دانشگاه جامع علمی کاربردی

3

دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش که فاقد تجربه‌ی اجرایی می‌باشند تشکیل و با به‌کارگیری و سازمان‌دهی امکانات، منابع مادی و انسانی دستگاه‌های اجرایی، نسبت به برگزاری دوره‌های علمی کاربردیدرمقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی‌ارشد اقدام می‌کند.

دانشگاه جامع علمی – کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی – کاربردی (یا به عبارتی بهتر نظام آموزش عالی مهارتی) است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می‌شود.

هدف تاسیس دانشگاه

هدف دانشگاه جامع، فراهم آوردن موجبات مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌باشد به نحوی که دانش‌آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آن‌ها محول می‌شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

این سیستم آموزشی با بهره‌گیری از مدل Community college ایالات متحده آمریکا – که مشتمل بر ۲۲۰۰ مرکز آموزش Education Center می‌باشد و به ارائه درجه دانشگاهی Degree در رشته‌های تعمیرات، برق کاری، صنعت و … در مقاطع مختلف فوق دیپلم و لیسانس می‌پردازد. دانشگاه جامع مسئولیت برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، پشتیبانی‌های کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاست‌گذاری‌های کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی-کاربردی را برعهده دارد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی

رییس دانشگاه

دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اولین بار توسط آقای دکتر ابتکار (پدر خانم دکتر ابتکار معاون کنونی رئیس جمهور در امور زنان و خانواده) به ایران آورده شد و تنها سیستم Education center از نوع مهارت آموزی در ایران می‌باشد.

در حال حاضر سرپرستی دانشگاه جامع علمی کاربردی را دکتر محمدحسین امید عهده دار است.

ارتباط با دانشگاه

نشانی: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان حافظ و نجات الهی، پلاک ۶۸۳

تلفن: ۰۲۱۸۲۷۷۹

اهداف آموزشی دانشگاه جامع علمی – کاربردی

  • ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه‌ جانبه (صنعتی، نظامی و دانشگاهی) در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور.
  • ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی آموزش‌های کاربردی در جامعه.
  • فراهم‌سازی زیربنای مناسب به‌منظور به‌کارگیری توان دانش‌آموختگان دوره‌های نظری در حل مسائل کاربردی.
  • زمینه‌سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال فناوری نوین

راه‌اندازی مقطع دکتری

سرپرست دانشگاه جامع علمی – کاربردی با تأکید بر این‌که پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی – کاربردی متوقف نمی‌شود، از ایجاد مقطع دکترا در این دانشگاه خبر داد.

با توجه به هدف اولیه از تأسیس این دانشگاه (که افزایش مهارت نیروهای فعال جامعه می‌باشد)، راه‌اندازی مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه با انتقاداتی مواجه بود، اما موافقان معتقدند این دانشگاه می‌تواند در مقطع دکتری به شکل کاربردی و با هدف تربیت خبره وبا عنوان دکتری خبرگی یا DBA و از میان کارکنان و متخصصین دانشجو پذیرش نماید و این دانشگاه از سال گذشته به شکل آزمایشی همراه با آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی اقدام به پذیرش تعدادی دانشجوی دوره دکتری نموده‌است

دانشگاه جامع علمی کاربردی

رتبه و جایگاه دانشگاه 

سازمان مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بوده و مدرک آن مورد تأیید وزارت علوم و قابل ترجمه و دارای اعتبار بین‌المللی می‌باشد، البته اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی به واحدهای دانشگاهی آن نیز بازگشته و واحدهایی نظیر، دانشکده پست و مخابرات ایران، دانشکده صدا و سیما، دانشگاه مالک صنعتی اشتر ،واحد۱۱موسیقی تهران و… از اعتبار بالاتری نسبت به سایر واحدها برخوردارند و نظام آموزشی آن منطبق بر نظام آموزشهای مهارتی و علمی و کاربردی دنیا پایه‌ریزی شده و اساس پایه‌ریزی آن نظام بخشی به دانشگاه‌های زیر مجموعه سایر وزارتخانه‌ها بوده و مصوبات گروه‌های درسی و سیلابس آن نیز امروز در سطح عالی در سایر دانشگاه‌های ایران اعم از دولتی و غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موسسات آموزش عالی علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی در عرصه بین المللی

شاخص های همکاری بین مراکز علمی، یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در رشد و شکوفایی توسعه علمی کشورها می باشد که با نام هم پژوهی، هم تالیفی و هم نویسی از آن ذکر می شود. بخش علم سنجی سیویلیکا شاخص های هم تالیفی را استخراج می کند و به صورت لحظه ای در اختیار مراکز علمی قرار میدهد.
بر اساس داده های علم سنجی در پایگاه سیویلیکا، پژوهشگران دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکنون با ۲,۷۰۴ پژوهشگر از ۳۳۰ مرکز علمی تالیفات علمی ارائه کرده اند. لیست زیر حداکثر ۵ سازمان همکار را نمایش می دهد:

  • ۳۰۶ مقاله مشترک با دانشگاه پیام نور (همه مراکز به صورت یکجا)
  • ۶۷ مقاله مشترک با دانشگاه تهران
  • ۶۳ مقاله مشترک با دانشگاه فردوسی مشهد
  • ۴۹ مقاله مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  • ۴۸ مقاله مشترک با دانشگاه علامه طباطبائی
  • و ۲۱۷۱ مقاله با سایر مراکز …

عضویت در سازمان بین المللی دانشگاهیان

شایان ذکر است دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز همچون سایر دانشجویان امکان عضویت در سازمان بین المللی دانشگاهیان و بهره مندی از مزایای داخلی و بین المللی عضویت در سازمان را دارند.

سازمان بین المللی دانشگاهیان

 

3 نظرات
  1. بهنام می گوید

    بسیار عالی و جامع

  2. رضا می گوید

    با سپاس فراوان خیلی کامل و جامع بود.

  3. امیر حسین می گوید

    با عرض سلام و خسته باشی.
    مطالب بسیار کامل و روانی ارائه دادیت خسته نباشید عرض میکنم خدمتتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.