دارد.
جمع آوری زباله معابر نیز وجود ندارد! چون زباله ای وجود ندارد که بخواهند جمع کنند! به عبارت بهتر مردم آشغال های خود را روی زمین یا سطح معابر نمی ریزند که شهرداری بخواهد به صورت روزانه یا هفتگی شهر را جاروکشی کند! جریمه های سنگینی برای ریختن زباله در سطح شهر وجود دارد. مثلا اگر در اتوبان از شیشه ماشین زباله ای به بیرون ریخته شود ۱۲۰۰ دلار (تقریبا معادل حقوق یک ماه دانشجوی دکتری) جریمه دارد.

هزینه بیشتر = عوارض بیشتر!

علاوه بر جریمه، یک عامل مهم بازدارنده دیگر وجود دارد. مردم و شهرداری ها با یک منطق خاصی با این موضوع مواجه شده اند. شهرداری به مردم می گوید ما هرچه برای خدمات شهری هزینه کنیم مستقیما از خودتان می گیریم؛ اگر دوست دارید زباله روی زمین بریزید ما جمع کنیم مشکلی نیست!

هزینه جمع آوری زباله معابر را مستقیما از طریق بالا بردن مالیات و عوارض شهری از خودتان می گیریم. مردم هم می گویند آشغال روی زمین و معابر و جوی ها نمی ریزیم که هیچ؛ اگر کسی هم خواست این کار را بکند طوری جریمه اش کنید که دفعه آخرش باشد!
هر چند ماه یک بار فقط شاخ و برگ درختان که روی زمین ریخته شده است را جمع می کنند.

منبع: کانال تلگرامی فرنگ نوشت

1 نظر
  1. سید می گوید

    دمشون گرم … البته بدیهی است که فقط به پول گرفتن و جریمه فکر نمی کنند( قابل توجه بعضی مسئولین) همزمان فرهنگ سازی . نظارت بر رفتار اجتماعی (برای درست اجرا شدن سیاست ها) مردم ، شرکت های خصوصی و صد البته ارگانها و نهاد های حاکمیتی هم در دستور کارشان است …. بررسی رضایت مندی مردم هم از خدمات که نیاز به گفتن ندارد . خلاصه فقط پول و جریمه گرفتن نیست …. هم پول گرفتن هم خدمات برابر پول دریافتی کار ساز است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.