شیمی و ۵ عنصر موفقیت در یادگیری آن

0

اغلب دانشجویانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با درس شیمی سر و کار دارند این درس را همانند فیزیک فرا می‌گیرند. با وجود شباهت‌های این دو درس، در یادگیری موفق شیمی می‌توان بر نکاتی تأکید برجسته‌ای کرد که در این مقاله به بررسی آنها می‌پردازیم.

  • پیش از حضور در کلاس شیمی مطالب درسی را مرور کنید.

تصویر شیمی

شیوه‌ی مطالعه قبل از کلاس یا “کلاس معکوس” شیوه‌ای است که به صورت عمومی در بسیاری از دوره‌های کلاسی استفاده می‌شود. با وجود این به‌کارگیری آن در یادگیری اهمیتی دوچندان دارد. در صورتی که فرمول‌های اصلی و پیش‌نیازهای هر سرفصل از مباحث را پیش از کلاس مطالعه کنید در هنگام ارائه مطالب می‌توانید تمرکز و واکاوی دقیق‌تر در مورد ساختار و فرمول‌های ارائه شده، نحوه ترکیب واکنش‌ها و حل مسائل داشته باشید. به این طریق سازماندهی بهتری در ذهنتان در مورد هر مطلب صورت می‌پذیرد.

  • فهمیدن شیمی به جای به‌خاطر سپردن مباحث آن!

ویلیام جیمز می‌گوید : اصل نابغه بودن فهمیدن چیزهایی است که نادیده گرفته می‌شوند. این اصل مهمی است. شما ممکن است مباحث درس شیمی را به صورت گزینشی به خاطر بسپارید. در حالی‌که مفاهیمی که در گزینش شما نادیده گرفته شده‌اند، اهمیت اساسی داشته‌اند. این نادیده گرفتن به فهم کل مطلب لطمه می‌زند.

  • استفاده از فلش‌کارت‌ها در یادگیری شیمی

هر دوره درسی  سرشار از نمادهای شیمیایی، فرمول‌ها و نشانه‌های خاص این زبان علمی است. سازماندهی و تفسیر درست این موارد کلید اصلی موفقیت شما در این دوره است. دانشجویان بسیاری هر ساله در کلاس‌های شیمی با نمره‌ی بدی مواجه می‌شوند که سردرگمی در یادگیری نشانه‌ها و فرمول‌ها را دلیل اصلی‌اش می‌دانند. استفاده از فلش‌کارت‌ها به سازماندهی درست نمادها کمک می‌کند.

  • یادداشت‌برداری در کلاس‌های شیمی

توجه کردن صرف به مطالب در کلاس کافی نیست. در این علم، نوشتن فرایندها و فهم مطلب در هنگام نوشتن توأمان اتفاق می‌افتد. فرمول‌ها و معادلات شیمیایی هنگام نوشتن بهتر و ساده‌تر درک می‌شوند. همچنین مسائل شیمی بدون یادداشت‌برداری و نوشته شدن قابل درک و حل شدن نیستند.

  • تمرین روزانه مباحث درس شیمی

در ادامه نکته قبل باید بدانید که یکی از حوزه‌های کلیدی تمرین کردن است. حل کردن مسائل مشابه با مسائل حل شده در کلاس و رویارویی با چالش‌های جدید و مسائل جدید به صورت منظم اهمیت بسیار دارد. این کار شما را برای پاسخگویی به هر سؤالی در زمینه درسی که فرا گرفته‌اید و در هر سطحی آماده می‌کند!

از همین مجموعه می‌توانید نکاتی کلیدی درباره پزشکی ، مهندسی کامپیوتر و  MBA را نیز بخوانید. ‌هم‌چنین برای مشاهده سایر مطالب این تارنما به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.