دکتری بدون آزمون

0

پذیرش در دوره دکتری بر اساس سنجش علمی داوطلبان صورت می پذیرد. به همین خاطر، با فرض اینکه فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد با معدل بالا صلاحیت علمی لازم را دارند، از آزمون دوره دکتری معاف می شوند. البته داشتن معدل بالا تنها شرط استفاده از سهمیه دکتری بدون آزمون نیست.

پذیرش به صورت غیر متمرکز

پذیرش دکتری بدون آزمون به صورت غیرمتمرکز بر خلاف پذیرش آزمون، به صورت غیر متمرکز انجام می شود. هر دانشگاهی طی فراخوانی، نسبت به اعلام شرایط پذیرش اقدام می کند. به عنوان مثال می توانید فراخوان دکتری بدون آزمون دانشگاه شهیدبهشتی را ببینید.

آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان

در این زمینه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری یک آیین نامه متمرکز منتشر کرده است. با این حال، هر دانشگاهی نیز به فراخور وضعیت، شرایطی را تعیین کرده است.

در این آیین نامه، قید شده که دانشگاه اختیار دارد حداكثر معادل بيست درصد از ظرفيت پذيرش با آزمون شیوه آموزشی- پژوهشی دوره‌ روزانه دکتری خود در هر کد رشته محل تحصیل را از بين دانش‌آموختگان دوره كارشناسي‌ارشد داخل کشور و مورد تأييد وزارت به صورت مازاد بر ظرفيت، بارعایت شرایط زیر، پذيرش کند:

۱-۱٫ داشتن میانگین کل ۱۶ و بالاتر در دوره كارشناسي و ميانگين كل ۱۷ و بالاتر بدون احتساب نمره پایان نامه در دوره کارشناسی ارشد؛

۱-۲٫ بیش از دو سال از تاریخ دانش‌آموختگي متقاضی نگذشته باشد؛

۱-۳٫ کسب حداقل ۷۰ امتیاز از فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي و مصاحبه مطابق جدول ارزشیابی پیوست (کسب حداقل ۱۰ امتیاز از ردیف شماره ۱ بخش امتیازات پژوهشی و کسب حداقل ۴ امتیاز از ردیف شماره۱۱ مربوط به مدرک زبان، بخش امتیازات آموزشی الزامی است).

تبصره ۱: دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، غیردولتی- غیرانتفاعی و پردیس های بین الملل (خودگردان) مجاز به استفاده از این آیین نامه برای پذیرش استعداد درخشان در دوره دکتری نیستند.

تبصره ۲: پذيرش دانش آموختگان حائز شرایط اين آيين نامه بدون پرداخت شهریه تحصیلی است.

جداول محاسبه امتیاز

بر اساس چهار جدول ذیل که در آیین نامه درج شده، امتیازات محاسبه خواهد شد:

جدول امتیازات دکتری

جدول امتیازات دکتری

جدول امتیازات دکتری بدون آزمون

جدول امتیازات دکتری بدون آزمون

البته به یاد داشته باشید در این نوع پذیرش هم، مصاحبه دکتری نقش تعیین کننده ای خواهد داشت.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.