انتخاب شغل مناسب

2

چند نفر را می شناسید که عاشق شغل خودشان باشند؟ هر روز که از خواب بیدار می شوند، با انرژی آماده رفتن به سر کار خود شوند و از نوع کار، درآمدشان، همکارانشان و سایر عوامل شغلی راضی باشند؟ احتمالاً درصد این افراد چندان بالا نیست. آن ها در انتخاب شغل خود اشتباه کرده اند.

دلایل بسیاری عامل این ناسازگاری شغل و فرد شده اند.

شغل و رشته تحصیلی

زمانی که وارد دبیرستان شده ایم، بنا به تشخیص مشاور تحصیلی، والدین و یا پیش فرض های خودمان، وارد یکی از رشته های نظری (و درصد کمتر فنی و حرفه ای) شده ایم و متناسب با همان، دیپلم گرفته ایم و در کنکور مربوطه شرکت کرده ایم. پس از اعلام رتبه کنکور، اصولاً متناسب با رتبه انتخاب رشته کرده ایم و در نهایت، سازمان سنجش (یا مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی) مشخص کرده که در چه رشته ای (از میان حدود ۱۰۰ انتخابی که انجام داده ایم) باید درس بخوانیم. صرف نظر از اینکه رشته مذکور مورد علاقه ما بوده یا خیر، معمولاً تحصیل در مقطع کارشناسی را به پایان می رسانیم و در بعضی موارد، برای کارشناسی ارشد هم در همان رشته ادامه تحصیل می دهیم؛ باز هم صرف نظر از اینکه رشته واقعاً مورد علاقه ما بوده یا خیر! چون به هر حال تا اینجا را آمده ایم و ترجیح می دهیم ارتقاء پیدا کنیم. در نهایت، پس از فارغ التحصیلی، به دنبال کار در رشته مذکور می رویم.

در این فرایند، آنچه شاهد آن هستیم این است که بسیاری از فارغ التحصیلان مقاطع مختلف، ارتباط صمیمانه ای با رشته تحصیلی خود برقرار نمی کنند! چرا که از روز اول هم نسبت به آن تمایل چندانی نداشته اند.

علاقه، استعداد، انتخاب

دوست دارید در آینده چه کاره شوید؟

شاید این پرسش کلیشه ای موضوع درس انشای شما در دوران دبستان یا سوال اطرافیان بوده است. پاسخ به این پرسش، بیانگر «علاقه» شماست. یعنی شغلی که از دوران کودکی به سمت آن تمایل داشته اید.

اما علاقه به تنهایی، چندان نمی تواند تضمین کننده موفقیت یک شغل در آینده باشد. «استعداد»، نقش مهمی در موفقیت یک فرد در شغلی که به آن مشغول خواهد شد ایفا خواهد کرد. استعداد به زبان ساده، به معنای توانمندی در انجام کاری است که آن را به نسبت دیگران ساده تر انجام می دهیم.

اما دو عنصر علاقه و استعداد باز هم نمی توانند عامل تعیین کننده شغل فرد باشند. ممکن است شما به کاری علاقه دارید و در آن زمینه کاملاً هم مستعد باشید؛ اما سوال اینجاست که شغل مذکور، می تواند به اندازه کافی تامین کننده زندگی شما باشد؟

واقعیت تلخی است. اما شغل، صرفاً یک تفریح لذت بخش نیست، بلکه قرار است تامین کننده اقتصادی زندگی شما باشد و به همین خاطر، متناسب با سبک زندگی، شرایط خانوادگی و سایر عوامل، باید شغلی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن علاقه و استعداد نسبت به آن، از نظر اقتصادی نیز با شما تناسب داشته باشد.

 

2 نظرات
  1. […] به یاد داشته باشید پیش از شرکت در آزمون استخدامی، به تناسب شغل و علاقه و استعداد خود نگاهی […]

  2. […] های شغلی به این موضوع پرداخته ایم. در این رابطه، نوشته انتخاب شغل مناسب را هم […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.